HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dazzin fixar till akustiken elektronisk...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:33:37  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hejsan!
Jag har, som bekant för en del av er, problem i de nedre registren, mer precis under 100Hz vad jag själv har hört.

Efter en del tweakande så bestämde jag mig för att införskaffa en Behringer Feedback Destroyer 1124P.


Vad är det?
Det är "från början" en produkt som är tänkt att automatiskt eliminera rundgång, i vilka sammanhang man nu stöter på det, men i mitt fall är det inte till vidare stor hjälp, till det bättre hör att denna har lite olika lägen;

  • SI

  • AU

  • PA

För mig är PA det läge som är intressant, där kan du själv välja ut 12st frekvenser du vill arbeta med, de övriga lägena letar hela tiden (på olika sätt) efter bråkiga rundgångar eller andra problem som kan uppstå i tex. en studio.

Vad behöver man?
Först och främst bör du ha en del hjälpmedel mer eller mindre nödvändiga;

  • Test cd, med frekvenser

  • Ljudmätare eller ett tränat öra

  • "Excel dokumentet"

Först och främst behöver du en CD, med olika testfrekvenser, jag gjorde de nödvändigaste, och här hittar du dem, där du kan avgöra i vilka områden du har problem, om du mäter upp detta med en ljudmätare eller lyssnar dig till är lite beroende på hur duktig man är på att avgöra nivå-skillnaderna på de diverse frekvenserna, givetvis blir det noggrannare om man har tillgång till en ljudmätare.

Om man har tillgång till en ljudmätare så finns det ett ["URL=http://www.snapbug.ws/subtestmodel.xlsHTGUIDE Forumet där fyller man i de resultat man får, från de 21st utvalda testtonerna.
Det som är bra med det här dokumentet är att det har inbyggd kompensationberäkning (För Radio Shacks analoga mätare) för de värden man matar in. Anledning till detta är att Radio Shacks mätare inte alltid visar ett korrekt resultat.

När man matat in sina egna värden så får man upp en tydlig kurva över frekvensgången, och därav kan man mycket enkelt avgöra vart det behöver dämpas, eller eventuellt höjas...

Hur gör man?
Jag brännde ned testonerna jag tidigare länkade till så jag har dem på en cd. Sen mätte jag upp i lite olika låtar i vilken ungefärlig volym jag lyssnar på, och kom fram till att ljudnivån ligger ungefär i 75dB i snitt.
Jag startade då den brända cd'n med de frekvenserna, och spelade upp vitt brus, ändrade volymen på förstärkaren så det låg i 75dB, därefter mätte jag upp tonerna. (detta för att kunna anpassa mätningarna mot mina volymer, och om alla gjorde såhär skulle man lättare kunna jämnföra med varandra )

Om vi utgår ifrån att man har mätt upp resultaten med en ljudmätare från Radio Shack och matat in sina värden så är det dags att kolla hur kurvan ser ut.
Efter min första mätning så såg det ut såhär hos mig:



Med BFD'n kan man bara påverka 12st punkter, och därför så är det viktigt att man väljer ut de som är mest kritiska, till att börja med, i mitt fall tycker jag det är;

31Hz
41Hz
56Hz
71Hz

När man väljer att påverka en frekvens så är det inte bara å "ratta in" den på "BFD'n", utan man måste gå via en ISO-tabell, som man hittar i manualen, jag har kopierat in den som är aktuell i detta fall, upp till 160Hz.



Om vi som exempel vill komma åt 41Hz nu, så får vi först grovt ställa in via isovärdet dvs. "40" och sedan välja "fine" för att ställa in det mer exakta, i detta fall "+2". Därefter väljer man hur mycket gain man vill ha (Range; -48dB till +16dB) och sist men inte minst Bandbredden (1-120/60 Oktav).
När allt detta är inställt så är det bara att göra en ny mätning, det tar ett litet tag innan man får kläm på hur allt det teoretiskta hänger ihop med det praktiska, men när det väl släpper så är det grymt enkelt. Efter min 2:a (modifierade) mätning så fick jag denna kurva;



Och visst börjar det bli bättre? Men jag tror det går att förbättra mkt mer, och kommer således att pilla på denna manick i ett par veckor till...


Det vore även kul om de som har tillgång och kan, mäter upp hos sig, så man kan jämnföra lite





Efter ett tag tröttnade jag min min situation hemma och möblerade om lite..

Resultatet är ett stort leénde på läpparna när jag lirar musik.

Medicinen?

*Omplacering av subb.
*4 St stora stenullsplattor som är ca 10CM tjocka..
*Ändrade inställningar i anläggningen.


4 St stora stenullsplattor som är ca 10CM tjocka..
Satte dem fördelade i de hörn där jag tyckte att basen blev alldeles för bumlig.
Det blev 3 i ett hörn och 1 i ett annat hörn, fungerade bäst så tyckte jag.

Omplacering av subb.
Jag visste att min ordninarie placering ine är den bästa i rummet så jag ville se hur det kunde förändra sig. Jag tog min 55Kg subb och satte den på plats i lyssningspositionen och körde en loop ur en skiva (Mark Knopfler - Sailing To Philadelphia, låt nummer 4, sekund 15 till 55). Då var det bara att börja å krypa runt...sen bedömde jag det ljudspåret på ett 15 tal platser i rummet och hittade till slut en punkt där det lät bäst! När jag väl fått dit subben så var det dags för nästa trick, jag upptäckte att det lät annorlunda beroende på vilket hållden spelade åt! Det var bara att fortsätta å lyssna å vrida, till slut blev jag nöjd.

Ändrade inställningar i anläggningen.
När jag väl fått allt på plats så testade jag att ställa om mina inställningar i elektroniken.
Före och efter

Före:
Frontarna satta på small i Yamahan.
Subben hade en inställd delning på 40Hz i Behringern (24dB/oktav)

Efter:
Frontarna satta på large i Yamahan.
Delning till subben inställd på 25Hz (24dB/oktav)

Uppfattad förändring:
Det absolut första jag reagerar över är att det nu finns en botten utan dess like! Den går makalöst djupt, det är nått jag tidigare har reflekreat över, att den mäter ner till ca 20Hz men jag tyckte inte alls det kändes så djupt, vad kan det bero på? Akustisk kortslutning av nått slag?

Sen är mycket av den gammla mummelbasen borta, här kommer den bas som ska komma - snabbt och direkt. Betydligt roligare med div. trummor och allt annat som är beroende av en bra artikulant bas.

Jag har även flyttat ut Mina fronthögtalare (iofs. något som jag brukar göra men kan lika gärna nämna det också), det som märks markant här är hur luftigt allt blir, mellanregistret lyfts flera nivår samma sak med diskanten och djupbild - jag tror inte det är någon parameter som blir lidande av utflyttningen.

En sak som jag saknar lite gran är den fysiska upplevelsen sen basen stod vid soffan, men det känns som det kvittar, finns ju buttkickers för det ändamålet om det är så! :)

Tänkte dela med mig lite bilder på hur det ser ut nu, och nån vecka till, hur det vanligtvis ser ut ser ni i "mitt system"...







Givetvis gjorde jag en mätning på det också! :) Den blåa kurvan är min kurva innan jag köpte Behringern, samt alla högtalare i normal position.




Tyvär har jag flyttat tillbaka det idag, efter dryga 2 veckor med optimal placering, och nu fattas nått det är inte lika kul att spela musik längre. Inte lika levande så att säga, jag börjar mer och mer häpnas över akustik men ju mer jag häpnas ju mer avskyr jag det!


Några synpunkter?

Mvh Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2004/07/19 20:35:07

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:41:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag vill också ha :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:47:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Inte speciellt dyr, 1700:- men då kan det va bra å ha försteget också, kostar mindre, 1350:- 8 + ett bra slutsteg

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:51:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
kan man inte koppla den till befintlig förstärkare? på majiken finns preout iaf å main in lr va de heter

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:56:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Går jättebra, bara majiken har möjligthet till att stärka signalen och så så funkar det kanon, jag kan inte köra med signalen direkt från AX2 blir för klent, måste stärka den, sen klarar även "försteget" (eg ett delningsfilter) att ställa delning och sånt, har ställt den på 30Hz just nu (24dB /oktav) men det kanske du kan göra i majiken också?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:58:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant, jag håller själv på och funderar lite över rummets inverkan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:59:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
sen klarar även "försteget" (eg ett delningsfilter) att ställa delning och sånt, har ställt den på 30Hz just nu (24dB /oktav) men det kanske du kan göra i majiken också?


hehe ingen aning :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/07/20 :  10:05:01  Show Profile Send sveli a Private Message
Dazzin, använder du rätt läge på "Operating Level"? För "hem-utrustning" skall den stå på -10dBV och för studio utr skall den stå på +4dBu.

Om man inte använder sub utan kopplar den mellan försteg och slutsteg och använder ett par "full-range" högtalare borde det fungera som Haakan tänker, dvs man kan justera frekvensgången, speciellt i basen även i sin två-kanal anläggning.

Om man använder sub så får man ha någon typ av högpassfilter till den vanliga högtalarna och lågpassfilter till subben.


Använder själv en "BFD":a i min bioanläggning med samma resultat som Dazzin, dvs ingen brummel-bas utan mycket fast, snärtig och tight bas. Mycket lättare att höra bas spela då inga frekvenser "dränks" av bas resonaser.

Får dock samma effekt som Dazzin beskriver, "imponator" basen försvinner (som egentligen är resonanser i rummet) men det gör också att man kan spela på en högre total nivå. Tidigare fick man sänka när man "slog i en basresonans".

Man skall dock tänka på att när man kalibrerar så blir det för den platsen man mäter på. Ställer man sig upp och går omkring i rummet (lyssna t ex i ett hörn nära taket) så finns det mycket höga basnivåer där....

Här är ett gammalt inlägg i ämnet från mig:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=21930

Mvh /Sven

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  16:35:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant detta helst om man redan har dämpat rummet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/07/20 :  18:47:44  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Intressant! Upplever själv liknande förbättringar varje gång (efter ommöblering) jag mäter upp rummet och justerar i min Ultracurve.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/20 :  21:34:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Sveli; Ska stå på 10dbV? Har inte läst om nått om det och vet inte vad min står på, har bara börjat spela å ändrat så det låter vettigt, är det där nått jag totalmissat?

Kul att det inte bara är jag som upplever dessa positiva skillnader, dock har jag med fl. i ett annat forum upptäckt att om man pressar det (komenpenserar för mkt.) för hårt så tappar man dynamik och spelglädje.

/DanBahNan

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2004/07/20 21:36:09
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:21:02  Show Profile Send iffe a Private Message
Tänk på att om du kompenserar upp dipparna i frekvensgången så sänks nivån och du behöver mer effekt för att uppnå samma ljudtryck. Kanske kan det bidra till att det känns dynamikfattigare? Örat är dessutom mindre känsligt för dippar än för toppar i frekvensgången, så de är inte lika viktiga att kompensera.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:45:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om ni kompenserar UPP någonting, kommer det krävas en jäkla massa effekt.
Bara några få db innebär att slutstegen måste lämna DUBBELT med effekt vid
en given frekvens.

Det är lätt att gå stegen att klippa, även om man inte hör att dom gör det.
Dazzin, upplever du att du tappar dynamik, så är det nog så att du kompenserat upp
nån dipp. Kan behövas flera hundra watt för det.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/21 :  10:20:45  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Håller med Niklas Nord, toppar går fint att jämna ut toppar men man ska akta sig noga för att kompensera dippar.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/21 :  11:18:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Många som bränner sönder högtalare på detta vis.
Stegen klipper o det blir skrot.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/21 :  16:31:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jepp antagligen är det så, därför tog jag bort alla "pushar" jag lagt in, på direkten efter provlyssningen.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/21 :  17:10:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har också en sådan Behringer 1124P. Använder min mellan tape-kontakterna på förstärkaren. Har iofs bara ställt in min på ett par frekvenser i basen genom att lyssna mig fram, men det funkar förvånansvärt bra. Vad mycket tydligare och fastare bas man får.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:19:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja, såfort man sänkt den rumsförstärkta basen till normala
nivåer, tittar resten fram också.. he he

EQ är jättebra.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:37:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja det verkar verkligen som att det e den rätta vägen, men måste dom vara så fula? finns det inga snyggare alternativ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:29:41  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Skruva i sär dem å bygg ett eget chassit, är ju bara lite knappar och lysdioder =)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:41:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja ellerhur hehe !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:27:08  Show Profile Send sveli a Private Message
Dazzin, ursäkta sent svar.

När jag läste ett av dina tidigare svar skrev du att signal nivån var för låg. I studio världen använder man en högre signalnivå + balanserade kablar för att bl a undvika störningar. Det finns en switch på baksidan som man väljer "studio nivå = +4dBu" eller "hemma-hifi nivå = -10dBV".

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/07/26 :  11:50:57  Show Profile Send Fostex a Private Message
Hmm, skulle man kunna använda en såndär för att höja upp dom lägre frekvenserna i dipolbasar?

// David
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/07/26 :  13:03:52  Show Profile Send sveli a Private Message
Javisst, man kan välja att använda den som en 2x12 kanalig parametrisk equaliser där man själv kan bestämma frekvens, nivå och "bredd" på justeringen.

Enda nackdelen är att det inte finns ett riktigt högpassfilter så att man kan skära bort väldigt låga frekvenser helt och pss undvika att man "bottnar" med högtalarelementen (överskrider Xmax)

Mvh /Sven
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:26:23  Show Profile Send El_D a Private Message
Kan man använda den till att "fixa till" dom lägre frekvenserna (under 100hz) på ett par fullrange högtalare, eller blir de högre registren också "skadade" av att gå igenom en extra enhet?

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:22:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Sveli: Tack - Ska kika på det, imorgon.

El D: Jag antar det, har inte provat men skulle som sagt tro det, fast sen kanske det är värt det pga. helhestintrycket blir bättre... svårt val =)

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000