HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Koppla Yamaha 2kanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:14:36  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Jag har en Yamaha RX-V740 6 kanals hemmabioförstärkare. Nu är det så att jag inte har något kopplat på bakkanalerna och jag undrar om det går att koppla ihop framkanalerna och bakkanalerna för att få ut mer effekt till högtalarna som är ett par Heco Mythos 500 (har biwirekontakter).

Eftersom det finns Biwire kontakter borde det väl vara möjligt att helt enkelt låta framkanalen ta baskontakten och bakkanalen för sköta diskant och mellanregister?

Jag antar att det finns ett antal skydd i Yamahan, något som kan ställa till problem?

Högtalarna är speccade till 4ohm, vilket inte är optimalt kan detta bli ett problem?

• Yamaha RX-V740 Reciver 6kanaler
http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=e&idcat1=1&idcat2=2&idcat3=2&idprod=1067&archivset=1&newsset=0

• 2x Heco Mythos 500 --- 4Ohm (biwire)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=102620

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:21:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bara om Yamahan stödjer det. Några enstaka receivers har den möjliheten, då bör du kunna hitta det som menyval någonstans.

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:31:48  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Läste nånstans att detta tydligen fungerar på de flesta förstärkare med preouts. Vilket Yamahan har...

Om den stödjer detta vet jag inte. Tror knappast det står något om det i manualen. Den klarar dock 6ch Stereo vilket i manualen säger att bakkanalerna får exakt samma signal som framkanalerna.

Vill helst inte paja förstärkaren bara för att man blir lite girig :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000