Author |
Topic |
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 10:04:41
|
Hej alla.
Detta är inget skryt tex uten en seriös fråga. Saken är den att jag tycker det är svårt att avgöra om en hifidel tex CD-spelare i test kostar 15,000kr befinner sig i mid-end eller hi-end segmentet.
Min anläggning består av: Magnepan 1,6 Qr ca 30,000kr Försteg Unico Pre ca 19,000kr Slutsteg Unico DM ca 19,000kr CD Spelare Nad Silver 500i ca 14,000kr Nordost kablar etc ca 3000kr
Summa av detta är ca 85,000kr.
Är detta att se om en mid-end eller en hi-end. Sjäv ser man forum deltagare som har delar som betingar hela min summa...
Kan vara kul med synpunkter om detta.
Trevlig sommar Jonas |
Edited by - Monster on 2004/07/22 11:23:56 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 10:16:42
|
Vad spelar det för roll. Är du ute efter att skryta?
High end återspeglar de dyraste komponenterna i en tillverkares produktlinje. Det viktigaste är väll att man är NÖJD med både ljud och investeringar.
Det ser ju ut för mig som du valt din egen väg till välljud och maximal upplevelse
När jag tänker på high end, så tänker jag på tyska HIFI-märken, massa krom, överdrivet och vulgärt. Vissa prylar är otroligt dyra, vissa mer normalt prissatta, vissa bra, vissa riktigt dåliga.
High end behöver inte betyda att det är bra heller för den delen.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 10:28:24
|
Tjena Niklas,
Jag har aldrig sagt att jag betalade slutsumman
Kan i alla fall tala om att det låter juvligt. Dock skulle en sub passa in när det nalkas rock |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 10:30:46
|
Normalt trodde jag att HIGH END stod för att det är bra grejer.
Monster, du har kommit en bra bit på väg... Det märker man framför allt när man skall uppgradera och inser HUR mycket pengar man måste lägga upp för att ta sig till nästa trappsteg i uppgraderingstrappan. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 11:09:56
|
Där slog du huvet på spiken Zalve!!
Har själv hifi för dryga 60-70 lök och är väldigt nöjd med mitt ljud överlag. Men skall man få en "markant" skillnad krävs säkert det dubbla om inte än mer. Kuslig tanke egentligen och samtidigt lite tråkigt att det är så dyrt!!
Samtidigt känns det som att skillnaderna mellan olika maskiner blir mindre och mindre ju mer man går upp i pris. En cd för 5000 kr är så att säga förmodligen bra mycket bättre än en en för 2000 kr. Skillnaden öpå 3000 kanske inte är så mycket att bråka om. Man överlever det liksom!! En cd för 30000 kr är förmodligen ochså mkt bättre än en för 15 000 kr. Det upplevde jag när jag provade fram min G07:a men frågan är om skillnaden prismässigt kan motiveras för alla människor. För 30000 kr får du ju en skitbra förstärkare OCH cd spelare för 15 lök vardera!!! Och vad är mer värt då?? En cd för 30 behöver inte vara så väldigt mkt bättre än en cd för 15 so zu zagen!. Skillnaderna kanske är mer i karaktär.
Nåja, ljudet är det viktigaste och att man är nöjd. För 80 lök får man äckligt bra ljud punkt slut, och bättre behöver man kanske inte. Iallafall inte förrän man tjänar bra mkt mer!!
Så, High End bull hit och dit tror jag bara är ett fånigt marknadsförings knep från branschen. Spela roll liksom!
För egen del kommer jag ev. att uppgradera högtalare framöver. Kör Kappa 600 idag med Meridian G07 och Amplifix. Men jag gör inte det för att jag kommer att få mkt "BÄTTRE" ljud. Utan snarare för att jag är ute efter en annan ljudbild och en lite bättre sammanhållning i registrena.
Men frågan är om man är nöjd sen??? |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 11:23:06
|
Tackar för svaren.
Och Yes det är mycket svårt att uppgradera nu för då behövs det pengar i överflöd
Anledningen till frågan är igentliga pga min Far som tycker jag är en komplett idiot som köper hifi för mycket pengar. Men när jag påpekar att 3 golf utrustningar är lika absurt förstår han inte frågan.
Nä nästa uppgradering är en cd spelare i samma serie.
PS Hifi forum har fått en ny deltagare, det är min son Charles Hugo Mingus som har kommit till världen. Vilken artist tror ni jag gillar
|
Edited by - Monster on 2004/07/22 11:24:32 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 11:34:49
|
GRATULERAR MONSTER!!!
Och vi har samma problem. Har en väninna, flickvän, och ett helt gäng av vänner och familj som är ett hårsmån från att med våld spärra in mig på St Lars i Lund.
Men som jag säger till min väninna som slänger 15000 kr varje år på att sitta på ryggen på en förbaskad häst och skritta runt lite sött i 2 timmar/vecka så fattar hon niente!!
Snacka om förträngning!!
Grrrr!! Nu blev jag fan ännu mer sugen på att uppgradera bara för att "jävlas" lite!!
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 11:48:41
|
Tjena Mahler,
Kan tala om att alla mina uppgradering har skett utan min sambos vetenskap.
Tror du hon vart glad när hon kom hem efter en helg (vi bodde då på 27kvm) och det står två magnepan högtalare i lagenheten.
Det är alltid kul att jävlas lite |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 13:46:58
|
Jo.. och min flicktiger röt och röt och fräste så fort min nya kärlek kom på tal!! Suck!!
"Varför kan du inte lägga pengarna på annat"???
Annat = Henne!!
Nåja, jag var tvungen att "sätta ner foten" typ... Och nu står hon där och tronar!! Fin är hon och sjunger som en fågel
Och hon kommer stå kvar ochså!!! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 13:48:09
|
Ibland får man ju vara lliiiiite egoistisk!! :) |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 13:55:26
|
"Hifi forum har fått en ny deltagare, det är min son Charles Hugo Mingus som har kommit till världen. "
Grattis "Monster"!!! Det blir en uppgradering på hela livet det
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 09:52:21
|
Tackar Pac.
Det ska bli intressant och se hur han "behandlar" min hifi. Det blir väl att komma hem efter jobbet och hittar en penna rakt igenom högtalarna.
Men han lyssnar gärna på musik... En av favoriterna innan lägdax är Sofi Zelmani. |
|
|
Meyer
SW-hantering
209 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 19:19:42
|
Mina vänner brukar undra om jag är galen.. men dom slutar undra när dom får sätta sig i sweetspot och lyssna :) |
lyssna först, bedöm sedan. |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/07/23 : 21:00:52
|
Får instämma i grattulationerna...
quote: Grattis "Monster"!!! Det blir en uppgradering på hela livet det
-iaf 18år
Visst är det trist att man mer eller mindre blir idiotförklarad när man lägger pengar på stereoprylar ja menar folk lägger ju pengar på så mycket annat båtar, sommarstugor osv som knappt nyttjas, å det sägs det ju inget om nåväl... dom får väl tycka man e knasig... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2004/07/24 : 01:34:04
|
Det är bara att inse, kvinnor är sig lika över hela världen. Jag hör exakt samma sak med min japanska fru. Hon vill sätta alla pengar på banken istället. Hon (och alla andra japanska fruar) förstår inte att det är vi män som driver hela ekonomin jorden runt när vi springer runt och handlar en massa "onödigt skräp".
Min far har bara givit mig ett bra råd; Gift dig aldrig! Och tror ni jag lyssnade? |
Nu i North Carolina, USA. |
Edited by - LarsTokyo on 2004/07/24 01:36:00 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/07/24 : 01:48:29
|
Hi-end handlar om kvalitén på ljudet och inget annat....enligt mig då... |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/07/24 : 09:59:37
|
LarsTokyo, nu tycker jag att du skall vara snäll mot din hustru. Utan henne hade ditt liv varit mycket tråkigt. Nej nu får du gå och köpa en fin ring till henne som straff för att du var så dum mot henne. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/24 : 10:58:06
|
Jaa... liiite elak var du nog!!
|