HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diagonal högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/27 :  12:41:43  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hur skulle det funka med diagonal högtalarplacering? Eller åtminstone lite diagonalt, att högtalarna så att säga spelar mot olika väggar i lite vinkel. Skulle det låta kasst? Behöver de en rak vägg bakom för stöd?
Har för mig att jag lyssnat på ett par högtalare på Radiolagret i Göteborg som var diagonalt uppställda, de hävdade då att det minskar risken för stående vågor, att de studsar mer ojämt i rummet... eller nåt.
Ska flytta och funderar därför på hur jag ska möblera :)

Tacksam för synpunkter!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:07:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressanta länkar om detta:
http://www.decware.com/paper14.htm
http://www.stereophile.com/finetunes/173/index1.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:10:54  Show Profile Send patrikf a Private Message
Det som hävdades på radiolagret är korrekt. Dessutom slipper du ju första sidoreflexen! Det går att komma ifrån mycket bas/rum-problem på det sättet.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:34:35  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
I detta bildreportage hemma hos Neodynuim så är hans anläggning placerad diagonalt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537

Du kanske kan få ideér där. Pm'a Neo annars, han har många erfarenheter om den uppställningen.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/27 13:35:32
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:49:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tackar för länkarna! Ska läsa igenom noggrant.. men om jag ändå får ställa en fråga innan jag läst, det måste finnas nackdelar med sådan placering också..? Eller är det bara fördelar?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:53:38  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Beroende på rummets storlek så finns risken att man kommer "för" nära högtalarna.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/07/28 :  00:42:01  Show Profile Send juha a Private Message
Där finns två sidor på slanten, Visserligen kommer man i vissa små rum nära högtalaren men slipper och andra sidan att högtalaren står nära ett hörn, man kommer mer ut mot mitten av båda väggarna, diagonal placering gör underverk i många fall.

Det svåra med sådan uppställning är att få en jämn soundstage, den kan vara ur djup i mitten men närmre vid högtalarna. Det går att få till en jämnt djup på soundstage eller att det drar snett men det tar tid och viss mängd av svett: )

Likadant vid sidorna vid lyssningplatsen, man sitter nära en vägg och nås klart lättare av reflexer. Man måste vara noga med att ordna upp de vanliga akustiska problemen(sido/bak reflexer plus stående vågor) som vanligt men kan vinna väldigt mycket närvaro och nerv i sammanhanget.

Har haft två fina system med denna uppställnings sättet och varit väldigt nöjd. Nu har jag ett väldigt långt och hyfsat brett rum så det klarar sig utan att köra diagonalt.

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:17:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK spännande, ska bli intressant att koppla upp och meka så småningom :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:02:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är så jag spelar hemma hos mig.

Jag har försökt på alla möjliga håll i mitt rum, men att spela diagonalt funkar bäst.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:05:31  Show Profile Send patrikf a Private Message
Låter bäst, men är oftast fulast i möbleringshänseende... Därför har jag det tyvärr inte så nu...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:10:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ställer man soffgrupp snett ut från väggen mitt emot anläggningen tror jag nog det kan bli rätt snyggt :) T.o.m. en räv som Pac kör alltså så... ;)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:40:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
räv? Nej, det epitetet har jag några år kvar att tjäna in till...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:56:14  Show Profile Send nurfen a Private Message
Mitt rum är så assymetriskt det kan bli, och jag har inga stående vågor. Mycket bekvämt

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/07/29 :  02:08:52  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Kan bli så att basarna tar ut varandra nästan helt, men då brukar små sidoförflyttninmgar & små vinklings-skillnader göra det bättre ( nära vägg ).
Jag har själv den uppställningen pga delat 7.1 & 2-kanal's interesse, samt att mitt vardagsrum är för jävli*t att möblera med hörnsoffa & stereo & 50 tum's tv, så allt bli snyggt & låter superbra.

Mvh Jawen
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/29 :  02:16:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Låter som att man har det mesta att vinna på detta alltså... tack för alla synpunkter!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000