HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber eller Sonus Faber?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:11:08  Show Profile Send trango a Private Message
Har det fantastiskt treviga problemet att jag ska köpa nya högtalare. Jag har tittat/lyssnat på massor av trevliga modeller, allt från Dynaudio 52SE (ca. 11000:-) till Sonus Faber Grand Piano Home (ca. 30 000 :-). Dessa SF står just nu högst upp på min lista. Innan jag gör en så pass stor investering har jag dock två frågor till forumets samlade expertis...

1) Hur är den ljumässiga skillnaden mellan SF Grand Piano Home och den tidigare modellen SF Grand Piano. Skillnaden i pris mellan ett par nya Grand Piano Home och ett par begagnade Grand Piano är ganska stor, är det värt att köpa ett par nya eller är begagnade mer prisvärt även om det är den äldre modellen?

2) Vilka alternativ till SF Grand Piano Home bör jag lyssna på? Både stativare och golvare är intressanta. Högtalarna bör vara hyffsat lättdrivna (rörsteg!) och ha en hög WAF.


Vore otroligt tacksam för lite hjälp och synpunkter!

Nästa projekt, PASS F4

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:17:12  Show Profile Send nurfen a Private Message
Sonus Faber Cremona Auditor bör du absolut lyssna på! 30 000 på http://www.lefflershifi.com/

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:52:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Trango!
På fråga ett vet jag inte.
Men på fråga två så har jag ett svar. Och det är att jag rekomenderar inte att köra Grand Piano Home med rörsteg, de behöver mycket kraft. På mina egna så låter basen ganska svampig med min Sony AV receiver, testade en Amplifix nyligen med ett mycket bra resultat, basen var det register som blev bäst med bytet faktiskt.
Så därför så är jag tveksam till att köra med rör till dessa högtalare. Men det kanske finns någon här som hört dessa högtalare med rör som kan utala sig närmare angående denna kombination.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:55:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
Alltså!!

Sonus Faber Cremona Auditor och storebror måste ju vara något av det snyggaste som byggts!!

Vad sugen man är!! Skulle helst ha golvarna Cremona men det är en bit kvar till de 70 gullökar de betingar!!

Snyft!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/24 :  17:15:06  Show Profile Send trango a Private Message

Trevligt med alla svar och synpunkter! Jag har också drägglat mycket över Sonus Faber Cremona Auditor (vem har inte det?). Enda "problemet" är att det kan bli dyrt att på längre sikt uppgradera till hembio. Det känns som att det inte finns någon klangmatchad bakhögtalare och center till ett rimligt pris. Eller är det verkligen vetting att köpa från en billigare serie och använda centern Solo Home och kanske Concerto home som bakhögtalare?

Intressant att höra att ett rörsteg kan bli för klent att driva SF Piano Home. Jag måste kanske tänka om på förstärkarsidan i så fall. Eftersom jag i princip har tänkt bygga en helt ny anläggning från grunden är jag i den trevliga situationen att jag kan anpassa förstärkaren efter de högtalare jag handlar .

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:58:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja på paperet så får man inte intryck av att de skulle vara krävande, men det har jag märkt att det stämmer inte riktigt.

Sen är Grand Piano Home så varm och fyllig i ljudet med mycket kropp i mellanregistret att det är ljuvligt att lyssna på dessa snygga högtalare.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:35:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Homer Simpson

aaaarrrrrghaha Chooooooclaaate!!!

Mahler

aaaarrrrghahaaa Sonus Faaaaber Cremona!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:29:00  Show Profile Send drkim a Private Message
Grand Piano Home - kostar väl inte mer än 21.400 Kr på http://www.esoterisk-hifi.se/ och dom har även en del andra modeller billigt..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/07/25 12:29:26
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:55:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har ganska stor erfarenhet av just de SF modeller som diskuteras här.

SF Grand Piano Home är en mycket bra högtalare. I mina öron spelar dock SF Cremona Auditor i en helt annan klass. Om jag skulle köpa nytt hade jag valt cremona auditor för grand piano home alla dagar i veckan utan någon som helst tvekan. Trots att man kan få Grand piano home för lite över 20 och Cremona auditor kostar lite över 30 000 med stativ.

Men sen är det mycket annat som kommer in i ekvationen. nämligen kringutrustning och RUMMET! Jag har kört grand piano home i rum där basen mullrat och allt låtit tråkigt för att sedan köra Cremona auditor i samma rum och dom låtit jättebra, och precis tvärtom i andra rum. Jag uppfattar också Grand Piano Home som betydligt kinkigare med elektroniken än Cremona Auditor, som hos mig funkade med det mesta(provade dock inte med elektronik under ca 10 lakan styck).

Jag tror inte heller på rörsteg till grand piano home, dock så har jag aldrig testat.

Enklast är väl att låna hem både grand piano home och cremona auditor och köra dom sida vid sida med samma elektronik. Hemma hos mig var det ingen som helst tvekan om vilken som lät bäst.

Cremona Auditor mot SF Electa Amator II är däremot en helt annan historia..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:49:31  Show Profile Send nurfen a Private Message
Akhenaton, vad tror du om rörsteg till Cremona Auditor då?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  14:40:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lars Andersson på Clou Cable berättade för mig att han hade hemma Grand Piano-modellen och testade dom med sina rörslutsteg. Det fungerade inte bra enligt Lars, så FBK-Per har nog rätt, det är nog inga högtalare för rörslutsteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:41:44  Show Profile Send trango a Private Message
Jag får nog tänka om på förstärkarsidan i så fall, då blir det inget rörsteg, snyft...

Akustiken är något jag jobbar på, en bildreportage av mina projekt kommer att dyka upp under hösten. Hög WAF utlovas.

När det gäller frågan om vilken modell av SF det blir tycker jag fortfarande att det är svårt. Att Cremona Auditor låter bättre än Grand Piano Home verkar det flesta vara överens om. Jag ska pallra mig iväg och provlyssna själv så snart som möjligt. Å andra sidan går det att få ett par begagnade Grand Piano (den äldre modellen) i gott skick för under 15 000:-, känns som ganska mycket högtalare för de pengarna eller?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:56:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Den nyaste modellen går oftast också att få tag i billigt dvs runt 15000kr och det är mycket högtalare för pengarna. När det gäller den gamla modellen så har jag inte en aning om hur den låter.
Och så gör du rätt i att ge dig iväg och lyssna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/25 :  16:54:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kanske Mumma Audio Glottern för 19k. 92 dB i känslighet - perfekt till rör. Kanske inte Sonus finish, men man ska väl lyssna

Edit: Har kört SF Concerto med Audion Sterling SE (Engelholms favvorörhäck ) vilket gick utmärkt.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/07/25 17:05:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/25 :  16:58:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har hört Sonus Faber med olika rörförstärkare och de gånger som SF har sjungt vackert med rör har det varit rätt kraftiga rörhäckar typ Audio Reserach VT 100 och nån gång tror jag vi körde lillebrorsan (VT60) på Elekta Amator (mk I).

Tror inte man kan säga NEJ till alla rörförstärkare bara för att det inte funkar med några få olika modeller - det är skillnad på rör och rör. Erfarenheten är värdefull att det INTE funkar med den och den stärkaren...men ta det lugnt med generaliseringarna!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:15:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att rörsteg inte skulle klara detta tycker jag är ren BS. Precis som det är skillnad
mellan transistorförstärkare så är det skillnad mellan rörförstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/25 17:19:14
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:31:38  Show Profile Send trango a Private Message

Vad finns för erfarenheter av Pahtos Classic One?
Kan det vara ett alternativ till ett par Sonus Faner Cremona Auditor eller möjligen Grand Piano?

Ni får ursäkta att jag söker råd på detta sätt, jag bor i norra Sverige och vi har tyvärr inte ett heltäckande HiFi utbud. Provlyssning innebär oftast långa resor, något som gör det svårt att lyssna på allt som är intressant .

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:37:55  Show Profile Send trango a Private Message
Var kan man förresten lyssna på Mumma Audio? Hittade ingen på webben...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:41:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det kan du göra hos Triod Ljud i Sthlm. Hemsida finns ej.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:53:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har hört att Cremona Auditor tillsammans med Pathos Classic One ska vara en mycket lyckad kombination. Nåt som jag själv har lite svårt för att tro då jag skulle kunna tänka mig att det kan finnas en tendens till att det blir för gosigt/rosenrött med den kombinationen. Men jag har som sagt aldrig provat dom tillsammans.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:58:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Pathos är mjuk i karaktären, och passar bättre ihop med högtalare som JM-Lab.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:28:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja skrev!!

. Och det är att jag rekomenderar inte att köra Grand Piano Home med rörsteg, de behöver mycket kraft. På mina egna så låter basen ganska svampig med min Sony AV receiver, testade en Amplifix nyligen med ett mycket bra resultat, basen var det register som blev bäst med bytet faktiskt.
Det kanske finns rörsteg som är kraftiga, men vad kostar de...
Om jag har tydat trangos tråd rätt så är han inte villig att lägga 30.000-40.000kr på Rör-steg. För Grand Piano Home behöver kraft det är en sak som är säker!!
Men sen att det finns andra Sonus Faber högtalare som kan passa till Rörhäckar är fullt möjligt.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/25 :  19:50:22  Show Profile Send trango a Private Message
Det är helt rätt uppfattat FBK, det blir inga 30-40 kkr rörsteg för mig. Vad har har tänkt mig är ca. 15-30 kkr för ett par högtalare där det högre priset medför större krav på WAF. Högtalarna tycker jag är ett svårt beslut, begagnat eller nytt? Och sen alla dessa olika modeller som måste kollas upp. Sen är planen att lägga max 20kkr men helst mindre på en tvåkanals integrerad förstärkare. Här kanske Amplifix är ett prisvärt alternativ? Som källa är jag intresserad av en Sony SCD-XA3000ES (ca. 13kkr) eller något annat i ungefär samma prisklass.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/25 :  21:50:06  Show Profile Send FBK a Private Message
trango!
Du och jag sitter i samma båt så att säga, bara att jag har hunnit att bestämma mig för vilka högtalare det skulle bli och inhandlat dem. Jag ska nu under andra hälften av detta år köpa förstärkare och en CD eller DVD av lite bättre klass.

Mina råd är att lyssna och åter lyssna på så mycket högtalare som du har möjlighet till i de prisklasser som du har lagt budegeten i. Men det är inte fel att du även lyssnar på lite dyrare högtalare också, för har du tur så dyker det upp ett par beg mitt framför ögonen på dig.
Sen är Amplifixen bland det bästa man kan hitta under 10.000kr misstänker jag, men visst finns det allternativ. Men när det gäller förstärkare, så rekomenderar jag att du bestämmer dig först för vilka högtalare som du skall ha, och sen tittar på vad som kan passa till dina högtalare och framför allt ljud smak.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/07/26 :  07:52:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror, bara tror, att det är bäst att välja högtalare först och sedan anpassa elektroniken efter det behov som uppstår. Högtalaren är det som tilsammans med akustiken bestämmer stor del av slutresultatet, givetvis måste man hänga på rätt grejjer för att högtalaren sen ska göra sitt yttersta.
Jag, lycklig ägare till SF GP home, tycker det är en mycket bra/rolig högtalare, framför allt klangfärg och en förmåga att skapa en upplevelse av kött och blod, de tillför ytterligare dimensioner till lyssningen, inte bara perspektiv och 3d utan plastiska levande varelser och intrument.
Cremonan ville jag ha, men den fanns inte i sverige och leverans- tiden var lång, i samma veva sänktes priset på GPn med nästan 9000kr och då hade jag nästan redan bestämt mig för den ändå.
Båda är fantastiska högtalare jag skulle lätt leva med vilken som.
Är inte priset 36.000kr med stativet för cremonan?
24.000 eller 36.000 det är frågan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:00:09  Show Profile Send trango a Private Message
Adagio, jag tror också att det är klokast att välja högtalare och sedan matcha resten av anläggningen till högtalaren. Det är också min plan. Cremonan kan man faktiskt hitta med stativ för under 30kkr. Som det känns just nu är SF alternativen begagnade SF Grand Piano för ca. 15 kkr eller ett par nya Cremona Auditor för ca 30 kkr. Andra högtalare jag ska kolla in är Mumma Audio, Dali Helicon, B&W 805 och några Dynaudio och kanske även JM labs. Vad har du förresten för förstärkare till dina GPs?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000