HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internkablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:08:09  Show Profile Send Rob a Private Message
Någon som har någon bra rekomendation på internkablage ???

Har ett par Mårten Design Mingus 3:or som eventuellt skall snöras om...

Är stor vän/fanatiker av PAD.. Vet någon om de har interkablage i sitt sortiment ???

/Pelle

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:25:09  Show Profile Send Amund a Private Message
Kan tipsa om Renaissance. Han gör special beställingar.

Är super nöjd med deras signal kablar, så känner jag några som lämnat in sina högtalare och fått nytt internkablage och varit nöjda.

www.renaissanceaudio.no/

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:52:34  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har inte Mårten Design bra kabel redan från början? Men allt kan förstås bli bättre.
Cardas är ett populärt alternativ för koppartråd. Cardas tillverkar tråden själva men det är annars sällsynt att kabeltillverkare har egen tillverkning.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:51:54  Show Profile Send Rob a Private Message
Tack för tipsen...

Nja, mina lådor är lite äldre så de har andra kablar än vad det är i dem idag... Men som du säger så kan alltid bra bli bättre, eller hur ??

/Pelle
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/27 :  01:48:25  Show Profile Send thule a Private Message
hej


Har du tänkt på att bytta internt kan också stöka till det.
Mårten design kanske har varit noggranna när dom räknade ut filtret och tog hänsyn till dom kablarna som sitter i.
Du ändrar kanske motståndet i själva kabeln till det sämre.
Har varit i samma sväng att uppgradera men många säger att det kan bli sämre om man byter ut origanal.

MEN VALET ÄR DITT

MVH THULE
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/07/27 :  02:13:16  Show Profile Send CC a Private Message
Om orginal är model "standardsnöre" så ska det mycke till för att det ska bli sämre! Däremot kan det bli annorlunda... Men de kan vara kul de med..?
Jag körde ett race för några år sedan å testade några varianter, slutade med Kimbers TC4/8 internt (o externt!). Min slutsats är: snåla inte

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/27 :  02:36:15  Show Profile Send thule a Private Message
ÄR DET SAMMA SOM ORIGINAL !!!!!!!!!!!!!
KNAPPAST SAMMA AREA
OCH KNAPPAST SAMMA MOTSTÅND I KABELN.


Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:40:38  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
"thule" har rätt. Småsignalparametrarna i elementen förändras vid byte av kabel, man kan t.e.x. trissa upp det elektriska Q(es) något med en tunn kabel, så avstämning och mycket annat kan bli fel. Fast inte så märkvärdigt skulle jag tro.

Edit
Något OT men testa du och se vad som händer.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/27 08:44:41
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:44:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mårten Design själva kanske har något som passar, har du kollat med dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:18:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag hade en tweak-period även jag, nu nöjer jag mig med tweak i form av akustikprylar, fötter, färdiga kablar mm, jag tror på "If it aint broken, don´t try too fix it!"
Men pula på för all del, tweakträsket har förstört mången högtalare.
Så småningom kommer man till insikt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:57:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man kan ju spara originaltrådarna och sätta tillbaks dem om det skulle bli sämre efter bytet! (även efter inbränning)
Sen kan man naturligtvis inte stoppa in vad som helst, t.ex. en tunn tråd som ersättning för en tjock tråd till baselementet. T.ex. Cardas tråd finns i olika tjocklek och man kan behöva mer än en.
Att höra med Mårten Design verkar vara en bra idé, man kan kanske få köpa litet av deras nya tråd.

Jag har virat om en Rega tonarm med Cardas tråd och det blev en klar förbättring fast det var litet fusk eftersom det var ett färdigt kit (Incognito). Samt ett par hörlurar och har ett annat par på gång så småningom.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:09:55  Show Profile Send wallraff a Private Message
Har själv planer på att strimla min Nordost bi-wire, och lägga hälften som internkablage och resten mellan förstärkare och högtalare, kanske kan vara en god ide att ha samma kabel "hela vägen"?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:23:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Äventyrligheten är det inget fel på i detta, att klyva en kabel. Om det kan vara bra har jag ingen aning om, men om det inte blir bra så har man förstört en kabel som i detta fall borde vara ganska dyr.

Själv ger jag mig inte på sådant om jag inte vet, eller har anledning att tro att internkablaget är mindre bra. Så är fallet med den hörlur AKG 340 som jag har i åtanke. Det är en bra gammal hörlur med kabel typ ståltråd från 80-talet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:36:33  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Har du bytat internkablaget på dina K340? har nämligen ett par såna åsså....
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:04:24  Show Profile Send Anders47 a Private Message
K340 är den hörlur som ännu bara ligger på planeringsstadiet. Det enda jag gjort är skruva upp den och titta. Inte helt okomplicerat med delningsfilter och trådar som leds genom bygeln över huvudet. Sen måste man leta rätt på en ny tråd av rätt tjocklek som också är tillräckligt flexibel. Och en annan kabel externt och förstås en ny hörlurskontakt. Men hörluren skall bli rätt mycket bättre säger de som gjort det.
Funderar på Cardas eller ev. silvertråd internt och en billig Canare externt, den senare är rätt enkel att ändra om man skulle vilja byta upp sig.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:02:24  Show Profile Send matson a Private Message
På sätt och vis har ju Thule rätt i sina funderingar kring kablars elektriska egenskaper.

Men.

Detta gäller ju endast under förutsättning att även den externa kabeln är noggrannt specad. Det är ju självklart att man inte kan hänga in lite olika serieresistanser och tro att elementet(om man inte blandar in väldigt konstiga kablar är det endast baselementet som påverkas) kommer bete sig likadant.

Nu är det ju dessvärre så att dom flesta tillverkare av högtalare inte orkar(vet?) att rekommendera en kabel med lämpliga elektriska egenskaper. Då är det ju ändå kört att hitta exakt rätt, varför man inte behöver vara rädd för att byta internkablage.

Slutligen så tycker jag att man kan gott öppna och titta vad det står på den kabeln som sitter i(oftast är det ju standardkabel som har en märkning av ledararea(annars får man skala och leta fram ett skjutmått)).

(Reflektion: Konstigt att det duger med helt vanlig mångtrådig ledare med PVC och parallella ledare internt men inte externt)

Dagens internkabeltips från mitt tangentbord är "brandlarmskabel" från ELFA. Om den verkar för billig kan man köpa den via mig till ett högre pris.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:56:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har låtit Clou byta internkablaget i mina högtalare. Deras kablar drar ju lite åt PAD:s fylliga håll till. Jag tycker inte det är helt fel att kombinera Mårten Design med kablar som drar åt det fylliga hållet till.
PAD passar nog som hand i handsken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:16:08  Show Profile Send wallraff a Private Message
Ett tillägg, mina högtalare är totalt hembyggda, alltså kan det endast bli bättre. Köpehögtalare hade jag nog funderat ordentligt innan jag gett mig på att mickla med men jag tror ändock man kan göra stora förbättringar från vad många tillverkare har i sina högtalare.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:50:46  Show Profile Send Rob a Private Message
Tack för alla svar och tankar...

Jag vet redan vad som sitter i mina ex, lyst in i basporten, och det lutar nog att det blir sammma kabel som sitter i dagens modell, mina är ganska tidiga 3:or... Så några anpassnings problem borde det inte bli... De största problemen blir nog att bräcka bort brädan filtret sitter på och löda om högtalarkontakterna...

Har haft billigare högtalare tidigare och har bytt internkablage i två par av dem med klart bättre resultat än original....

Skruva och tweaka på där ute....

/Pelle
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:47:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
(Reflektion: Konstigt att det duger med helt vanlig mångtrådig ledare med PVC och parallella ledare internt men inte externt)


Mårten Design har inte använt någon sådan ledare som du beskriver i sina högtalare varken i Rob,s ex. eller i nuvarande produktion.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:24:01  Show Profile Send matson a Private Message
Hej J!

Nej, det menade jag inte heller utan det var mer en allmän reflektion angående internkablage kontra externkablage. Inget specifikt för MD alltså.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000