HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph 5 - mätningar med AP, och några bilder till
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:53:48  Show Profile Send Uniper a Private Message
Såja nu börjar mitt Aleph 5-projekt att likna något. Den provspelades lite igår på halv matningsspänning och funkade då prima. Idag har jag lagt kylpasta på trissorna så nu vågar jag dra på med full matningsspänning också. Det verkar funka utmärkt det oxå. Temperaturen på flänsarna verkar plana ut nånstans kring 65 grader. Det är ganska varmt men det går att leva med, tycker i varje fall jag
Så nu återstår väl bara att göra färdigt lådan, alltså det tråkigaste jobbet..

Lite bilder kanske?

Två såna här kan vara bra att ha.

Sen blev jag lite slarvig med att ta bilder. Så här ser den ut nu. Lådan är byggd av 3mm aluminiumplåt som är inhandlad på Metallvaruhuset. Plåtarna är fastskruvade direkt i kylflänsarna. Alltså funkade gängningen av hålen utmärkt!

Ovanifrån..

Mjukstart kan vara bra att ha också. Kretsen är från Rod Elliott, och kortet är hemmacad:at. Ska monteras snart..

Edited by - Uniper on 2004/04/08 02:16:14

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:57:19  Show Profile Send Freddie a Private Message
Snyggt!

Vad är det för kylflänsar du har?, är på jakt efter några själv.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2004/03/23 20:57:45
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:03:26  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kylflänsarna är köpta från Reichelt i Tyskland, tror att de heter KS160. De finns hos Elfa oxå, för dubbla priset

Kan ju nämna nätdelen också. Trafon är en specialare från Toroid AB. 2x28V, 800VA, 11kg. Kondensatorbanken kommer från Reichelt. Den är på 4 x 47000 uF.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:03:29  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
NAJS!

Hoppas jag också kommer igång till sommarn

/Tobias
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:03:11  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Det är alltså KS160 som har 0.65 C/W ? dvs du har 0.325 C/W per kanal.

Fan, blir inte det hett?

Jag var på väg att beställa 2st MF35-151.5 från Conrad Heatsinks (0.21 C/W) men började fundera om t.o.m. inte det blev för hett.
Funderar på 4st MF25-151.5 (0.29 C/W) istället.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:17:42  Show Profile Send Uniper a Private Message
Stämmer bra det ja Det blir sisådär 65 grader, vilket jag tycker är varmt men ok. Det går att ta på men är inte överdrivet behagligt..
Räknar man lite på det blir det 1,8A * 70V = 126W/kanal. Med mina 0,325 hamnar jag på 41 graders temperaturökning.
Jag valde att bygga lite varmare och i gengäld lite kompaktare. Vilket som helst av dina alternativ borde funka utmärkt.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:36:18  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Okej, jag räknade på 150W/kanal med dina flänsar då blev det lite till

Jag tänkte också ev. köpa Kristijans Aleph 2 PCB´s och köra dom som Aleph 5 (dvs trissa på varannan) för att sprida ut värmen + att man får uppgraderingsmöjlighet i framtiden

Förresten, vad ligger den där trafon på i pris ca?
Tror nog att Toroid´s 800VA är värre än den 1000VA trafo jag funderade på (www.trafoshop24.de)

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:14:38  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja med 150W blir det ett par grader till. Men en del av det sätts av bl.a. i nätdelen så den effekten i själva slutsteget blir något lägre.
Aleph2-kort låter som en god idé. De är väl exakt samma förutom antalet trissor.
Trafon måste specialbeställas och därför blir den ganska dyr i enstaka ex. Jag hade lite flax och hittade en färdig sådan på annons. Eller rättare sagt, han som hade den liggande hittade mig
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:21:32  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Eller så bygger du en Volksamp Aleph 60 så blir temperaturhöjningen aningen mindre.

Har läst nån stans att det var den av Nelsons egna favoriter bland Alepharna.

Uniper, Har du räknat på hur varmt det blir inne i trissorna? med ca 65grader på flänsen kanske du är riskabelt nära maxtemperaturen, total termisk J-C och C-S resistans kan vara uppimot 1grad/watt vilket skulle betyda 126/6 + 22 + 41 = 84grader junction temperature. Max rekomenderad drifttemp ligger väl runt 90grader eller mins jag fel? Hur som helst så kommer transistorerna att få en kortare livslängd ju varmare du kör dom..

Oj, nu blev det sådär gnälligt igen, sorry :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:31:36  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Liten trafo!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:31:31  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ionizer: Jodå det där har jag kollat på. Varje trissa bränner ungefär 20W kontinuerligt. Enligt databladet får dom lov att vara 125 grader vid det effekuttaget. Vid 85 grader är max effekt ca 75W, så där är ganska hygglig marginal ändå.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  01:57:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här är ju definitivt en värsting! Har du provlyssnat ännu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:11:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tackar!
Än så länge har jag bara provlyssnat med ett par riktigt sunkiga bredbandselement. Högtalarterminalerna och ingångskontakterna är monterade sen sisådär en halvtimme men det är lite för sent att testa ordentligt nu. Men imorrn...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:20:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror det låter jättebra. Hur många watt kan du få ut då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:39:21  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det påstås 60W/kanal i 8 ohm, 90W/kanal i 4 ohm. Det ligger en dummylast här och bara ber om att grillas lite så jag ska försöka mäta upp om det där stämmer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  02:59:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, det var mer än jag trodde.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:10:04  Show Profile Send Rishna a Private Message
Tjusigt!! Den skulle säkert spela bra med ett par carlsson OA51

Vi kommer och lyssnar när den är färdig.

/Fredrik och Martin
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:18:07  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ni är välkomna

Det byggdes lite mer igår, bilder är på väg...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:29:35  Show Profile Send Uniper a Private Message
Så ja nu är kontakterna på plats också. I brist på en bra termometer fick stektermometern rycka in . På bilden testspelar den på ett par gamla bredbandselement. Ville bara se att den inte hade några hyss för sig innan jag kopplade den till något finare.
Flänstemperaturen håller sig på 64 grader.

Just nu spelar den på mina riktiga högtalare, och det gör den bra! Det har lyssnats i flera timmar nu. Det är lite brumproblem, men det kommer säkert av att jordningen inte är ordentligt gjord än.

Biasströmmen är 1,72A och 1,77A. I servicemanualen står det att spänningsfallet över source-motstånden ska vara 0,5V. Det skulle ge 1,5A per kanal. Men sen har jag sett någonstans att det kanske ska vara 2A. Någon som vet vad som är den "officiella" siffran?

Och så en liten bild till
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:40:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Häftig.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:46:35  Show Profile Send Uniper a Private Message
I helgen var vi iväg och lekte med ett mätsystem från Audio Precision. Så här blev det:

8 ohm
Vi börjar med THD+N som funktion av frekvens vid 4,7V rms i 8 ohms last.

8 ohms last, THD+N som funktion av amplituden. Vi lyckades inte klura ut vad som är 0 dB på skalan, men tittar man på oscilloskopet så klipper den vid sisådär 32V tror jag. Kommer tyvärr inte ihåg exakt.

4 ohm
THD+N som funktion av frekvens vid 4,7V rms i 4 ohms last.

THD+N som funktion av amplituden.

Ekonomiläge, 8 ohm
I ekonomiläget stryps tomgångsttrömmen till en bit under hälften för att spara lite ström och slippa värmen när jag inte behöver full effekt och ljudkvalitet. THD+N som funktion av frekvens vid 4,7V rms.

THD+N som funktion av amplituden.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:51:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ser ju OK ut!

Vart i Sverige finns du?

Jag har sett många som börjat men få slutgjort sina PASS-steg. Härligt att vi har dig här på Hififorum.nu, Uniper!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:55:54  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tackar! Det ser i varje fall inte ut som om jag har gjort nåt allvarligt fel..
Jag finns i Malmö-trakten.
Jag vill förresten passa på att tacka SajberRapid för att han släppte in mig till utrustningen och hjälpte mig att göra mätningarna.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:58:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tar du E22'an öster/norrut så är det bara till att meddelan mig Uniper! Vore kul att okulärbesiktiga ditt bygge!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  21:07:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan vi ta ett race - OTL mot Aleph 5? Det hade varit kul.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/06 :  21:27:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
Bernt: Det hade varit jätteskoj. Tycker jag definitivt att vi ska försöka ordna!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000