HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Har Yamaha reveivers blivit bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

woxiz
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/07/21 :  14:49:33  Show Profile Send woxiz a Private Message
Tänkte uppgradera min Yamaha Rx-V430 till en lite bättre reciver. Jag gillar inte riktigt ljudet i min receiver (vasst och platt ljud). Men jag har fått höra att det är helt annat ljud i dom nya receiverna?

Hur stor skillnade ljudmässigt, är det mellan RX-V750 och RX-V1400?
Jag har audio pro focus högtalare...

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/21 :  15:57:58  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag känner inte igen din uppfattning om att det låter platt och vasst. Jag har förvisso inte lyssnat på de enklare modellerna utan har haft en DSP-A1. Dock har jag hört av många att Yamahas ljud har ändrat sig så det kan nog vara värt att kolla upp de nyare modellerna.

Skillnaderna mellan 750 och 1400 tror jag inte är så stor.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/21 :  17:52:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Mellan RX-V430 (som var den billigaste Yamaha modellen på den tiden) och RX-V750 är det stor skillnad.
Skillnaden mellan 750 och 1400 är väl inte så stor tror jag. Men 1400:an har förutom mer effekt och fler ingångar lite bättre autokalibrering.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/07/21 :  21:28:09  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Jag hade en äldre Yamaha förut oxå mindre modell men bytte nyligen upp mig till en 650 och ljudet är jag jätte nöjd med för dom pengarna som en yamaha kostar är de ruggit fina !
Go to Top of Page

woxiz
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:21:58  Show Profile Send woxiz a Private Message
Enligt list priset så skiljer det väl en hel del mellan 1400 och 750 i pris? Måste väl vara mer än lite extra krimskrams som man betalar för? Den väger väl ett par Kg mer också? Borde kanske säga något?
Blir aldrig förstärkarna bättre i högre prisklasser? Är det bara krimskrams man betala för? Köpte den billigaste yamahan pga ljudet inte var bättre på dom förstärkarna över(530,630,730). Utan att där var det nästan enbart funktioner som kostade extra. Tänkte att det var bättre att satsa lite mer slantar på nästa receiver.
Men hur mycket ska man behöva lägga för att få en receiver som låter bättre då?? 7K, 10K, 15K??
Någon som har lyssnat ordentligt på skillnaderna?

BTW här e en recension där dom nämner ljudförbättrningen: http://www.audioenz.co.nz/2003/yamaha_rx-v740.shtml

Mina AP focus är rätt så ljusa i ljudet (som alla AP e) så jag vill inte ha en ljus förstärkare. Nu låter det för vasst. Lyssnade på dom med en onkyo 701 lite snabbt och det lät bra mycket bättre.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:13:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Yamaha förstärkarna både låter bättre och har med "fineser" ju dyrare dom blir.

Lyssnade du i ditt rum med Onkyo förstärkaren? Om inte så kan det vara ditt rum som spökar. Yamaha's förstärkare funkar enligt min erfarenhet mycket bra tillsammans med Audio Pro (som är lite ljusa i klangen som du påpekar), jag använder en sådan kombination själv.

Listpriset på RX-V750 är 6800:- och på RX-V1400 är det 9500:-. Sedan brukar det vara runt 20%-25% rabatt på det. Yamaha's recievers är oerhört prispressade.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

woxiz
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:58:25  Show Profile Send woxiz a Private Message
Jo, vill ju absolut inte ha både ljus förstärkare och ljusa högtalare. Då låter det ju skräp, diskanten tar över. Så frågan e ju om dom dyrare låter bättre eller om dom är lika vassa och kalla i ljudet. Möjligt att dom låter bra med rätt högtalare. Jag vill så gärna köpa en ny yamaha, för jag har en yamaha dvd också. Men nu känns det nog som det måste bli en h/k eller en onkyo. Nej, yamaha det känns som att yamaha är lite överskattade till ljudet. (men inte funktioner och hemmabio ljudet)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/07/25 :  02:32:30  Show Profile
Vill man köpa billiga Yamaha stärkare, kolla in http://www.technikdirekt.de .. frakten är bara 20€

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:57:03  Show Profile Send qsecofr a Private Message
430 är mist sagt en ekel apparat, om du uppgraderar till vilket känt märke som helst i sen nivå skillnaden som nu nämner så blir lyftet stort.

Enligt mig är Yamaha bättre än Onkyo och HK vid samma pengar.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:43:52  Show Profile
Jag har en Yamaha 1400 på väg hem nu, ska bli skoj att testa!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/08/02 :  16:34:59  Show Profile Send hjort a Private Message
Den som funderar på en Yamaha 750 till 2-kanal + hemmbio bör nog lyssna runt lite mer. Köpte den enbart till hembio och med tanke på priset så låter den ju hyfsad.
Men i 2-k är den hemsk framförallt i försteget.
Jag kör själv med separat slutsteg till front och det är ändå omöjligt att spela musik.
De analoga ingångarna kan man också glömma.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/02 :  16:44:29  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag kan också rekommendera Technikdirekt för jag köpte min JVC HR-DVS3 VCR där för nästan halva priset mot Svenska.
Dom är hyggliga mot kunden och har billig frakt.
Nackdelen var väl att man fick tysk manual och att jag var tvungen att skanna av Visa och ID-kortet för att få handla för 8900:- över nätet.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000