Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 13:30:56
|
Hejsan,
Sommartider är perfekt för att läsa böcker och varför inte då om högtalare?
Jag var för några månader sedan på biblioteket och lånade tre böcker samtidigt som jag beställde en 4'e. Dom tre tidigare finns här: Bok 1 Bok 2 Bok 3
Dagens boktips heter LoudSpeaker Handbook och är i second edition. En dyrgrip för i runda slängar 1200kr (varför bibliotekets pengar fick stå för denna! ).
På baksidan av boken står det att den lämpar sig för "use in courses at the undergraduate senior level, for graduate students, and for professionals in audio and acustical designs", och jag är med på noterna. Detta är inte en nybörjarbok utan en fortsättningsbok - förkunskaper krävs.
Loudspeaker Handkbook tar inte upp några konkreta byggexempel utan inriktar sig, som sig bör, på teori. Teori som ev högtalarkonstruktörer själva får praktisera/realisera. Den är på engelska (märker jag nu) men är på intet sätt omöjlig att läsa. Nästan lättläst! Jag menar - nya ord på engelska eller svenska spelar väl mindre roll?
Introduktionen börjar med enklaste tänkbara RCL länk och Q-värdet för denna krets. Steg för steg läggs komponenter på, ekvivalensschema mellan elektronik och mekanik redovisas och till slut finns ett (om än förenklat) relativt trovärdigt elektriskt schema för ett hö-element.
Istället för att tjata (/älta) om filterdesign och 1'a, 2'a och 17'e ordningsfilter går författaren igenom Structurella detaljer av koner och domer, magnetteorier, inline, arrayer och planar speaker med mycket mera matnyttigt (m.m.m.m.). Det diskuteras termiska förluster, hornsystem och mätningsmodeller och även flerkanalslystning.
Boken är bra och den får nog ingå i den inköpta skaran högtalare innom kort. Rekommendation till dig som vet en del men vill veta mer inte nått för Svensson...
Rekommenderat!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 17:16:23
|
Ok, vi som är valiga svenssons då... vad kan vi läsa? Finns det någon bok som är en naturlig föregångare så man kan fortsätta sen? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 19:22:17
|
loudspeaker cookbook? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 19:56:40
|
En bok som är mycket bra som förstabok är "Designing, Building and Testing Your Own Speaker System" av David B. Weems. Den kom ut i ny upplaga förra året. Den innehåller lagom med teori, ett antal intressanta byggprojekt och kapitel om mätningar och tester.
Den kan möjligen uppfattas som lite gammalmodig, men jag rekommenderar den som introduktion. Loudspeaker Cookbook ger kanske mer när man kommit en bit på vägen... |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2004/07/22 19:58:17 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 08:21:32
|
Bra tips Pär! Kul med denna bokrecension! |
markih |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 09:50:34
|
Skoj med bokecension ! Ett tipps till "Admin": Om intresse finns kan kanske en "sticky"-tråd vara bra för att samla bokrecensioner och annan teknisk lit. Även tidningar med hifiinriktning skulle kunna recenseras. /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 10:52:36
|
markih: Tack så mycket! Pix: Tack så mycket!
Generellt: Loudspeaker cookbook är ett bra exempel, Dr Krupps hemsida är n#229;tt annat, (konstruktions-) tr#229;darna om HFLS-1 är bra osv.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/07/23 10:53:53 |
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 11:02:33
|
EngelholmAudio: Du har gett mig inspiration att besöka biblioteket. Idag skall Göteborgs Stadsbibliotek besökas och inte bara böcker, utan även CD-skivor så lånas. |
---> Mitt system <--- |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 11:27:44
|
Ipsen - läckert! Bibblan är en trevlig källa till lite information och informationen i böcker skilljer sig ordentligt från vad vi hittar här på nätet (även om teorierna är samma).
Mycket trevligt att få "inspirera" nån.
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 11:37:38
|
Biblioteket man kanske oxå ska försöka ta sig till ett sånt om det verkligen finns såna skatter att läsa Fast det får nog bli ett lokalt biblioteket tror isf Fast jag har visserligen lånekort från sthlms stadsbibliotek |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:33:32
|
Hej,
Ja en stark rekommendation från mig är att gå till bibblan. I lilla Karlskrona finns det runt 7 böcker om högtalarkonstruktion och chansen att nån av dessa böcker passa en specifik läsare är stor. Dessutom är biblioteken medgörliga på att ta hem nya böcker bara man ber dom - då vet dom att behovet finns (det är bra att hjälpa till).
|
|
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:26:19
|
Jag kan skriva om mina biblioteksarfarenheter. Var på Göteborgs stadsbibliotek och letade hifiböcker. De hade ca ett 20-tal böcker på ämnet inne (uppskattat).
Lånade sådanna som jag kände igen titeln på, inte hade för många år på nacken och såg intressanta ut. Följande böcker blev det:
The loudspeaker design cookbook Audio & Hi-Fi Hand book Advanced speaker designs for the Hobbyist and Technician
Då jag inte har någon jättestor erfarenhet av teknisk engelska tar det ett tag att läsa igenom sidorna men jag finner böckerna väldigt intressanta.
För er som vill låna någon av de tre böcker jag har blir det till att vänta till 23:e Augusti. |
---> Mitt system <--- |
|
|
|
Topic |
|