HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bokrecension - Loudspeaker Handbook
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:30:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Sommartider är perfekt för att läsa böcker och varför inte då om högtalare?

Jag var för några månader sedan på biblioteket och lånade tre böcker samtidigt som jag beställde en 4'e. Dom tre tidigare finns här:
Bok 1
Bok 2
Bok 3

Dagens boktips heter LoudSpeaker Handbook och är i second edition. En dyrgrip för i runda slängar 1200kr (varför bibliotekets pengar fick stå för denna! ).

På baksidan av boken står det att den lämpar sig för "use in courses at the undergraduate senior level, for graduate students, and for professionals in audio and acustical designs", och jag är med på noterna. Detta är inte en nybörjarbok utan en fortsättningsbok - förkunskaper krävs.

Loudspeaker Handkbook tar inte upp några konkreta byggexempel utan inriktar sig, som sig bör, på teori. Teori som ev högtalarkonstruktörer själva får praktisera/realisera. Den är på engelska (märker jag nu) men är på intet sätt omöjlig att läsa. Nästan lättläst! Jag menar - nya ord på engelska eller svenska spelar väl mindre roll?

Introduktionen börjar med enklaste tänkbara RCL länk och Q-värdet för denna krets. Steg för steg läggs komponenter på, ekvivalensschema mellan elektronik och mekanik redovisas och till slut finns ett (om än förenklat) relativt trovärdigt elektriskt schema för ett hö-element.

Istället för att tjata (/älta) om filterdesign och 1'a, 2'a och 17'e ordningsfilter går författaren igenom Structurella detaljer av koner och domer, magnetteorier, inline, arrayer och planar speaker med mycket mera matnyttigt (m.m.m.m.).
Det diskuteras termiska förluster, hornsystem och mätningsmodeller och även flerkanalslystning.

Boken är bra och den får nog ingå i den inköpta skaran högtalare innom kort. Rekommendation till dig som vet en del men vill veta mer inte nått för Svensson...

Rekommenderat!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:16:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ok, vi som är valiga svenssons då... vad kan vi läsa?
Finns det någon bok som är en naturlig föregångare så man kan fortsätta sen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:22:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
loudspeaker cookbook?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:56:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
En bok som är mycket bra som förstabok är "Designing, Building and Testing Your Own Speaker System" av David B. Weems. Den kom ut i ny upplaga förra året. Den innehåller lagom med teori, ett antal intressanta byggprojekt och kapitel om mätningar och tester.

Den kan möjligen uppfattas som lite gammalmodig, men jag rekommenderar den som introduktion. Loudspeaker Cookbook ger kanske mer när man kommit en bit på vägen...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/07/22 19:58:17
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/23 :  08:21:32  Show Profile Send markih a Private Message
Bra tips Pär! Kul med denna bokrecension!

markih
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:50:34  Show Profile Send pix a Private Message
Skoj med bokecension !
Ett tipps till "Admin":
Om intresse finns kan kanske en "sticky"-tråd vara bra för att samla bokrecensioner och annan teknisk lit.
Även tidningar med hifiinriktning skulle kunna recenseras.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/23 :  10:52:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
markih:
Tack så mycket!
Pix:
Tack så mycket!

Generellt:
Loudspeaker cookbook är ett bra exempel, Dr Krupps hemsida är n#229;tt annat, (konstruktions-) tr#229;darna om HFLS-1 är bra osv.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/07/23 10:53:53
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:02:33  Show Profile Send Ipsen a Private Message
EngelholmAudio: Du har gett mig inspiration att besöka biblioteket. Idag skall Göteborgs Stadsbibliotek besökas och inte bara böcker, utan även CD-skivor så lånas.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:27:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ipsen - läckert! Bibblan är en trevlig källa till lite information och informationen i böcker skilljer sig ordentligt från vad vi hittar här på nätet (även om teorierna är samma).

Mycket trevligt att få "inspirera" nån.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:37:38  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Biblioteket man kanske oxå ska försöka ta sig till ett sånt om det verkligen finns såna skatter att läsa
Fast det får nog bli ett lokalt biblioteket tror isf
Fast jag har visserligen lånekort från sthlms stadsbibliotek

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:33:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Ja en stark rekommendation från mig är att gå till bibblan. I lilla Karlskrona finns det runt 7 böcker om högtalarkonstruktion och chansen att nån av dessa böcker passa en specifik läsare är stor. Dessutom är biblioteken medgörliga på att ta hem nya böcker bara man ber dom - då vet dom att behovet finns (det är bra att hjälpa till).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:26:19  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag kan skriva om mina biblioteksarfarenheter. Var på Göteborgs stadsbibliotek och letade hifiböcker. De hade ca ett 20-tal böcker på ämnet inne (uppskattat).

Lånade sådanna som jag kände igen titeln på, inte hade för många år på nacken och såg intressanta ut.
Följande böcker blev det:

The loudspeaker design cookbook
Audio & Hi-Fi Hand book
Advanced speaker designs for the Hobbyist and Technician

Då jag inte har någon jättestor erfarenhet av teknisk engelska tar det ett tag att läsa igenom sidorna men jag finner böckerna väldigt intressanta.

För er som vill låna någon av de tre böcker jag har blir det till att vänta till 23:e Augusti.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000