HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Neophytfråga -kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:32:23  Show Profile Send CDP a Private Message
...var vilka koaxialkblar som duger till att göra en okej kabel av. Denna skall gå mellan video och stereo och vara typ 3-4m lång.

Hur gör man??? Tittade på min gamla tara labs kabel igår och såg att det behövs två ledare (det är ungefär där min kunskapsnivå befinner sig, gott folk). Finns dessa två ledare i en koaxialkabel?

Då är min fråga: vilka typer av koaxkablar som duger till att göra audio av -vad skall man leta efter för egenskaper som gör att de duger till audiobruk?

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:28:53  Show Profile Send CDP a Private Message
Var min fråga för tråkig eller för svår?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/30 :  22:47:03  Show Profile Send DHT a Private Message
Nejdå, frågan är varken tråkig eller svår :)
I en koaxialkabel använder du innerledaren som plusledare och skärmen som jord(minusledare).
Bra egenskaper:låg kapacitans (speciellt då du skall ha 3-4 m), ren koppar i ledaren och skärmen (dvs ej stål el. liknande). Bra dielektrika (isoleringen mellan ledare och skärm), bra isoleringsmaterial är PTFE, FEP eller PE.
CT100 är ett exempel på bra och billig koaxialkabel. LTS-folket brukar rekommendera RG-62.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2002/10/01 :  11:00:39  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Var hittar man denna RG-62 ?
Hur är Supras EFF-1 ?
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/10/01 :  13:46:11  Show Profile Send CDP a Private Message
Hygglo DHT!

Innerledaren som plusledare och skärmen som jord/minus, Isolering av FEP, PTFE eller PE uppfattat!

Vad ungefär är låg kapacitans och vad är Ok, eller finns det hur lågt som helst? kan man beställa CT100/RG62 på elfa?

Eller är denna OK?

http://www.habia.se/pdf/speedfoam.pdf
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:15:10  Show Profile Send DHT a Private Message
RG62 vet jag inte vem som har. Har inte sett den på ELFA men jag kan ha fel. Någon LTS-are borde kunna svara på det. RS Components säljer CT100. Kapacitans under 70-80 pF/m skulle jag kalla låg för en koaxialkabel. Nej det finns gränser för hur lågt man kan komma, men 70-80 pF/m är tillräckligt lågt IMHO. speedfoam kabeln du hittat verkar mycket bra tycker jag. Kanske väl grov innerledare dock. Det är bra om den är under 1 mm.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:13:11  Show Profile Send CDP a Private Message
Tack för de kungliga råden!

Jag skall starta om ett tag och kolla vad som skulle kunna fungera bra.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000