HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det något som saknas i hifi-världen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:58:08  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Som nybliven civilekonom verkar det mer eller mindre omöjligt att få jobb. Men så slogs jag av tanken: kanske kan man tjäna pengar på sitt hifi-intresse! Men då måste man naturligtvis komma på en lönsam affärsidé. Har några tankar men rådfrågar gärna forumet: är det någonting i den svenska/internationella hifi-världen som ni/vi saknar? Ex. något märke som i dagsläget inte går att köpa i Sverige, någon sorts design på prylar som inte tillverkas i dagsläget men som kanske skulle kunna bli en storsuccé, någon demografisk målgrupp som man skulle kunna marknadsföra hifi mot etc.?

Alla tips är välkomna. Helt enkelt är det något som saknas?

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:06:21  Show Profile Send molsson a Private Message
Inte ett svar på din fråga, men väl på rubriken: Sans och vett.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:17:21  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
erbjud dig att åka ut till landet (hit till nässjö!!) så vi bönder kan dema grejor lite smidigare i hemmet.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:21:38  Show Profile Send Gustaf a Private Message
nisse83: intressant förslag!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:22:35  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej Gustaf,

svårt att säga vad som behövs. Något som jag dock hade varit klart intresserad av är svensk elektronik, stärkare och CD. Ja, jag vet Bladelius o Primare etc. men troligtvis hade det funkat. Hade man som tillverkare hittat sin nisch och målgrupp tror jag många köpare hade varit intresserade. Allt hänger på rätt framtoning; "image" om du så vill och hittar man rätt där så...Produkten som sådan måste naturligtvis också vara i topp. Som en parentes kan jag säga att appråpo image är i varje fall jag duktigt trött på referenser till nordisk mytologi i produktens namn, Thor exempelvis...
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:25:09  Show Profile Send Skiier a Private Message

Öppna ett finansinstitut och erbjud folk finansiering av HiFi-inköp
och komplettera med personlig rådgivning och köp/sälj-förmedling...

Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:35:05  Show Profile Send Skiier a Private Message
pewe och Nisse83:
Varför inte ett märke som heter "Gustavssons" och sedan ha lite mer
jordnära produktnamn typ: skivspelare = plog, cd-spelare = fräs, stärkare = elverk

Då blir det:
Gustavssons Fräs
Gustavssons Elverk

osv



Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:38:10  Show Profile Send Gustaf a Private Message
pewe och Skiier: tack för era synpunkter!

Någonting som jag funderar på är om människor som är intresserade av heminredning (vilket verkar rätt så populärt idag) känner till hifiprodukters estetiska värden? Som alla här vet finns det oerhört många produkter som är mycket vackert formgivna. Har dock kikat lite i inredningstidningar och har varken kunnat se vacker hifi i tidningarnas bilder av vackra hem eller reklam från tillverkare. Detta tycker jag är en aning märkligt...
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:39:35  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Skiier: (ditt senaste inlägg). Sånt där nytänkande gillar jag!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:16:09  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tror definitivt att det skulle kunna produktplaceras lite bättre i tex heminredningstidningar, eller sk livsstilsmagasin. Om man någon gång ser en stereo där, så är det en B&O.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:00:11  Show Profile Send Sondek a Private Message
Varför inte starta en motsvarighet till Tupperware rörelsen inom hifivärlden ?

I stället för Tupperware party blir det väl audiofilparty typ..

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:02:13  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Sondek: jag antecknar ditt förslag
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:07:03  Show Profile Send pewe a Private Message
Skiier, hoppas att det är ett skämt...Den typen av simplifiering av en produkts funktion är dömd att misslyckas. Det är bara stillösa människor som kan gilla något sådant.

Gustaf, du har helt rätt att de estetiska värdena av hifi mycket väl kan slå an en sträng hos inredare. Däremot har det alltid funnits en utbredd skepsis om att hifi kan vara dekorativt, åtminstone i ex.vis svenska magasin. Har själv läst flera artiklar i dessa sk. livsstilsmagasin som handlar just om hur man smidigast döljer sin hifi...Även annonser i dessa alster påtalar ofta en produkts "diskreta design" samt små yttermått och hur "lättplacerad" enheten är. B&O rider på detta fenomen och gör produkter som passar in i just livsstilar.

En paradox är faktiskt 80-talet där elektronik ofta hade en framträdande roll i litteratur och filmer. Vem minns tex. inte den uppblåsta filmen 9 1/2 vecka med Rourke/Basinger där just hans elektronik närmast hade en skulptural/grafisk plats. Det var tider det...

Pewe
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:07:00  Show Profile Send Skurt a Private Message
Lite kuriosa: Just i filmen 9½ vecka så har dom, om jag inte minns fel, McIntosh grejer. Närmare bestämt XRT22 högtalare, samma som jag har nu Min favoritfilm

Angående märken som jag saknar i Sverige, så är Audio Note ett av dom.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:15:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Du kan ju custombygga hifi kanske!
Kankse sammarbeta med någon arkitekt eller inredare?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/07/13 :  18:52:53  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Mer Kuriösa angående tung hifi inom film/TV:

I TV-serien FRIENDS (Vänner) möbleras det friskt med HiFi... Först så stod det ett par JBL högtalare inne hos Monica och längre fram i serien står ett ett par stora elektrostater(!) inne i Joeys lägenhet!!! Ganska långt borta från friends tittargrupp med elektrostater men grymt coolt tycker jag.

Sorry om jag skräpade ner denna tråden.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/13 :  20:24:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du kan alltid starta ett politiskt parti och eran uppgift blir att komma fram till ett gemensamt format...
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/07/13 :  20:33:57  Show Profile Send Laan a Private Message
oj va kul läsning när man börjar läsa till ekonom om en månad eller så..

Men å andra sidan tänker jag starta eget troligen..

//Laan
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/14 :  17:15:51  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag visste att jag sett elektrostater i Friends någon gång! Nu alltså bekräftat av uncle buck .

Men åter till ämnet: ingenting mer som saknas?
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/07/14 :  17:56:51  Show Profile Send bliss a Private Message
Det var väl tom Martin Logan som Joey hade om jag minns rätt.

I övrigt tycker jag att det borde vara intressant att få till en tydligare koppling mellan hifi och musik. Senast i veckan sa en barndomskompis som var här och hälsade på att "audiofiler lyssnar väl mest på inspelningar av tåg? Då kan de väl lika bra åka till centralen och lyssna!" Då tryckte jag ner honom i sweetspoten och spelade ett set med blandad musik på en sådär fyra fem timmar. Han var lyrisk när han gick och frågade om han fick komma över med några egna plattor nästa gång samt frågade vilka hifibutiker jag kunde rekommendera på hans sida kusten. Tror det är viktigt att understryka att det är musiken det handlar om och hur bra det kan låta med en hyffsad anläggning.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:40:30  Show Profile Send Gustaf a Private Message
bliss: kul erfarenhet! Visst har du rätt: kopplingen mellan hifi och musik måste marknadsföras bättre.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/07/14 :  21:29:55  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tjena Gustaf !

Jag är nybliven samhällsvetare, alltså Pol.Mag. Jag undrar samma sak. Det finns inga jobb och här står man.

På tal om estetisk hifi kan jag hålla med. Finns mycket vackert därute, men så länge det råder minimalism (trots att mycket influenser har kommit från olika håll i världen) finns hifi, tv, video inte i inredarnas drömmar. Det ska vara sparsmakat.

Man blir lite deprimerad...Vad händer med arbetsmarknaden ?!! Oj, nu blev det en helt annan slinga, men men

Lycka till Gustaf !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/14 :  23:44:21  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
några enkelt dessignade produkter för musiklysning fins detallt
på rätt stativ blir det mycket bra..

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/15 :  09:05:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En gullig liten rörförstärkare med matchande hornhögtalare specifikt gjorda för att koppla en iPod till? Ett litet stationärt, sekundärt system att ha hemma alltså, kanske i pojkrummet eller ovanpå byrån i sovrummet? Inget som konkurrerar med finstereon, snarare Henry Kloss-radion. Ny teknik möter tradition. Någonting som får även bakåtsträvarna att känna sig hemma.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/07/15 09:07:03
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/07/16 :  09:40:09  Show Profile Send Skiier a Private Message

quote:
Skiier, hoppas att det är ett skämt...Den typen av simplifiering av en produkts funktion är dömd att misslyckas. Det är bara stillösa människor som kan gilla något sådant.

pewe: Självklart var jag fullt seriös...

Men å andra sidan. Ponera att du lånar hem två par högtalare. Den
ena heter "XTC LinearB 3000" och den andra heter "Börjes ljudtratt".
Båda kostar 10kkr och du lyssnar till dem. "Börjes ljudtratt" låter
bättre på alla punkter, men du väljer ändå "XTC LinearB 3000" därför
att du har stil???

Jag vet vad jag hade valt


Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/16 :  09:56:17  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Haha! Börjes ljudtratt! Tack "Skiier" för ett humörslyft + asgarv en grå dag på jobbet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000