...var vilka koaxialkblar som duger till att göra en okej kabel av. Denna skall gå mellan video och stereo och vara typ 3-4m lång.
Hur gör man??? Tittade på min gamla tara labs kabel igår och såg att det behövs två ledare (det är ungefär där min kunskapsnivå befinner sig, gott folk). Finns dessa två ledare i en koaxialkabel?
Då är min fråga: vilka typer av koaxkablar som duger till att göra audio av -vad skall man leta efter för egenskaper som gör att de duger till audiobruk?
Nejdå, frågan är varken tråkig eller svår :) I en koaxialkabel använder du innerledaren som plusledare och skärmen som jord(minusledare). Bra egenskaper:låg kapacitans (speciellt då du skall ha 3-4 m), ren koppar i ledaren och skärmen (dvs ej stål el. liknande). Bra dielektrika (isoleringen mellan ledare och skärm), bra isoleringsmaterial är PTFE, FEP eller PE. CT100 är ett exempel på bra och billig koaxialkabel. LTS-folket brukar rekommendera RG-62.
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
RG62 vet jag inte vem som har. Har inte sett den på ELFA men jag kan ha fel. Någon LTS-are borde kunna svara på det. RS Components säljer CT100. Kapacitans under 70-80 pF/m skulle jag kalla låg för en koaxialkabel. Nej det finns gränser för hur lågt man kan komma, men 70-80 pF/m är tillräckligt lågt IMHO. speedfoam kabeln du hittat verkar mycket bra tycker jag. Kanske väl grov innerledare dock. Det är bra om den är under 1 mm.
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.