HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lågbrus jfet-inp riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/17 :  09:54:54  Show Profile Send ludo a Private Message
schema:



layout:



komponentplacering/ovansida:



Utgått fr layouten för ”single opamp mm-riaa” (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28294&whichpage=2).
Målsättn med den nya designen är att behålla enkelhet, lågt brus o lågt strömförbrukn men addera lite ”musikalitet” via lågbrus JFET-front end.
I och med att det inte existerar någon integrerad LÅGBRUS JFET-INP opamp så får man tillverka en egen. Det enklaste sättet att göra det på (enl min mening) är att utgå fr en bredband låg dist opamp och baka in jfet buffertar i feedbackslingan (a la OPA655 http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa655.pdf sid 8).
Enda? möjliga nackdelen med förfarandet kan vara svårighet med att få tillräckligt lågt offset på utgången (innan utg.kondingarna). Men med lite tur (läs: noggrann matchning av jfetarna och source motstånden) borde det inte vara alldeles omöjligt.

Andra ändringar: 4-lagers kort, mer flexibel layout för feedback slinga.

Vore tacksam för kommentarer/förbättr.förslag fr alla som ser direkta fel/brister eller har andra synpunkter på schema/layout.

mvh
ludo

Edited by - ludo on 2004/07/17 10:00:41

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:31:02  Show Profile Send ludo a Private Message
Det här riaa-projektet har hållt mej sysselsatt sen i somras.
Och mynnade ut i ett stort trevligt fyrlagers kretskort:

som ska husera i en Hammond låda och förses med följande paneler:




...


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/15 :  18:43:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
snyggt!
jag gillar när mönsterkortsbanorna är "mjukt" dragna som på ditt kort
är det bara jag som tycker att strömgeneratorerna för ingångssteget har lite för hög tomgång?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/15 :  18:56:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Snyggt med svart kort!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/15 :  19:22:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hur många lager är kortet och hur ser resten ut?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/15 :  20:18:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Du läste inte bildtexten va Pac?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/15 :  20:47:17  Show Profile Send ludo a Private Message
mr.Triatic: Mjukt till synes "för hand" böjda linjer kan lätt ge ett oproffsigt intryck...
Strömgeneratorena "biasar" ing.jfetarna till c:a 3mA vilket borde vara optimalt () för 2SK170GR. Se datablad:
http://www.semicon.toshiba.co.jp/td/en/Transistors/Small_Signal_FETs/en_20030326_2SK170_datasheet.pdf
Fisksmisk ola: Svart ÄR snyggt men vad viktigare är: svarta föremål (jmf m kylelement) avleder värme lite bättre - och det är aldrig en nackdel.
Pac: På undersidan har jag placerat en drös "stora" ytmonterade komponenter - avkoppl.kondingar, motstånd tillhörande diskreta shuntreggen och "batteri-låg" indikatorn.
Riaat är i första hand batteridrivet och passivt reglerat, men kan som sagt även matas externt och då regleras det av diskret lågbrus/hög PSRR shunt regulator.
Jag kommer att beskriva projektet lite bättre de kommande dagarna (veckorna).
Förenklat schema:

Edited by - ludo on 2005/01/15 21:02:21
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:59:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kan du visa mer hur du gör med jordplanen? Svårt att se om de är heltäckande runt RIAA-OP'n...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/15 :  22:50:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Snyggt! Hur har du fördelat signalerna i de fyra lagren? Varför har du valt 4-lagerskort (förutom att det är coolt, lite avundsjuk på dig faktiskt!)?

AD797 har svinlågt brus så lägre brus lär du ju inte få med fetarna, snarare ett ynkro högre som dock säkert är långt under det du behöver! Har du kontroll över den extra polen som detta steg introducerar, stabilitet etc?

Worst case, 20 kHz matat i ditt RIAA nät plus last, räcker 3 mA så att klass A kretsen inte stryps? Andra (jag bland andra) har en buffert som ser till att driva det lågohmiga RIAA-nätet med låg dist. Har dock ingen koll på hur det blir i ditt fall och med verkliga signaler.

Du petade tydligen in ett servo, var väl oundvikligt med dessa fetar.

För övrigt, grymt overkill, precis som jag! Jag är tydligen inte ensam om att köra med devisen "ju mer desto bättre och mest av allt"

Snyggt jobbat, mer bilder och info önskas!

.... kom på en sak... ska du inte ge detta projekt ett lite ballare namn? Just nu heter det väl ingenting?

.... kom på en sak till. Märkligt att ingen kommenterade detta i juli eller senare.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/15 23:15:26
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:57:55  Show Profile Send ludo a Private Message
I ett fyrlagers kort sitter plan 1-2 och 3-4 på ett avstånd av bara 0.25mm (jmf m avståndet av hela 1.5mm mellan planen för ett dubbelsidigt kort). Perfekt om man vill unvika "höga" ledn.induktanser i t.ex. matn.linorna.
Däremot för signalöverföring kan det vara viktigare med låga ledn.kapacitanser för att inte belasta sign.linorna kapacitivt och därmed öka tendens för instabilitet.
Nu anses inte RIAA vara någon högfrekv koppling, men tittar man lite närmare och främst då på MC-förstärkning och den asocierade bandbredd som krävs, så inser man ganska snabbt att det kan vara värt att lägga lite tid/tankemöda på att anpassa kretskortet för den rel höga bandbredden...
En annan trevlig detalj med ett fyrlagers kort är att man slipper jumpers och att ledn.dragn. kan effektiviseras (göras kortare/ dras på ett "bättre" sätt).
Enda stora nackdelen är att 4-lagers kort kostar 30-50% mer än ett dubbelsidigt.
quote:
AD797 har svinlågt brus så lägre brus lär du ju inte få med fetarna, snarare ett ynkro högre

Håller till viss del med - värdena för spänningsbruset är jämförbara - möjligen ligger "knät" för 1/f-bruset hos jfeten lite högre. Men... hur ser det däremot ut på strömbrusfronten (särskillt tillsammans med MM-puppa)?... (Andra saker att täka på är olika distortionsspektra för jfet jmf m bjt). Eller enkelt uttryckt: det LÅTER bättre med jfet på ingången (jag väljer i alla fall 99ggr av 100 ett jfet-inp förstärkarsteg)...
quote:
Har du kontroll över den extra polen som detta steg introducerar, stabilitet etc?


Jag hoppas det!
quote:
Worst case, 20 kHz matat i ditt RIAA nät plus last, räcker 3 mA så att klass A kretsen inte stryps?

Det gör det definitivt! Visar värdena för feedbacksligan lite senare.
Jag tror att jag är rätt så nöjd med den kompromiss jag valt.
quote:
Du petade tydligen in ett servo, var väl oundvikligt med dessa fetar.


Ja, hårdmatchning av jfetarna räcker inte med den höga förstärkn. som krävs (MC) .Offsetten ändras dessutom lite beroende på att batterispänningen sjunker (svårt att hitta fettar som ger exakt samma offset vid 13V som vid 9V, matchningproceduren skulle ta veckor att utföra!). Servo är verkligen räddaren i nöden här!
quote:
För övrigt, grymt overkill, precis som jag! Jag är tydligen inte ensam om att köra med devisen "ju mer desto bättre och mest av allt"

Snyggt jobbat, mer bilder och info önskas!


Ordet overkill existerar inte i mitt ordförråd!
Tack alla för de positiva kommentarerna. Det värmer!
Mer bilder kommer när jag slutfört bestyckningen av kortet.
Panelerna är på väg (beställde fr Tyskland).
Lådan kommer inom kort den oxå.
Ska försöka ta mej tid att dokumentera det här projektet LITE bättre.
quote:
.... kom på en sak... ska du inte ge detta projekt ett lite ballare namn? Just nu heter det väl ingenting?

Är dålig på att hitta på balla namn... så hjälp med det mottages mer än gärna!
quote:
.... kom på en sak till. Märkligt att ingen kommenterade detta i juli eller senare.

...ja...lite förvånande...

Pac: Jorplanen är heltäckande och finns i flera lager (det ser inte riktigt ut som på layoubilden fr i somras).

Edited by - ludo on 2005/01/16 15:03:23
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:57:00  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kan man etsa flerlagerskort (dvs>2) själv?

...music is the best...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:10:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Resonans, nej! Försök så får du se!
quote:
(Andra saker att täka på är olika distortionsspektra för jfet jmf m bjt). Eller enkelt uttryckt: det LÅTER bättre med jfet på ingången (jag väljer i alla fall 99ggr av 100 ett jfet-inp förstärkarsteg)...

Tänk på att du har en buffert och inte ett förstärkande steg. AD797 dist från ingångststeget får du adderat till ditt fetsteg... återigen inte så mycket att det stör.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/16 19:13:06
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:21:36  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ludo, namnförslag, kolla BD10 fjällkkartan över Sarek. Där finns massor med spännande namn. Har man dessutom var där så får de en speciell innebörd. Kolla min hemsida och Sarek-avdelningen. Jag för min del kör med tre bosktäver och två siffror men det är mest därför att filnamn blir lättare att administrera, speciellt alla html filer som nu är 2020 st. Det tror man inte när man ser min lilla oanvancerade hemsida.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/26 :  12:59:00  Show Profile Send ludo a Private Message
Har nu lött lite...kondensatoralergiker får blunda ett tag.

Har hunnit lyssnat lite innan skivspelarremmen gick sönder.
Medan jag väntar på en ny remm ska jag byta ut mm-pickupen (Grado Gold) mot en MC:

och försöka få igång shuntreggen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:05:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ser fint ut! Du har inte lust att glänsa lite på diyaudio.com ? Det var längesedan någon kunde visa upp något annat än "cheap, simple and ugly".

Apropå shuntregulator, har du kollat in Sonny Andersen's LM431 baserade regulator som även tar negativa spänningar med hjälp av en listig koppling? http://mirand.dk Kolla Schemat för slutsteget.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/26 :  14:56:55  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja, jag försöker få ut så mycket prestanda som det går ur ett op-baserat riaa.
Men att vika ut sig på diyaudio.com...nja det får vänta.
Har kikat lite på Sonnys 431-shuntreggar. En 431:a är inget annat än en "zener med feedback" så det borde inte vara så svårt att använda den för både pos o neg spänningsreglering.
Själv tillhör jag falangen antifeedbacksfundamentalister (överraskat mej själv lite med att använda så mycket nfb i det här projektet) och varit tvungen att balansera upp nfb frossan med att använda global-nfb fria reggar. Hoppas mina elektronikkgudar förlåter mej mitt nfb frosseri. Det ska inte upprepas!

Edited by - ludo on 2005/01/26 14:59:21
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/26 :  15:29:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sonny negativa version är lite finurlig eftersom 431:an är "positiv". Hans grej är en 431 med booster så att säga och resulatet är inte en shuntregulator utan en serieregulator.

Om du ska ha en grym lågbrusig regulator kanske du ska kika på en Jung-regulator? Förlåt... den hade visst återkoppling. Tänk dock på att utan återkoppling får du en "slappare" prestanda på flertalet punkter.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/01/26 :  18:33:58  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Mycket imponerande bygge Ludo
Jag är lika imponerad av att du inte vill vika ut dig för att glänsa på diyaudio...Tror inte du behöver visa för alla på det forumet vilket superduper/ultra/extrem-bygge du gjort..det finns det tillräckligt många som gör...


Skulle vara mycket intressant att lyssna på det någon gång,nån DIY-träff i framtiden kanske?

Edited by - Nicke on 2005/01/26 18:35:04
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/26 :  20:41:46  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Sonny negativa version är lite finurlig eftersom 431:an är "positiv". Hans grej är en 431 med booster så att säga och resulatet är inte en shuntregulator utan en serieregulator.


Oj då, att det var en seriereg - det missade jag helt (såg bara att det satt en boostertrissa)...och var lite fundersam att jag inte hittade nån strömkälla...
431:an kan liknas vid en diod/zenerdiod...den är vare sig positiv eller negativ...den måste bara vändas rätt.
quote:
Skulle vara mycket intressant att lyssna på det någon gång,nån DIY-träff i framtiden kanske?

Ja, det skulle vara intressant att få höra Ert omdömme...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/26 :  23:33:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ludo skrev:
quote:
431:an kan liknas vid en diod/zenerdiod...den är vare sig positiv eller negativ...den måste bara vändas rätt.

Jag måste nog säga emot dig lite. 431:an är inte bipolär så att säga eftersom REF-pinnen alltid är relaterad till Anod. Som du ser så kan man inte spegelvända den positiva regulatorn genom att bara använda PNP där det var NPN samt att vända 431:an.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/27 :  00:36:44  Show Profile Send ludo a Private Message
Så här nånting hade jag tänkt mej:
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=176756&stamp=1053090022
...dvs katod kopplad till gnd och ta ut negativa ref spänningen på anodsidan...borde inte det funka?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:25:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.... men det där var ju knappast utan motkoppling, synnerligen hårt motkopplad!

När du är inne på detta tema, har du kollat in mina agg? Mitt QSXPS är ganska rymligt om du ska tweaka och mitt JSR04 tänker jag bygga i vår någon gång.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:13:23  Show Profile Send ludo a Private Message
peranders: Den regulator jag länkar till har inget med mina reggar att göra. Mitt senaste svar gällde påståendet att 431:an inte kunde användas (som referens) i neg matn.linan och att 431:an bara skulle vara "positiv", inget annat. Ville bara ge ett EXEMPEL på hur man skulle kunna gå tillväga för att erhålla neg matn.spänning.

Mina shuntreggar är helt diskreta, helt utan global återkoppling, simuleringarna visar högt PSRR högt upp i frekvens (vill inte vara mer precis för tillfället), ungefär dubbelt så mycket än vad jag får ut av de diskreta seriereggar jag testat.
Användandet av opampar i matn.reglering har jag aldrig förstått (annat än att företag försöker peta in dem överallt å därmed kränga fler) när man kan lösa sp.reglering på andra enklare(?) sätt och därmed slippa de ev stabiletsproblem förknippade med användandet av mängder med global återkoppling mm. Som bekant jobbade Walter Jung på Analog Devices. Varför skulle då företaget han jobbade på vilja sponsra utvekling av diskreta/passiva regulatorer?...(det var endast en retorisk fråga).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:33:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
1 om du anänder 431:an som en normal shuntregulator, då kan du bara svänge den runt men problemet uppstår när du vill ha denna som referens och tillsammans med en transistor och hela sktien mottkopplad, det är då Sonny's krets kommer väl till pass. Jag har faktiskt själv grunnat på detta problem men aldrig grävt ner mig tillräckligt. På jobbet har vi använt 431:an tillsammans för att skapåa en precisions 5 voltsspänning, både till MCU och till dess ADC och det har funkat bra.

2 Prylen med opampar (som jag inte riktigt har förstått förrän nyligen) är att du kan på konstgjord väg skapa en ultrastor "kondensator". En Jung regulator kan uppnå utimpedanser i mikroohmklassen i audioområdet vilket ingen kondensator kan. Analog Devices har aldrig (synligt) varit inblandande i någon sponsring utan Walt har publicerat ett antal artiklar som en sidogrej.

Det är väl egentligen två eller tre eller frya parametrar som är intressanta, undertryckning av inkommande bös, låg utimpedans (kunna undertycka lastvariationer, högt upp i frekvens), lågt brus samt kanske inte så vikigt men att hålla en stabil utspänning.

För egen del är jag inte helt övertygad om hur en bra strömförsörjning ska se ut. En del höjer Jung-regulatorn till skyarna trots att den kan få spader när den driver digital elektronik. Jag tror att man får ha en öppen inställning samt att konstruera det man känner för. Man måste inte hela tiden följa andras smak.

En stor grej med Jungregulatorn är dess lite mera aktiva drivning av serietrissan, en betydligt mera bredbandig koppling än den vanliga darlington eller trippelton emitterföljaren.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/27 17:33:53
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:52:47  Show Profile Send ludo a Private Message
Har nu (efter diverse felsökn = glömt löda dit ett transistorben) fått igång shuntreggen. Testar för fullt.
Spänningsreferenserna ser ut på följande vis:
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:17:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Blått är jättebra men har du testat med ultravioletta lysdioder? Sounded blir liksom soligare och varmare.... man får lust att sätta på sig sina solglasögon.

Det är alltid snyggt med lite lysdioder. Det piggar upp.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/02/04 09:17:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000