HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om att köpa rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:11:01  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej!


Har på senare tiden sneglat med allt större habegär efter en rörförstärkare. Jag har haft vanliga transistor steg sedan hifi intressets begynnelse - mestadels quad och naim. Har numera fastnat i min uppgraderingssteges svarta hål, nästa steg är för dyrt - men vill gärna ändå ha lite förnyelse, så varför inte byta inriktning helt! Min musiksamling har på senare år dragit mer och mer åt det lugnare hållet, vilket har gjort att även ljudvolymen har sänkts en del...

Men är man rörnovis är det inte helt lätt att hitta rätt bland alla beteckningar, rörmodeller och kopplingar (triod, pp, se, osv)

Tror att jag fattat att 300B är lite av "state-of-the-art" och att ex. KT88 används lite oftare i steg med mer effekt, men mer än så kan jag inte..

Fråga 1: Är det så enkelt att man kan dela in förstärkarnas karaktär efter vilka rör som används? I så fall vad skiljer de vanligaste förekommande rören i ljudkaratär?

Fråga 2: Effekt är ju inte alltid av avgörande betydelse, men det går ju inte att komma ifrån att på den här fronten ligger rören ohjälpligt efter, dvs om man inte vill skaffa två monoblock av barsebäcksrang som dämpar kvarterets gatubelysning vid pådrag .. Vad är sanningen bakom rörens effekt? Hur står sig 10 rör-watt mot 10-transistor dito? (mellan tummen och pekfingret)

Fråga 3: Vad krävs det för högtalare? Vilken känslighet är lämplig för ex. en rörförstärkare på 25w/kanal?

Somt sagt, jag är novis på detta, hoppas att frågorna inte är för korkade..

mvh/John

-

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:18:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1. Till viss del. Sen spelar typen av koppling in (SE, Push pull) mängden återkoppling osv.
Olika rörs karaktär har jag inte funderat så mycket på faktiskt.
2. En watt är alltid en watt. Men subjektivt verkar rörförstärkare klara högre volym med samma "märkeffekt" för de klipper inte lika elakt som många transistorsteg.
3. Lättdrivet är bra så klart. 90 dB kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:23:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
Tack för svaren! Några frågetecken har åtminstone blivit rakare... Finns det någon lämplig litteratur eller information på nätet där man kan fördjupa sig i detta?

-
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/27 :  09:13:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
coldcut: Sen ett råd till, försök hitta en rörförstärkare med "vanliga" rör så blir det inte så svårt att hitta nya.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000