HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var befinner jag mig inom HIFI!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:04:41  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej alla.

Detta är inget skryt tex uten en seriös fråga. Saken är den att jag tycker det är svårt att avgöra om en hifidel tex CD-spelare i test kostar 15,000kr befinner sig i mid-end eller hi-end segmentet.

Min anläggning består av:
Magnepan 1,6 Qr ca 30,000kr
Försteg Unico Pre ca 19,000kr
Slutsteg Unico DM ca 19,000kr
CD Spelare Nad Silver 500i ca 14,000kr
Nordost kablar etc ca 3000kr

Summa av detta är ca 85,000kr.

Är detta att se om en mid-end eller en hi-end. Sjäv ser man forum deltagare som har delar som betingar hela min summa...

Kan vara kul med synpunkter om detta.

Trevlig sommar
Jonas

Edited by - Monster on 2004/07/22 11:23:56

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:16:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message



Vad spelar det för roll. Är du ute efter att skryta?

High end återspeglar de dyraste komponenterna i en tillverkares produktlinje. Det viktigaste är väll att man är NÖJD med både
ljud och investeringar.

Det ser ju ut för mig som du valt din egen väg till välljud
och maximal upplevelse

När jag tänker på high end, så tänker jag på tyska HIFI-märken,
massa krom, överdrivet och vulgärt. Vissa prylar är otroligt dyra,
vissa mer normalt prissatta, vissa bra, vissa riktigt dåliga.

High end behöver inte betyda att det är bra heller för den delen.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:28:24  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena Niklas,

Jag har aldrig sagt att jag betalade slutsumman

Kan i alla fall tala om att det låter juvligt. Dock skulle en sub passa in när det nalkas rock
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:30:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Normalt trodde jag att HIGH END stod för att det är bra grejer.

Monster, du har kommit en bra bit på väg... Det märker man framför allt när man skall uppgradera och inser HUR mycket pengar man måste lägga upp för att ta sig till nästa trappsteg i uppgraderingstrappan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:09:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Där slog du huvet på spiken Zalve!!

Har själv hifi för dryga 60-70 lök och är väldigt nöjd med mitt ljud överlag. Men skall man få en "markant" skillnad krävs säkert det dubbla om inte än mer. Kuslig tanke egentligen och samtidigt lite tråkigt att det är så dyrt!!

Samtidigt känns det som att skillnaderna mellan olika maskiner blir mindre och mindre ju mer man går upp i pris. En cd för 5000 kr är så att säga förmodligen bra mycket bättre än en en för 2000 kr. Skillnaden öpå 3000 kanske inte är så mycket att bråka om. Man överlever det liksom!! En cd för 30000 kr är förmodligen ochså mkt bättre än en för 15 000 kr. Det upplevde jag när jag provade fram min G07:a men frågan är om skillnaden prismässigt kan motiveras för alla människor. För 30000 kr får du ju en skitbra förstärkare OCH cd spelare för 15 lök vardera!!! Och vad är mer värt då?? En cd för 30 behöver inte vara så väldigt mkt bättre än en cd för 15 so zu zagen!. Skillnaderna kanske är mer i karaktär.

Nåja, ljudet är det viktigaste och att man är nöjd. För 80 lök får man äckligt bra ljud punkt slut, och bättre behöver man kanske inte. Iallafall inte förrän man tjänar bra mkt mer!!

Så, High End bull hit och dit tror jag bara är ett fånigt marknadsförings knep från branschen. Spela roll liksom!

För egen del kommer jag ev. att uppgradera högtalare framöver. Kör Kappa 600 idag med Meridian G07 och Amplifix. Men jag gör inte det för att jag kommer att få mkt "BÄTTRE" ljud. Utan snarare för att jag är ute efter en annan ljudbild och en lite bättre sammanhållning i registrena.

Men frågan är om man är nöjd sen???

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:23:06  Show Profile Send Monster a Private Message
Tackar för svaren.

Och Yes det är mycket svårt att uppgradera nu för då behövs det pengar i överflöd

Anledningen till frågan är igentliga pga min Far som tycker jag är en komplett idiot som köper hifi för mycket pengar. Men när jag påpekar att 3 golf utrustningar är lika absurt förstår han inte frågan.

Nä nästa uppgradering är en cd spelare i samma serie.

PS Hifi forum har fått en ny deltagare, det är min son Charles Hugo Mingus som har kommit till världen. Vilken artist tror ni jag gillar


Edited by - Monster on 2004/07/22 11:24:32
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:34:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
GRATULERAR MONSTER!!!


Och vi har samma problem. Har en väninna, flickvän, och ett helt gäng av vänner och familj som är ett hårsmån från att med våld spärra in mig på St Lars i Lund.

Men som jag säger till min väninna som slänger 15000 kr varje år på att sitta på ryggen på en förbaskad häst och skritta runt lite sött i 2 timmar/vecka så fattar hon niente!!

Snacka om förträngning!!

Grrrr!! Nu blev jag fan ännu mer sugen på att uppgradera bara för att "jävlas" lite!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:48:41  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena Mahler,

Kan tala om att alla mina uppgradering har skett utan min sambos vetenskap.

Tror du hon vart glad när hon kom hem efter en helg (vi bodde då på 27kvm) och det står två magnepan högtalare i lagenheten.

Det är alltid kul att jävlas lite
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:46:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo.. och min flicktiger röt och röt och fräste så fort min nya kärlek kom på tal!! Suck!!

"Varför kan du inte lägga pengarna på annat"???

Annat = Henne!!

Nåja, jag var tvungen att "sätta ner foten" typ... Och nu står hon där och tronar!! Fin är hon och sjunger som en fågel

Och hon kommer stå kvar ochså!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:48:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ibland får man ju vara lliiiiite egoistisk!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:55:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Hifi forum har fått en ny deltagare, det är min son Charles Hugo Mingus som har kommit till världen. "

Grattis "Monster"!!! Det blir en uppgradering på hela livet det


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:52:21  Show Profile Send Monster a Private Message
Tackar Pac.

Det ska bli intressant och se hur han "behandlar" min hifi. Det blir väl att komma hem efter jobbet och hittar en penna rakt igenom högtalarna.

Men han lyssnar gärna på musik... En av favoriterna innan lägdax är Sofi Zelmani.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:19:42  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Mina vänner brukar undra om jag är galen.. men dom slutar undra när dom får sätta sig i sweetspot och lyssna :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:00:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
Får instämma i grattulationerna...

quote:
Grattis "Monster"!!! Det blir en uppgradering på hela livet det


-iaf 18år

Visst är det trist att man mer eller mindre blir idiotförklarad när man lägger pengar på stereoprylar ja menar folk lägger ju pengar på så mycket annat båtar, sommarstugor osv som knappt nyttjas, å det sägs det ju inget om nåväl... dom får väl tycka man e knasig...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/24 :  01:34:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är bara att inse, kvinnor är sig lika över hela världen. Jag hör exakt samma sak med min japanska fru. Hon vill sätta alla pengar på banken istället. Hon (och alla andra japanska fruar) förstår inte att det är vi män som driver hela ekonomin jorden runt när vi springer runt och handlar en massa "onödigt skräp".

Min far har bara givit mig ett bra råd; Gift dig aldrig! Och tror ni jag lyssnade?

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2004/07/24 01:36:00
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/24 :  01:48:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hi-end handlar om kvalitén på ljudet och inget annat....enligt mig då...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/24 :  09:59:37  Show Profile Send matså a Private Message
LarsTokyo, nu tycker jag att du skall vara snäll mot din hustru. Utan henne hade ditt liv varit mycket tråkigt. Nej nu får du gå och köpa en fin ring till henne som straff för att du var så dum mot henne.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  10:58:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jaa... liiite elak var du nog!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000