HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har köpt Nordost Flatline Red Dawn.......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/26 :  08:38:56  Show Profile Send Peder B a Private Message
Den uppsättning kablar jag köpt är av typen för biwiring, en fråga uppenbarade sig när jag såg dessa kablar. Det är 19+19 ledare till varje högtalare, när du delar upp dessa 19+19 för biwiring
får den ena anslutningen 9 ledare och den andra anslutningen 10 ledare, finns det någon anledning till att man inte använt ett jämnt antal ledare


"A man got to now his limitations"

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:12:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och jag är också ny ägare av ett sådan par, med 19 ledare, terminerade för biwiring. Ett svar på dina funderingar vore trevligt även för mig.

Men vilka välljudande kablar detta är. Lite citat om hur de låter, vi kan börja med min sambo.
"Såhär klart har aldrig stereon låtit tidigare. Jag har inte hört fraseringarna i sången så klart förrut"

Eller min Partillekompis som jag har en liten "hifi tävling" med, tillsammans med några andra Arjeplogare.
"Tusan också, jag ligger ju sist" och sedan "såhär bra har det aldrig låtit här tidigare. Klangen är så rätt"

Det är som sagt en väldigt trevlig kabel.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:32:25  Show Profile Send Peder B a Private Message
Om ingen annan vet något kanske detta är en fråga för Björn på Audionord, väntar med spänning.

Vänligen / Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:52:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Stefan:
Spelar det så bra redan?!! E det Galtis'arna?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:05:22  Show Profile Send niklass a Private Message
jag har ett par flatline black knight (signalkablar) hemma och jag tycker att de låter allldeles förfärligt ljust... eller gjorde iaf när jag provlyssnade dem sist. men det är klart red dawn ligger väl i en helt annan prisklass än svarta knektarna kanske....


/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:17:37  Show Profile Send Peder B a Private Message
niklass Förträffligheten ligger nog i att matcha rätt, i mitt fall med rörelektronik, låter då underbart bra! Jag har "hört" någonstans att Copland är utvecklade med Flatlinekablage och då borde det väl bli bra.

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:24:22  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe ja peder så är det ju självklart... i vanlig ordning...

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:27:46  Show Profile Send niklass a Private Message
låter intressant det där med att det är ojämnt antal ledare... skulle vara mkt intressant att får höra ngn slags esoterisk anledning till att det är på det viset... det lär väl inte bvara slumpen missstänker jag :)


/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:12:54  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

Den uppsättning kablar jag köpt är av typen för biwiring, en fråga uppenbarade sig när jag såg dessa kablar. Det är 19+19 ledare till varje högtalare, när du delar upp dessa 19+19 för biwiring
får den ena anslutningen 9 ledare och den andra anslutningen 10 ledare, finns det någon anledning till att man inte använt ett jämnt antal ledare



Eichman, som tillverkar Bullet Plug, har en tjockare minusledning än plusledning och påstår att detta ska låta bättre. Är det minus som är 10 i det här fallet?
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:24:53  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Och dessa skönheter kostar...??

/P
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:35:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
niklass:
mina erfaranheter är att Sonus Faber's MA är extremt känsliga för "ljushet".




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:36:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om du menar Red Dawn så är de jättebilliga. Man får t.o.m lite silver på köpet. Drygt 16 000 kr är ju som hittat för en sladd. Drygt 2600 kr/meter

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:53:25  Show Profile Send ekman a Private Message
det skulle dock underlätta lite om ni skrev vilken red dawn ni menade? den första eller rev2an
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:12:22  Show Profile Send Peder B a Private Message
Där ser man , finns det olika rev oxå. Vad är det för skillnader?

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:24:39  Show Profile Send ekman a Private Message
ledartjocklek och lite andra grejer skiljer den nya ska vara en hel del bättre dock om du har den nya så står det rev2 på krympslangen jag kommer "förmodligen" ha ett par sånna hemma om ett par veckor
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:33:16  Show Profile Send Peder B a Private Message
Nix inga rev 2 här inte. Denna är 1 år gammal. jag är dock mkt nöjd med den. Hade Analysis Plus Oval Nine innan och det är en riktigt bra kabel men det blev ett rejält lyft med denna. Är rev 2 bättre så är det bara att gratulera

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:39:28  Show Profile Send ekman a Private Message
tackar jag skriver förmodligen ett par rader om rev2an senare om jag får tag på den
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:24:14  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag köpte i våras ett par biwirade blueheaven från Nordost. Det är en mycket bra kabel. Jag jämförde den mot red dawns singelwirade modell, och jag tyckte att blue heaven var en bättre lösning i mitt fall. Kanske beror det på att min modell är biwirad..... Men det är ju kul att man ibland hittar sitt ljud ideal i en billigare kabel.
Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2002/09/28 15:26:50
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/28 :  20:15:38  Show Profile Send ekman a Private Message
vilken red dawn jämförde du mot det finns som sagt två varianter??
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/28 :  20:30:58  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och här kan jag dela med mig av mina erfarenheter. Jag ägde ju nämligenn ett par Blue Heaven Rev 2 - Biwire OCH så har jag ett par Red Dawn re 1. Bägge uppsättningarna biwire.

Blue Heaven var en väldigt trevlig kabel som lyfte min anläggning gentemot MIT kablarna. Matchningen med rörslutsteget verkar närmast perfekt. MEN, Red Dawn rev 1 gör ALLT bättre än Blue Heaven rev 2. På vissa parametrar är skillnaderna inte så stora men helheten är Red Dawn en mer homogen kabel.

Jag skullemycket väl ha kunnat vara nöjd med Blue Heaven rev 2, men nu då jag hade chansen att jämföra den med Red Dawn, rev 1, och sedan välja vilken jag ville sälja, valde jag Red Dawn.

Så är sanningen enligt mina öron i min anläggning

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/09/29 :  13:06:20  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag jämförde rev 1 modeller. Men det fanns ingen möjlighet för mig att prova reddawn som biwirad. Bor i skellefteå och det är inte den bästa stan för audiofiler. Visst hade jag kunnat låna hem från södra sverige, men det blev så pass bra med blueheaven så jag blev nöjd med den. Skulle tro att biwiringen var det som avgjorde. Mycket tajtare bas i den, uppåt i frekvens tror jag att blueheaven vann på att den var stabilare i botten.
Jag har provat dessa kablar på följande utrustning.



Cd:
Copland cda 288
Denon 1550
Primare dvd 20
Försteg:
Copland cta 301 mk2
Classe modell??? kostar 13000kr
Slutsteg:
Rotel rb 1090
Copland 515
Copland 505
Classe ???? p100 någonting tror jag
Primare hemmabiosteg som jag körde biampat. DVS. Använde 4 kanaler av 5

Högtalare: Mirage m3si

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/29 :  13:45:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Rev. 2 är konstruerad för biwiring och har betydligt fler ledare än den single wirade rev 1. Det amerikanska listpriset ligger på $1600 och den är betydligt dyrare än rev. 1 som låg runt tusen. Rev. 1 verkar inte tillverkas längre.
Jag skulle tro att skillnaden är mest relavant om man har högtalare som fungerar bäst med biwiring. Jag har ett par Revel som inte går att dubbelvira och då kan man undra om får valuta för extrakostnaden för rev.2, jag har dock inte provat.
Det verkar inte som rev.1 tillverkas längre så då får man försöka hitta begagnade, vilket kan vara klokt vid dessa absurda prisnivåer (jag kom över ett par demo till bra pris).
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/29 :  15:37:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

låter intressant det där med att det är ojämnt antal ledare... skulle vara mkt intressant att får höra ngn slags esoterisk anledning till att det är på det viset... det lär väl inte bvara slumpen missstänker jag :)


/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage



Anledningen att man har valt just 19 ledare är att man får "rätt" tjocklek på kabeln med 19. Om man sedan delar upp den med 9 och 10 ledare så bör det inte vara någon vesäntlig skillnad mellan dessa två kablar.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/29 :  17:53:53  Show Profile Send ekman a Private Message
det är möjligt att den är konstruerad i biwire syfte rev2an alltså men det finns ett par fler skillnader mellan den och mk1 och rev2an ska vara betydligt närmare spm och bättre än mk1an sen är den ju som sagt dyrare också det står dock på nordosts hemsida att om man vill kan man ÄVEN få den i biwireutförande så det verkar inte som om den är konstruerad för just detta men jag kan ju ha fel =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000