HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad kinesisk förstärkare 5-10 tkr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:26:12  Show Profile Send trewq a Private Message

Jag har redan köpt en Cayin 265 Ai (50 w klass A dubbelmonouppbyggnad)
som farsan använder. Helt okej för sitt pris, 7000 kr.

Nu gäller det en liknande till mig själv. Funderar på en likadan, men kunde ju vara kul att skaffa en annan modell.

Några förslag? Har funderat på en Xindak XA-6950, men har hör att kvaliteten kan svaja betänkligt.

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:38:14  Show Profile Send rowa a Private Message
korsun v8i ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:23:27  Show Profile Send Blue a Private Message
Hur viktigt känns det att stärkaren är av kinesiskt slag?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:27:30  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
En Opera-Consonance Reference 150 kanske inte skulle sitta fel? Designen är svår att klaga på, eller vad sägs om denna

http://www.operaudio.com/Html/Opera-Products-REFERENCE-150.htm

Ger även länk till en recension på tyska

http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-Consonance%20SACD%202.0-Swiss.htm


Edit: Notera att det inte är säkert att förstärkaren har en ovansida av trä i exportversionerna.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/08/13 14:29:01
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:52:16  Show Profile Send trewq a Private Message

Inte är det så att förstärkaren MÅSTE vara kinesisk. Däremot tycks "value for money" - koefficienten vara väldigt hög bland dessa produkter.
Ta tex. Cayin 265 Ai - extremt mycket välljud för 7000 kr. Särskilt om man tänker vad samma pengar skulle räcka till i Sverige.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:18:04  Show Profile Send Blue a Private Message
"Value for money"? Tja, ibland, ibland inte, skulle jag tro.

Men... "Watts for money" - alldeles garanterat!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/13 :  16:58:58  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ja, Blue, min 2x20 wattare från Kina är säkert grymt överspecad

Sluta dra allt från Kina över en kam!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:05:29  Show Profile Send molsson a Private Message
Blue kanske är en svensk hifi-handlare?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:11:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Eh... jag var då INTE ironisk alltså! Jag menar verkligen att om man vill ha många watt per tusenlapp så är det Kina som gäller, och jag har ingen som helst anledning att tro att dessa stärkare skulle vara varken mer eller mindre överspecade än andra. (Däremot kan man ju diskutera poängen med att ha 2X300 W eller nåt, om man inte har extremt tungdrivna högtalare eller ett väldigt stort rum).

Och sedan skrev jag "value for money: ibland, ibland inte". Ingen kamdragning här inte, alltså. Ha en trevlig helg!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:16:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Molsson: Svensk är jag minsann, men hifihandlare - nix! (Vilket jag är glad för - annars hade jag nog fått se mig om efter ett nytt jobb snart, i dessa privatimporttider).


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/13 :  18:05:23  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ja, jag tror att du som hifihandlare skulle gå omkull för att 100 pers av Sveriges 9 miljoner importerar förstärkare från Kina.. För om man gör det, då köper man aldrig någonsin något i en svensk affär. Är det vad du menar, Blue?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:22:20  Show Profile
quote:
Eh... jag var då INTE ironisk alltså! Jag menar verkligen att om man vill ha många watt per tusenlapp så är det Kina som gäller, och jag har ingen som helst anledning att tro att dessa stärkare skulle vara varken mer eller mindre överspecade än andra. (Däremot kan man ju diskutera poängen med att ha 2X300 W eller nåt, om man inte har extremt tungdrivna högtalare eller ett väldigt stort rum).

Och sedan skrev jag "value for money: ibland, ibland inte". Ingen kamdragning här inte, alltså. Ha en trevlig helg!

Snälla Blue,trådskaparen ville ha tips på en KINESISK förstärkare. AYYEH?? Varför ifrågasätta det när du innerst inne vet varför...Vi har snackat om det förut,börja inte ifrågasätta privatimporten i denna tråden också. Slutligen kan jag upplysa att effekt kan man ALDRIG få för mycket av. 100w klass-A är bra,300w är ännu bättre osv...Sad but true,men skönt på vintern. I kina har man fattat det och bygger således ofta rätt kralliga förstärkare. Nu pratar jag transistorförstärkare,solid.

Trevlig helg.

trewq: Köp Nurfens! Den är säkert tillsalu snart

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/13 23:26:34
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:30:21  Show Profile
quote:
För om man gör det, då köper man aldrig någonsin något i en svensk affär.

Tror det ligger något i det du säger...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/13 :  23:50:48  Show Profile Send matson a Private Message
Rotel, Nad och Cambridge är ju kina-tillverkade om nu detta är så viktigt. Då slipper man ju köpa grisen i säcken dessutom och kan testa i lugn och ro.

Eller vill du bara ha något ingen annan har?

Mvh
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/14 :  00:33:08  Show Profile
quote:
Rotel, Nad och Cambridge är ju kina-tillverkade om nu detta är så viktigt. Då slipper man ju köpa grisen i säcken dessutom och kan testa i lugn och ro.

Eller vill du bara ha något ingen annan har?

...Eller valuta för pengarna kanske...Rotel,nad och Cambridge är ungefär lika prisvärt som "Tyska" Vincent är gentemot Kinesiska ShengYa.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/14 :  00:51:19  Show Profile Send matson a Private Message
Hela den är kinakarusellen med önsketänkande är inte lite tröttsam....men visst, lycka till.

Jag vill gärna ha mer kött på benen innan jag köper en apparat än en bild på Internet, men jag är ju iofs ingen apparatgourmand heller.


Mvh
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:54:10  Show Profile
quote:
Hela den är kinakarusellen med önsketänkande är inte lite tröttsam....men visst, lycka till.

Jag vill gärna ha mer kött på benen innan jag köper en apparat än en bild på Internet, men jag är ju iofs ingen apparatgourmand heller.


Önsketänkande Undrar vad som är tröttsamt. Vill du ha kött på benen? Kika in på nån bildtråd där någon fått saker lev. från Hongkong,lyssningsintryck mm. Jag kan säga att det är både en och annan "önskning" som gått i uppfyllelse. Bla hemma hos mig själv.
Återkom gärna i någon "Kinatråd" när har något vettigt att tillföra. Tack.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/14 :  13:19:42  Show Profile Send nurfen a Private Message
quote:
trewq: Köp Nurfens! Den är säkert tillsalu snart


Jag sitter nöjd. Igen!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/14 :  13:40:23  Show Profile
Hittade denna på http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3280&item=5713899622
Kallas "Chinese Gryphon",jag har försökt hitta mer info om ursprung men hittar inget. Här är några pics:


Kanske vore nåt...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:30:21  Show Profile Send Blue a Private Message
mje1: Okej, här kommer ett försök till ett "skapa-fred-inlägg" från Blue som är en nästan löjligt snäll påg. Måste bara först ge ett litet svar på ett något onyanserat påstående:

"Slutligen kan jag upplysa att effekt kan man ALDRIG få för mycket av. 100w klass-A är bra,300w är ännu bättre osv..."

En sanning med modifikation skulle jag säga. Annars hade du väl hellre köpt säg... två feta PA-steg (går att hitta mkt billigt) och bryggkopplat så att du hade åtminstone 2X3000 W? "The more the better?" Inte riktigt alltid va?

God ljudkvalité handlar definitivt inte BARA om effekt! Visst, det gör ju inte precis någon skada att ha en muskulös förstärkare, men jag tycker nog att man även får se till vilka andra önskemål man har: Hur vill jag att det ska låta? Hur mycket plats får anläggningen ta? osv. Min erfarenhet är att ett par hyfsat lättdrivna högtalare låter bättre med en bra stärkare på 2X50W än en dålig på 2X150W. Håller du inte med om detta?

Än en gång: Jag tror säkert att många av kinagrejorna är bra, annars hade dom inte gått att sälja. Många av dom är säkert fantastiskt bra till och med. MEN: Kan vi inte vara överens om att det börjar bli lite trist att nästan alla trådar här handlar om "kolla vilken fet och billig kinastärkare jag hittade på cattylink". Alla här vet liksom vid det här laget att det finns en djungel av maffig kinahifi som kan importeras till mycket små pengar. Fine. Men det finns så mycket annat som kan vara kul och intressant att prata om, eller hur?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/14 :  15:04:34  Show Profile Send matson a Private Message
Mje1: Jag har sett dessa bildtrådar och dom liknar ett dåligt skämt......oj, ja den måste vara bra, då den väger 28 Kg kan den inte vara dålig......Oj vad häftig, man kan ju se att den är bra.....men visst, det kanske är en lagom nivå att ha diskussionen på.....

Mina tips vill jag nog påstå har i tråden att göra då dom är tillverkade i Kina men designade på annat håll. Då, och först då, kommer man åt fördelen med att få billig arbetskraft utan andra nackdelar(eventuella moralfrågor kring diktaturen Kina inte inbegripna i resonemanget).
Alldeles oavsett så är det inte din uppgift att påtala vad som hör hemma i diverse trådar så ditt "hobbymodererande" kan du leka någon annanstans. Tack.

Mvh
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/14 :  15:37:20  Show Profile
quote:
Annars hade du väl hellre köpt säg... två feta PA-steg (går att hitta mkt billigt) och bryggkopplat så att du hade åtminstone 2X3000 W? "The more the better?" Inte riktigt alltid va?

God ljudkvalité handlar definitivt inte BARA om effekt! Visst, det gör ju inte precis någon skada att ha en muskulös förstärkare, men jag tycker nog att man även får se till vilka andra önskemål man har: Hur vill jag att det ska låta? Hur mycket plats får anläggningen ta? osv. Min erfarenhet är att ett par hyfsat lättdrivna högtalare låter bättre med en bra stärkare på 2X50W än en dålig på 2X150W. Håller du inte med om detta?

Suck...Givetvis. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara mig för att du ska förstå,eller om jag orkar...Jag har aldrig ens påstått att effekt är allt,bara att man aldrig kan få för mycket av det...
quote:
MEN: Kan vi inte vara överens om att det börjar bli lite trist att nästan alla trådar här handlar om "kolla vilken fet och billig kinastärkare jag hittade på cattylink". Alla här vet liksom vid det här laget att det finns en djungel av maffig kinahifi som kan importeras till mycket små pengar. Fine. Men det finns så mycket annat som kan vara kul och intressant att prata om, eller hur?

Varför inte låta majoriteten avgöra vad den vill tala om? Detta är och förblir ett forum där ordet är i stort sett (nästan) fritt. Det finns även en fyndig finess som kallas "rubrik" som tillhör varje tråd. Innan man går in i en tråd kan man läsa RUBRIKEN,så man redan innan kan få en föraning om ämnet/diskussionen passar just dig.Fiffigt va?

Dessutom glider ointressanta trådar oftast bort av sig själva...

quote:
Mje1: Jag har sett dessa bildtrådar och dom liknar ett dåligt skämt......oj, ja den måste vara bra, då den väger 28 Kg kan den inte vara dålig......Oj vad häftig, man kan ju se att den är bra.....men visst, det kanske är en lagom nivå att ha diskussionen på.....



Eeeh? Jag vet inte vad för trådar du syftar på,men testa att gå in under "hårdvara recensioner". Där har du både en och annan seriös recension av Kinesiska hifiprylar.

quote:
Mina tips vill jag nog påstå har i tråden att göra då dom är tillverkade i Kina men designade på annat håll. Då, och först då, kommer man åt fördelen med att få billig arbetskraft utan andra nackdelar(eventuella moralfrågor kring diktaturen Kina inte inbegripna i resonemanget).

Jag vill nog påstå att de inte har så mycket i tråden att göra då trådförfattaren inte var ute efter kines-tillverkade produkter med västeuropeiska prislappar på,vilket är just vad de märkena är som du räknade upp. Hur passar sig förresten en sådan marknadsföring in i din moralkakaVem tror du gör "profiten" på vägen mellan Kina och Europa..? Kineserna? Knappast...
I slutändan handlar det om vem man vill "sponsra"...Its up to you. Det är ett fritt land.



Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2004/08/15 12:29:57
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/15 :  02:47:21  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är nog bara att inse att det finns ingen samlad kunskap om de flesta Kini prylarna på hififorum.nu. Ett par finns, v8i och ShengYa prylar, men du får nog vara försöksperson på det du vill köpa.

Med det sagt går vi tillbaka till topic tycker jag. Jag är själv intresserad av en förförstärkare för en billig peng från Kina.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:26:05  Show Profile
quote:
Med det sagt går vi tillbaka till topic tycker jag. Jag är själv intresserad av en förförstärkare för en billig peng från Kina.

Är du ute efter rör- eller transistorkonstruktion eller hybrid kanske..? Kan va bra o veta innan man kan tipsa. De finns så jädrans mycket...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:59:49  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag är ingen större fan av rör, så transisitor tar vi.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000