Author |
Topic |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 19:21:51
|
Jag har studerat en rad olika nätdelskonstruktioner och sett att det i vissa nätdelar sitter dubbla likriktarbryggor till plus- resp. minussidan.
Kan någon upplysa mig om anledningen till varför man väljer detta och om det ev. har några ljudliga fördelar.
Jag kan tänka mig att ett skäl skulle vara, att öka effekttåligheten, men om jag redan har tänkt använda en 35A brygga till en 100W/8 Ohm klass-D förstärkare, finns det då något bra skäl att köra med dubbla bryggor, eller blir det bara "overkill"?
/Roland |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 19:50:47
|
Det har med strömreturer att göra. Det "går" inte att optimera returströmmar och jordning om man inte kör med dubbla bryggor. Det används dock flitigt ändå. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 20:20:14
|
OK, men har det någon signifikant inverkan på förstärkarens ljudliga egenskaper att köra med dubbla likriktarbryggor och isf på vilket sätt förändras/förbättras ljudet?
Det är ju en nästan försumbar kostnad att klämma dit en extra brygga, så varför sitter det inte dubbla bryggor i alla förstärkare, eller är det snålheten som bedrar visheten att bara ha en?
/Roland |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 21:37:24
|
Det finns de som säger att det är stor skillnad och det finns de som säger att en går bra. Vad man föredrar är nog som vanligt personligt. Jag skulle nog inte ens tänka tanken att köre med en brygga för precis som du säger så är ju kostnaden rätt liten. I kommersiella förstärkare är det nog mest en kostnadsfråga tror jag plus att man "alltid" byggt med en brygga kommersiellt. |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 23:08:05
|
Förstärkaren kan göras "tystare" med dubbla bryggor, dvs avståndet till brum och brus kan ökas. Som UrSv säger är strömreturerna viktiga. En anledning (av flera) är att nätdelen i de flesta konstruktioner utgör en del av signalvägen.
Var därför noga med strömförsörjningen. Jag tycker dessutom att man bör konstruera filter och ev. reglering för plus- och minusmatningarna helt separat, för att koppla ihop dem (dvs 0 V) först vid slutstegets jordpunkt.
Min erfarenhet är att det blir bättre med separata bryggor och filter. |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 23:17:21
|
När vi ändå är inne på ämnet strömförsörjning, är det någon här som har någon erfarenhet av Schaffners nätbrunnar? Tänker främst på denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019384.htm Dyr är den visserligen, men nätfilter, säkringshållare, IEC-brunn, och tvåpolsbrytare i ett känns trots allt som något man kanske kan tänkas lägga några kronor på. Skönt att komma säkert och smidigt undan med (som jag anser) de tråkigaste delarna av en konstruktion. 10 A borde väl fungera även för slutsteg, eller gör filtret mer skada än nytta, ur dynamiksynpunkt? |
Militant cyklist. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/07/25 : 23:23:45
|
Jag har använt Schaffners nätfilter i mitt Kanedaförsteg där man (l'Audiophile och Tesserakt/AudioVideo vid den tiden) svor sig trogen just en modell av Schaffner som livsviktig för att nå bästa möjliga ljud. I slutsteg är det många som säger att det ställer till mer än förbättrar. Som vanligt är det mycket personligt och dessutom ofta ganska små skillnader. Dessutom är de flesta nätfilter kanske inte optimerade för den typ av filtrering som kanske behövs för förstärkare etc. Mycket beror säkert på tillämpning och jag kan tänka mig att ett KlassA-steg som drar jämn ström genom filtret funkar bättre än t.ex. en KlassAB.
Jag har en bunt likvärdiga om du vill prova... |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 10:32:07
|
Jag använder dem i mina klassA-slutsteg och tycker de fungerar bra där. Jag har inte provat dem i klassAB- eller klassB-steg. Har också hört rekommendationen att inte använda dem i klassB-steg, men tror personligen att en riktigt dimensionerad strömförsörjning borde lösa det problemet. |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:38:28
|
Hur kopplar man dubbla likriktarbryggor då?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
|