HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 digitalt ljud från datorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:31:44  Show Profile Send Pontan a Private Message
Hejsan alla,

jag har fått myror i huvudet när jag läst lite trådar om ljudkort och så. Funderar på att bygga ihop någon slags HTPC och har förstått att flera tycker att ljudkortet borde vara USB för bästa möjliga ljudkvalitet. Så att det kan placeras nära stereon. Min fråga är varför?

Jag kan köpa argumentet att signalen går digitalt i en USB-kabel. Det är ju förstås att föredra, vilket gör det OK med en lång kabel. Men om ett vanligt ljudkort (som sitter i datorn) har digital utgång så kan man ju skicka signalen digitalt direkt till sin hembiostärkare? Har USB-varianten någon fördel som jag inte känner till? Kanalkodas en USB-signal t.ex.? Det buffras väl och klockas om i USB-ljudkortet vilket kanske är bra, men inte så väldans stor skillnad, eller?


Snälla, upplys mig

/Mvh Pontus


/Pontus Haglund

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:15:28  Show Profile Send zahnn a Private Message
Kanske det är så att usb är gjort för att överföras över lite längre avstånd än vanliga digitala ljudsignaler. Bara en ide...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:47:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, nu är jag inte 100% säker men om jag inte mins del så är USB-kabel begränsad till runt 5 meter eller så. Vanlig signalkabel kan man dra betydligt längre än så. särskilt om den är skärmad.

Poängen med USB-kort enligt många är att man undviker en del störningar genom att kortet inte sitter inne i datorn.

För digital överföring spelar det nog mindrea roll, däremot tycker jag man bör använda optisk överföring mellan dator-förstärkare för att undvika problem med störningar, jordloopar och höga "knäpp-ljud" i högtalarna. Minimum är att dator och stereo sitter på samma fas,
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:48:53  Show Profile Send Pontan a Private Message
f95toli: Du har nog helt rätt i att folk vill ha USB för att få bort kortet från stömförsörjning och annat. Det hade jag helt förbisett, tack så mycket! Vet du förresten något ljudkort har 5.1 och stödjer optisk digital output?

Mvh Pontus

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:24:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Apple Airport Express? http://www.apple.com/airportexpress/
Fixar det ju trådlöst ifrån datorn.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/07/24 :  04:27:16  Show Profile
http://www.musikborsen.se/ har ett stort urval

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:58:11  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag har ett vanligt PSI-ljudkort (SB Audigy 2 Platinum) som jag matar med spd/if till DAC:en i CDspelaren. Det ger betydligt bättre ljud än att mata ljudet till ett extern kort med USB och sedan skicka analog signal till anläggningen. Varför vet jag inte.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:10:35  Show Profile Send Pontan a Private Message
Trådlöst?

Frost: Jag tror jag ska köra precis som du. Digitalt ut från ljudkortet och låta DAC:en i förstärkaren ta hand om konvertering till analogt. Jag funderar på att köra trådlöst. Någon som har erfarenhet av detta?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  16:30:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Teoretiskt bör det vara övcrlägset allt annat att skicka via nätverk, trådlöst eller inte spelar ingen roll.

Du kan hitta en tester på nätet av "standalone"-grejer som kan kopplas till nätverket och sedan skicka ut ljud (digitalt eller anlogt), om jag inte munns fel så brukar Creatives pryl få bra betyg.

Funderar själv på den lösnignen så småningom när jag byter ut nätverket hemma tull trådlöst, jag är trött på att ha kablar överallt.

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:16:18  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Creative gör inte kort för välljud utan spelkort. Jag skulle satsa på ett M-audio eller Terratecs DMX 6Fire LT. Äger själv ett DMX 6fire och är mycket nöjd (kör optiskt ut)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:37:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prylen jag menade är inget ljudkort, och M-Audio gär väl inte "Medoa hubs" (eller vad de nu kallas), eller några nätverksprylar överhuvudtaget.
Övriga stora tillverkare är (tror jag) Netgear och D-Link+ några små företag.


Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:25:17  Show Profile Send Pontan a Private Message
Vilka bra ljudkort finns det med toslink optisk digital utgång? Helst inte så värst dyrt, jag vill ju egentligen bara routa vidare signalen till förstärkarens DAC, så det enda kravet är bra kontakter... :-)

Har läst på forumet tidigare har jag för mig att vissa ljudkort samplar om signalen även vid digital ut! Kan det stämma?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:06:27  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
quote:
Har läst på forumet tidigare har jag för mig att vissa ljudkort samplar om signalen även vid digital ut! Kan det stämma?

Jo det stämmer att det finns kort som gör det, dock mest i kompatiblitetsyfte och oftast går det att stänga av dessutom.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/08/05 19:06:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000