HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M1 avantgarde
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:37:08  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Någon på detta forum som har sådana eller som har lyssnat på dem och kan säga hur de tykte om dem?

mvh erik

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:45:50  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hallå Erik

Under min jakt på stativare lyssnade jag vid ett tillfälle på Amplifix/cdfix + M1 Avantgarde, men intrycket var inte så positivt. Upplevelsen kan ha påverkats av den studiolika miljön i lyssningsrummet, men musiken kändes instängd och lite vass i denna kombination. Samma CD och förstärkare tillsammans med Revel m 20 lät MYCKET bättre. Ett par dylika högtalare står nu på inspelning hemma... Om inte Revel faller dig i smaken finns en hel drös med stativare i "Audiovector M1-klassen". Testa på och lycka till!

Anders
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:55:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har inte hört m1an men jag har m3 avantgarde. De var lite vass i ljudet då de var helt nya, men nu efter några veckor är de allt annat än vassa. Snarare rätt så mjuka och varma i ljudet. Jag är mycket nöjd med denna högtalare. Diskanten är helt fantastisk och resten är inte fy skamm det heller. Ljudet släpper mycket bra från högtalarna. M3:orna är inte spec bastunga (fast jag tycker m3 avantgarde har snabb och förvånansvis djup och ren bas) så det finns nog risk att M1:an kan bli lite ljusa i ljudet, spec med ljus elektronik.

Förutom Revel så kanske Monitor Audio guld stativaren kan vara nått? Den är nog lite billigare också.
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/27 :  17:58:19  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Det låter intressant, jag ska söka lite mer fakta och så måste jag få mig en provlyssning på dessa. Men jag har ingen som säljer sådana här och jag vet inte hur långt det är till märmaste, men det ska jag kolla upp!

mvh erik
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:01:21  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Jag ska ju köra med vincent elektronik, har ej kunnat köra dem ännu, så jag vet inte riktigt vilket håll de ligger åt, men jag har hört att de ska vara åt det mörkare hållet. Kan de ha låtit så pass ljusa p.g.a att de inte var inspelade?
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:19:44  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
quote:
Om inte Revel faller dig i smaken finns en hel drös med stativare i "Audiovector M1-klassen". Testa på och lycka till!



Jo jag har sett att många tyker att de andra M1 högtalarna är ruskigt bra, men avantgarde kan väl inte vara sämre, de är ju ändå topphögtalaren i M1 klassen. Försökt hitta fakta om avantgardhögtalarna, men jag har inte hittat speciellt mycket, står mest om m1 signature och super

mvh erik
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:34:12  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hej igen Erik

Jag hörde M 1orna hos affären som säljer Audiovector i GBG och jag utgick ifrån att de var ordentligt inspelade, men vad vet man...?
Det inre lyssningsrummet tycker jag också lämnar mycket i övrigt att önska. Allt ljud "äts" upp där inne. Försök låna hem ett par och testa!

Anders
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:47:00  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Hej!
Ok, det är bara det att jag inte kan ta hem några eftersom att närmaste återförsäljare av audiovector är VÄLDIGT långt bort=( Men jag får försöka ta mig en tur till södra sverige och ta mig några lyssningstimmar.

mvh erik
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/27 :  19:59:21  Show Profile Send x2000 a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Hallå Erik

Under min jakt på stativare lyssnade jag vid ett tillfälle på Amplifix/cdfix + M1 Avantgarde, men intrycket var inte så positivt. Upplevelsen kan ha påverkats av den studiolika miljön i lyssningsrummet, men musiken kändes instängd och lite vass i denna kombination. Samma CD och förstärkare tillsammans med Revel m 20 lät MYCKET bättre. Ett par dylika högtalare står nu på inspelning hemma... Om inte Revel faller dig i smaken finns en hel drös med stativare i "Audiovector M1-klassen". Testa på och lycka till!

Anders



hej a

eftersom jag själv är på jakt efter ett par bra stativare
blev jag lite nyfiken på
vilka högtalare du ratade innan du fastnade för revelerna
mvh


Mvh
Thomas
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/27 :  20:55:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har hört dem en hel del... Det som man tänker på först är Timing, detaljering och "snabbhet"... ifall man nu kan säga så :-D

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/28 :  19:00:09  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tjenare X2000 eller vad du nu heter...

Jag velade runt en hel del innnan jag bestämde mig för Revelarna.
Processen underlättades ju inte heller av att handlarna har olika märken vad gäller både högtalare och kringutrustning. Dessutom är ju lyssningsrummen väldigt olika. En annan psykologisk faktor är också relationen till den handlaren man har att göra med under "testperioden". Men nog om detta, jag lyssnade på följande:

Dynaudio 1.3 SE, Mårten design Monk, QRS Qallisto, Monitor Audio
GR 10, QLN signature HD 3

De jag tyckte bäst om av ovan nämnda var Dynaudiorna, men Revelarna tog som bekant hem matchen- mer luft och rymd i musiken och briljant detaljeringsgrad + snabb och "tung" bas. Dynaudiorna är tydligen mer trögdrivna dessutom.

Lycka till i jakten

Anders
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/28 :  20:49:12  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej anders

tack för informationen
får besöka best sound/för en lyssning av revelerna
eftersom jag har en mark levinson
så bör det vara en ok kombination eller...
/thomas
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/29 :  19:17:29  Show Profile Send AndersB a Private Message
Ja, du Thomas- det går säkert som x2000
Själv har jag en Cyrus 7 stärkare och det låter kanon! Men med en uppgradering av stärkare och CD, då...

Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000