HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nybörjare som tänkte bygga hfls-1. 3+ frågor :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/22 :  21:54:03  Show Profile Send uffe2 a Private Message
hej

jag är väldigt imponerad av vad forumet tillsammans byggt i hfls-1. Jag bugar mig. Eftersom jag har en ganska liten budget (men mkt tid) för mitt nya ljudsystem passar hfls-1 mig perfekt. Jag är också beredd på att det kommer ta ganska lång tid, nybörjare som jag är. Jag har läst genom det mesta jag hittat här på forumet om designen. Filtret som oroade mig inledningsvis ser inte så svårt ut + att farsan är väldigt händig med lödkolven. Jag har tre frågor.

1. Hur bra är dom? Alla säger att den är bra men hur bra? Utklassar dom t ex köpehögtalare för 10 000 :- (dvs, begagnat runt 6000, mitt alternativ till att bygga dom). Det är främst detta som driver mig till att bygga. Det känns som en möjlighet att uppnå ett ljud jag annars aldrig haft råd med.

2. Vad kostar det att få fräst framsidan? Jag ser ingen möjlighet att göra det själv.

3. Är det omöjligt för en som inte byggt en högtalare innan att bygga dom? Om ni anser att det är det så säg till mig nu innan jag börjar. Jag tar inte illa upp. Kan ni rekommenderar någon bok som jag kan läsa för att undvika dumma nybörjarmisstag?

mvh
uffe

ps. jag hoppas inte allt för många liknande frågor varit uppe allt för många gånger.

Edited by - uffe2 on 2004/07/24 23:45:02

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:06:04  Show Profile Send hal a Private Message
1. Väldigt bra !
2. Det viktigaste som nybörjare är att man har tid, och det hade du ju . Köp eller låna en fräs, sen följer du bara bild-trådarna i forumet.
3. Självklart ! I min bildtråd kan du läsa om tre figurer med tummen mitt i handen (vi hade aldrig fräst innan eller byggt ngt liknande eller lött något delningsfilter)

Så eftersom du har tid så är det bara att köra. All information
du behöver finns på forumet och alla "dumma" frågor är ännu inte ställda.
Lycka till !
Peguls berömda tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105&whichpage=1
Min egen inte lika berömda tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23403&whichpage=1

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:06:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
1. dom spelar hemskt djupt å rent, men man kan väl inte direkt nämna nån prisklass. det beror så mycket på rummet osv men hemma hos mickeY som har ett bra rum tyckte jag som spelade ifrån ett par högtalare som han testade (golvare för 23k)

2. fräs framsidan själv, en fräs på rusta kostar 300kr frässtål 200...sen är det väldigt kul :) bli inte avskräckt det e rätt lätt bara man tänker lite före..tror det blir dyrt å låta nån fräsa den...

3.dom e väldigt lättbyggda eftersom du har alla mått klara osv som att bygga lego nästan :) sen beroende på hur noga man varit så får man naturligtvis olika finish på dom....men ihop lovar jag att du får dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:08:18  Show Profile Send kvistarn a Private Message
1
jaha... ja hur bra dom låter beror väldigt mycket på din övriga anläggning, själv upplever jag dom inte så jättebra som man kan läsa om att andra gör som byggt dom, visst de låter bra men inte speciellt "kul"... jag hade nog gärna haft kvar mina gamla högtalare likagärna tror jag, (yamaha 620 + dvd använder jag)

2 inte aning vad det kostar, men jag gjorde själv, tyckte det var rätt enkelt, fräs för typ 300kr på rusta går finfint:)

3 dom är väldigt enkla att bygga, det går knappt misslyckas, beskrivningarna är så utförliga som dom kan vara, så länge du inte har tummen mitt i handen så är det nog lugnt, mina byggde jag ihop på en dag...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:09:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
värt å nämnas e att dom kräver ganska bra förstärkare lr effektstark kanske man ska säga

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:36:58  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
1. Det var mina och Rosbackes HFLS-1:or som Haakan påstår "spelade ifrån ett par högtalare som han testade (golvare för 23k)". Vilket jag tror all sju som var där håller med om. Men visst lät dom inte lika kul när jag kom hem, det märks skillnad på kringutrustning. Men det är inte den svagaste länken även om du har lite finare grejer.

2. Det fanns någon här på forumet sm sålde alla delar sågade och frästa, vet inte vem. Men jag tycker att du skall göra det själv, det är inte så svårt och koster inte så mycket, fräs 300:- på rusta och stål 30:- på biltema.

3. Jag är ytteligare en i mängden som aldrig har lött filter, fräst, fanerat eller byggt något i denna klassen som har lyckats. De är mycket lätta att bygga, om du saknar händer kan det bli problem, men annars ska det nog gå bra.

Min bildtråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29409
HFLS-1 träff hos MickeY:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30496

Om du bor i Stockholm så kan du få en liten enkel provlyssning.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:54:04  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Allt känns mycket bättre nu. Tack får tipsen. Jag trodde att en fräs kostade mycket mer än 300 :-. Det blir nog till att först och främst köpa MDF, fräsa lite, bygga lådan, ta det lugnt och hoppas på det bästa :)

Förresten, är detta den enda officiella anvisning som finns http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html ? Så jag inte missar något. Peguls tråd var fantastisk, tack så mkt Hal.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/22 :  23:33:59  Show Profile Send hal a Private Message
Visst är Peguls tråd bra. Han har nog inspirerat många.
Här får du en annan utmärkt tråd; Pac´s pedagogiska fräs-tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30756
Som du ser finns det hur mycket information som helst avseende HFLS-orna. Använd search-funktionen, PM:a medlemmar eller helt enkelt fråga.
Ha inte för bråttom utan inhämta information och ta en bit i taget så kommer det att gå hur bra som helst.
Om tre veckor är våra HFSL-or klara, det börjar närma sig

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:50:19  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Detta är kanske en jättedum fråga men varför måste man ha detta?



Jag har inget element i handen men det kan väl inte behövas för att fästa det? Blir ljudet bättre? Det känns som ett moment extra som kan gå fel.

Edited by - uffe2 on 2004/07/24 21:50:55
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:30:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Måste och måste. Det är en del av designen och vill man att det skall vara just en HFLS-1 man bygger så skall de se ut så. Det är antiflåsfasningar dvs det är till för att elementen skall "andas" lättare i hålet och inte ge så mycket elak turbulens runt kanterna. Notera att det alltså inte är för att fästa utan mer för att festa så att säga (med avseende på välljud alltså). Framgår inte om det framgått till dig men det är på insidan detta sitter. Det råder dock ingen som helst tvekan om att det är ett extra moment som kan gå fel.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:41:51  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jo självklart ser jag att det är insidan. Om det är för ljudets skull, vilket jag antog att det var, kommer jag självklart att göra det. Skönt att ha det svart på vitt. Tack.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:48:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Detta är kanske en jättedum fråga men varför måste man ha detta?


Inte alls någon dum fråga...

De finns där för att elementet skall "andas" bättre inuti lådan. Vi fick väldigt konstiga mätvärde i den första provlådan utan de fräsningarna i baffeln så jag tog fram stor-raspen och körde av de där kanterna på inrådan från DST(VIFA). Det går faktiskt att se skillnaderna på mätningarna jag gjorde.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:51:08  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har man hört nånskillnad på det?

Jag tycker inte att det borde ha nån hörbar effekt, men har nån _hört_ att det är skillnad så tror jag på det, självklart förstår jag idén och tänkandet runt det!


Edit:Såg pac's svar..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2004/07/24 22:52:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/24 :  22:57:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Dazzin, det var hörbart i mono...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/24 :  23:07:08  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/07/30 :  15:47:40  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Sen tycker jag att det är lite mera skönhet av att se sina egna högtalare som man vet att man designat och tillverkat helt själv hemma än ett par beggade köpta, inte sant?
Go to Top of Page

fselin
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:59:46  Show Profile Send fselin a Private Message
Ett annat hett tips vid hembygge är att bygg lådorna parallellt med varandra. Dra inte iväg med bygget av den ena högtalaren för då blir det riktigt tråkigt att gå tillbaka och fortsätta med den andra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000