HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med sub - Hjälp Mig !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:59:58  Show Profile Send Merry a Private Message
kan nån förklara för mig varför min sub inte är med och spelar på 2 kanaler för , den är endast med då jag kör dolby digital , dts ,o.s.v
jag kör då naturligtvis med lågnivå nu och vill helst fortsätta med det , tänkte om jag skulle använda högtalar kabel men hur blir det i 5.1 körning då ??? förstärkaren jag använder är en nyinköpt-
vincent sv-388 vilken jag är mycket nöjd med ljudmässigt , hanterings mässigt däremot är den rent bedrövlig , instruktions boken bestod av ett litet häfte och på displayen går det inte att få upp några trevliga justerings möjligheter som är värda att nämna.

Edit: Förtydligade titeln / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/28 06:41:40

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/28 :  00:39:53  Show Profile Send bebop a Private Message
Det där låter som att förstärkaren inte har den lilla finessen alternativt att Du inte hittat rätt "knapp". På min lilla bioanläggning har jag en Sony 5.1 receiver. Om jag slår om till 2ch, så spelar inte subwoofern, men om jag väljer läget AFD (kan inte förkortningen och hittar inte instruktionsboken som faktiskt är tjock som en bok). Om jag minns rätt så känner AFD-läget av om det är en 2-kanalig PCM-signal och ger då 2-kanal plus signal till subwoofern.

För att slippa experimentera för mycket, föreslår jag dig att kontakta Septon (om nu inte butiken kan ge dig ett svar).

Rimligtvis borde Du kunna använda subwoofern vid vanlig 2-kanal.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:47:32  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
För att använda sub med 2-kanals lyssning så måste du vara i den digitala domänen. Om du kör din cd spelare helt analogt genom förstärkaren så kan den inte dela till basen. Kör digitalt från cd om du vill utnyttja sub funktionerna, då slipper du även en omvandling från AD/DA.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:04:46  Show Profile Send Merry a Private Message
jo jag glömde ju skriva det , jag kör ju med toslink .
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:25:24  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har en Sony 5.1 receiver och trycker man på "autodetect" väljer den automatiskt subben även i 2-kanal (förutsatt att signalen är digital enl. ovan).

Edit: Detta förutsätter naturligtvis att du i setup konfigurerat att du har en sub inkopplad.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/07/28 16:27:10
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:37:20  Show Profile Send Merry a Private Message
jag har ju inga såna valmöjligheter på förstärkaren!!!!!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:38:55  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Hade samma bekymmer med en Pioneer biostärkare förrut, sub-utgången på den var bara aktiv i bio-lägen. Köpte en lågnivå-adapter på biltema och tog signalen direkt från högtalarutgången (front)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19117
Funkade utmärkt för mig.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/28 :  21:41:15  Show Profile Send Merry a Private Message
det skulle väl i princip bli samma sak som att köra suben med högtalar kabel då eller ?
om jag nu väljer att göra det då (för att min nya vincent inte klarar av den övermäktiga uppgiften!!!)blir det då rätt när man kör bio???11

by the way...tack till er som engagerar er i andras sub pro proobzz!!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:56:16  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hej Wacko. Jag labbade lite igår. Då kom jag på att om högtalariställningen är "small" på frontarna (och den inställningen måste du väl ändå ha) så spelar subben i stereoläge.

Kom tyvärr oxå på att pre out oxå påverkas av högtalarinställningen Dvs, du kan inte koppla subbar till frontutgångarna (sicket ord) om frontarna är ställda på small. Eller, man kan, men det enda man använder subbarna till då är bröststöd för manliga sångare
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:19:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Du har inga preouts för frontarna då?
Så är jag tvungen att ha min sub kopplad. Alltså, sub ut från stärkaren kopplad till ena subens ingång och ena front-utgången kopplad till den andra subingången. Annars måste jag sätta högtalarna som small för att den ska skicka siganl till sub-utgången men frontarnas preout är alltid "aktiva" i mitt fall.

Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/07/30 11:19:44
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:57:18  Show Profile Send filkingian a Private Message
Precis som fidelityn skrev så kan du dämpa signalen ifrån högtalarutgången med hjälp utav adaptern ifrån biltema. Samma princip kan användas och används i betydligt dyrare anläggningar har jag hört...dock inte med biltemas adapter, utan då med en ombyggd kabel...

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000