HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD+D/A = ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:00:51  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej på er alla, jag har funderat fram å tillbaka kring det här med en DVD som cd spelare ( för att kunna lyssna på 2-kanalsstereo först och främst, men även kunna titta på DVD-filmer vid behov då & då )
Min fråga är: Kan man vinna ngt på att ta en hyffsad modern DVD och en RIKTIGT bra beg D/A-omvandlare och sas använda DVD:n som "drive" för ljudet.
Eller blir det kanske bara krångel i onödan ?
Vad tror ni ?

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:44:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om du ska ha en "RIKTIGT" bra D/A-omvandlare kommer DVD-spelaren bli en tydlig flaskhals. Nog blir det dock bra mycket bättre än om du kör med DVD-spelarens interna DAC, ingen tvekan om det. Har själv kört en Linn Numerik till min Pioneer DV-646 med mycket gott resultat. Däremot lyste DV-646:ans karaktär igenom även när jag körde med DAC:en, och jag har liknande erfarenheter från andra tillfällen - att transporten gör lika mycket för ljudet som D/A-omvandlaren gör.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:52:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan bara hålla med...

Skulle köpa en billig DVD för film och en bra cdspelare för musik, då kanske du hamnar på samma kostnad men med bättre resultat...

/Martin
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:44:15  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Finns det fler på forumet som har erfarenheter kring detta eller har ngt att tillägga i diskussionen ?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:39:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
DVD-spelare brukar annars ha hyfsade digitalutgångar. Jag tror nog mycket väl att man kan vinna på att använda en bättre DAC. Jag körde själv så ett tag med en Pioneer 626 till en Musical Fidelity 24 DAC.
Det lät klart bättre än med DVD-spelarens DAC.
Jag håller annars med om att transportens kvalitet har stor betydelse. Olika DA-omvandlare är dock olika känsliga för jitter, så det är svårt att säga något generellt.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:41:42  Show Profile Send Amund a Private Message
Det breror lite på hur du prioriterar...
Det finns gott om bra beggade D/A på marknaden nu så jag skulle nog tycka det var en bra ide.

Men det beror lite på vad du vill ha av din dvd oxå.. om du inte behöver det senaste så skulle en Pioneer DV-717 kunna fungera bra som drivverk tillsammans med tex denna Wadia12: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20507
Då hamnar du på en totalkostnad av ca 7500:- vilket jag skulle tro blir mycket välljud för pengarna.

Hur stor "flaskhalsen" pga dvd blir har ju väldigt mycket med resten av din anläggning å göra.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:31:19  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
"Det breror lite på hur du prioriterar...
Det finns gott om bra beggade D/A på marknaden nu så jag skulle nog tycka det var en bra ide."
Jag prioriterar ju förstås 2-kanalsstereo i första hand sen tycker jag det verkar vara smidigt om jag kunde använda en DVD- för atitta på film då & då.

"DVD-spelare brukar annars ha hyfsade digitalutgångar."
Jag inbillar mig att en DVD-spelare borde vara minst lika bra som en CD-spelare på att läsa av skivorna ( alltså borde den funka bra som "drive" ) däremot fattar till och med jag att en DVD-spelare inte kanske alltid har högsta prioritet på ljudet jämfört med en Cd-spelare i samma prisklass... av kända orsaker.
Men hur stor skillnad kan "driven" ( DVD:n i detta fall ) göra, jag menar: -vi håller ju oss sas i den "digitala domänen" INNAN D/A-omvandlingen äger rum ( javisst jitter & sånt... men men )så skillnaderna borde väl inte vara såå vansinnigt stooora -eller ??
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/25 :  21:15:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men hur stor skillnad kan "driven" ( DVD:n i detta fall ) göra, jag menar: -vi håller ju oss sas i den "digitala domänen" INNAN D/A-omvandlingen äger rum ( javisst jitter & sånt... men men )så skillnaderna borde väl inte vara såå vansinnigt stooora -eller ??


Det korta svaret är: jo. Du kan få små tidsfel ('jitter') som gör mycket negativt för ljudåtergivningen. Jag tyckte det lät lite konstigt att det skulle spela roll själv förut, men efter att ha hört vilka skillnader det kan vara beroende på vad man kör som transport så har jag blivit övertygad.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:00:35  Show Profile Send everwake a Private Message
intressant läsning är väl Stereophiles rescention av benchmark-dacén, där lovordar dem Bl.a. Sony´s billiga dvd för att vara väldigt bra transporter med lågt jitter...har själv testkört min Sony DVD som transport...och resultatet var (iaf för mig) häpnadsväckande...ingen av oss kunde peka ut sonyn i blindtest mot en spelare för 70´ när vi körde mot samma DAC ( En runtomkringljudsprocessor (kul ord ) för ca 70´)

medveten om om att det inte var en diskret dac...men för 70 papp borde ju inte D/A delen vara alltför pjåkig...

resultatet blev att min kära copland-cd fick foten efter många års trogen tjänstgöring...
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:48:23  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Vilken Copland cd menar du ?
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/28 :  17:44:31  Show Profile Send everwake a Private Message
en Copland CDA266 (nypris 16'), Sony ns-930 (nypris 4500:-) med sin egna DAC lät annorlunda, men kanske inte nödvändigtvis bättre (karatären skillde, men vad som var bättre var vi inte överens om, jag föredrog själv copland-soundet).

edit: jämförelsen när den klarade sig hyffsat mot CDA266 (som körde vanlig cd) var när sony´n körde SACD, på vanlig redbook lät den apa via de analoga utgångarna..en inte helt oviktig detalj
/edit

Som transport var Sonyn guld..den lät t.o.m. bra med en billig tos-link.
vi testade med Kimber Select 2020, Kimber D-60 och en billig tos-link.

kontentan av den dagen var att vi började tvivla på våra öron...en billig dvd med toslink, skämdes inte alls i sällskapet...

jag tror stenhårt på konceptet med DVD+DAC och letar själv efter en lämplig...mercedes-känslan i copland-spelaren saknar jag dock...

Edited by - everwake on 2004/07/28 18:52:37
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2004/07/28 :  22:33:33  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
"Som transport var Sonyn guld..den lät t.o.m. bra med en billig tos-link.
vi testade med Kimber Select 2020, Kimber D-60 och en billig tos-link"

Vad menar du med "billig tos-link" är det en sån som ibland brukar följa med vissa cd-spelare ? ( -förmodligen billigaste tänkbara... )
Tycker du att det är bättre att föra över signalen optiskt ( tos-link ) än med coax ?
/Tord
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:15:25  Show Profile Send everwake a Private Message
det är något snöre jag köpt på elgiganten, så det är nog billigaste tänkbara...faktum är att ingen av oss klarade av att tala om vad som var vad i en blind-test..förvånande men sant...

testerna tog en hel dag och så det blev en rätt ordentlig test-omgång, om något så övertygade det mig iaf om att ju bättre en DAC blir, desto mindre betyder kablaget (jitter-korrigering o annat mumbo-jumbo) samt att sony dvd'n duger utmärkt som transport, funkar den som transport i en 300.000:- anläggning...så funkar den hemma hos mig
problemet är att hitta någon lämplic DAC, benchmark DAC-1 är under övervägande.

jag tror dock fortfarande på att elektrisk överföring framför optisk i de flesta fall, eftersom jag misstänker att majoriteten av tillverkarna prioriterar det. (har dock ingen fakta-grund för det påståendet)
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:10:44  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
jeg bruker en primare v25 som drivverk til en audio synthsis dac. den kosta 25.000 for 10 år siden og jeg kjøpte den for 5.
primaren har fått en ny klokke fra lc audio..

Erfaringene er at lydbildet ble mørkere og mer fyldig for hver oppgradering. Hvis man tar utgangspunkt i et klaver så ble de dype tangentene skikkelig basstunge samtidig som man hører hammeren slå mot strengene... dette ble forsterket for hver oppgradering.

altså... det funker fett hos meg. en annen morsom konsekvens er at filmlyd og livedvder låter sinnsykt bra i 2 kanaler.

hvis du har anlegget sammen med tv så er dette en god løsning ihvertfall i midfi land..

resten av anlegget er primare i20 og audiovector m3sig forresten

ole - nordbagga
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000