HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bra vinylpressar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/15 :  20:47:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag hade en gång en sida där det stod hur bra LP pressar var gjorda. de skulle helst vara svartaste vinyl, tjocka så man kan pressa spåren djupt... det låter väl vettigt. jag tänkte forska vidare lite men kunde inte hitta sidan. så jag frågar er om era erfarenheter.

hur står sig en svart vinyl mot färgad och picture disc?

vad finns det för andra faktorer som kan påverka ljudkvaliten?

jag frågar dels för att jag gillar vinyl som medie, och är nyfiken på att lära mig mer. en del av de skivbolag jag gillar släpper också vinyl i olika utgåvor. ibland 4 stycken olika (det galnaste är väl LP:n som spelade från insidan till ut).

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/16 :  03:14:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Rent spontant tycker jag att färgad vinyl låter bättre än picture disc, men att svart vinyl låter bäst. Helt ovetenskapligt. Ju tjockare och 'plattare' skivan är, desto bättre. Färgad vinyl är nästan lika bra som vanlig (om inte lika bra), medans picture disc är märkbart sämre. Det är min erfarenhet.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000