HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu en fråga om banankontakter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:01:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej alla, jag undrar om det i Stockholm, Södertälje eller Strängnäs finns någon butik som säljer 4mm guldpläterade stiftkontakter (bananer) som är bra och billiga. Typ för labb eller finelektronik eller något sådant. Det finns ju på nätet i olika former men jag har aldrig hört talas om någon butik man kan glida in till. Jag vill helst ha kontakter som har lite gods och som är gjorda av koppar med guldplättering. Man ska kunna löda fast högtalarkabeln i dem.

Mvh Jesper

Retro låter fint.

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:54:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hifikit säljer en hel del, dock inga värstingar, men borde duga ifall du inte hittar bättre..
http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatID=46&KatName=Kontakter

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:02:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
tack för svaret, det ska kollas upp. Jag skulle dock vilja veta vad de billigaste kontakterna är tillverkade av? Det ska ju, så vitt jag förstår, vara bäst med koppar som är guldplätterad. Jag tror att det är bra med en kontakt med liten massa och det ser ut att vara stor massa på hifikits guldplätterade variant, undras om det finns några andra alternativ någonstans därute?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/25 :  11:34:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vardör liten massa? Någon speciell anledning?
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:00:49  Show Profile Send jari a Private Message
Svalander har en variant,mkt billig,guldpläterad koppar som fyller sin uppgift väl.www.svalander.se

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:27:20  Show Profile Send gongken a Private Message
Josef Svalander håller dessutom till i Åkersberga....

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:41:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Vardör liten massa? Någon speciell anledning?


Hej, jag har hört att det är bättre med liten massa men det kanske är hokuspokus!? Men jag tänkte att det aldrig kan vara fel att pröva, eller det kan det iofs vara men det lät trovärdigt. Teorin innebär att man undviker att strömmen far omkring i kontaktens massa.

Svalanders kontakt har jag sett. Åkersberga är lite långt, jag bor i Mariefred och är ofta i centrala Stockholm varför affärer inne i stan skulle funka. Svalanders kontakt eller en liknande har jag också hittat på elproman (tror jag det var?). Den verkar intressant men det skulle vara bra om man slapp betala en massa frakt eller resor för att köpa några kontakter. De på elproman tror jag kostade ungefär 9 kr/st

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:40:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är inte så att du i själva verket tänker på bullet-plugs när du pratar om liten massa?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:23:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej Illy, Bulletplugarna har nog, även de, en uppbyggnad enligt den teorin, men jag hoppades att det skulle finnas fler tillverkare med liknande teorier och lägre pris. Bulletplugs kostar väl hutlösa 225kr/par!!!. Det är väldigt mycket pengar och man kan knappast testa dem och jämföra med andra utan att köpa dem.

Svalanders variant verkar hittills vara den mest intressanta och 36kr/par känns mer överkomligt. Jag önskar dock att man kunde gå och botanisera i en butik där det fanns fler varianter av dessa (labbstift) med 4mm diameter och guldplättering för att ta bort problemet med oxid.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/07/26 11:24:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000