HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 slitage av rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:04:23  Show Profile Send MrOhm a Private Message
slits rören extra snabbare om man stänger och öppnar förstärkaren ofta?

förresten, fota aldrig era rörförstärkare med blixt när den är på

Edited by - MrOhm on 2004/07/13 00:08:06

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:23:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
när vi ändå har ämnet uppe. är det nån som vet livslängden på 300b rören, och även dom som sitter i Edison 60?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:42:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hoppas att du menar att man inte skall fotografera rörförstärkare med blixt, för att den underbara "glöden" inte syns då...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:44:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Menar du att slå av och på rören? Det sliter. Jag brukar slå på och lyssna i ett par tre timmar, sedan slår jag av.
300B skall hålla 10 000 timmar. Edison 60 är väl EL34? 4000 timmar har jag för mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:59:09  Show Profile Send MrOhm a Private Message
japp, gjorde tabben att fota mina rör under action och då stördes den tydligen av blixten. Höll på och skita mig, trodde att stärkaren höll på att gå sönder ett tag. Tydligen måste det vara fotoner eller elektroner från blixten som överfördes till rören. mycket farligt.

Edited by - MrOhm on 2004/07/13 13:00:52
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:57:38  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt skrev:
quote:
Menar du att slå av och på rören? Det sliter. Jag brukar slå på och lyssna i ett par tre timmar, sedan slår jag av.
300B skall hålla 10 000 timmar. Edison 60 är väl EL34? 4000 timmar har jag för mig.

Det stämmer, men jag tror att de förstärkare som använder sig av likriktarrör sliter mycket mindre eftersom dessa rör "släpper på" strömen gradvis till de övriga rören. Men det är som sagt vad jag tror utan några hårda fakta
Dimitri
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:15:07  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
likriktarrör? är det de små rören som sitter både på Audion och Edison?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:44:47  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tror inte att (åtm Audion) använder sig av likriktarrör. Dessa brukar vara stora, t.ex. 5U4 är ung. lika stor som 300B.
Det är de 2 största rören i mitten på min förstärkare
http://www.algonet.se/~zed/diy/34/34-knobs.jpg
Dimitri
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:49:13  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Livslängden beror väl även till viss del av matningsspänningen över röret. T.ex. matas Edison Triod med högre spänning än gamla Silver Night SE, varför rören slits något hårdare i Edison Triod. Detta enligt konstruktören.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:56:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som sagt, det finns många variabler. Dimitri tar upp det här med rörlikriktning, det stämmer ju bra att det skonar rören i uppstartsskedet. En del förstärkare har fördröjningskrets för anodspänningen av samma anledning.

quote:
japp, gjorde tabben att fota mina rör under action och då stördes den tydligen av blixten. Höll på och skita mig, trodde att stärkaren höll på att gå sönder ett tag. Tydligen måste det vara fotoner eller elektroner från blixten som överfördes till rören. mycket farligt.

Hur yttrade det här sig? Det låter helt osannolikt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/13 16:58:37
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:12:42  Show Profile Send MrOhm a Private Message
quote:
Hur yttrade det här sig? Det låter helt osannolikt.

Detta är helt sant. Det knastrade till lite när blixten kom. Det var på ingångsdelen där rören satt. hursomhelst så vågar man inte göra om det för att reda på om det verkligen var blixten.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/13 :  21:36:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
SKulle det vara att urladdningen hos blixten påverkade nåt induktivt eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:58:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förmodligen radiostörning pga blixten. Jag har aldrig råkat ut för nåt sånt själv.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/14 :  09:51:10  Show Profile Send krippe a Private Message
Fotoelektriska effekten:
http://www.dd.chalmers.se/~moesfred/millikan/fotoelek.html

Fotoner från blixten exciterar elektronerna och ger en urladdning från en högre energinivå.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:30:36  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Japp folk har fått en liknande effekt när dom har fotograferat displayer till mobiltelefoner... texten försvinner å displayen blir blank.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:45:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, fotoelektriska effekten är ju ett välkänt fenomen. Det fenomenet brukar man använda i den rörtyp som kallas fotomultiplikator.
Men i det här fallet är jag böjd att tro mer på att den elektriska urladdningen stör snarare än att ljuset skulle påverka.
Elektronsystemet sitter inne i ett plåtskal, anoden. Så ljuset kommer ju inte att tränga in i elektronmolnet kring katoden.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:47:05  Show Profile Send krippe a Private Message
Är inte speciellt insatt i hur rör fungerar, men jag vet att de glöder , så då borde väl det glödande materialet även kunna exponeras för ljus utifrån, och de elektroner som frigörs från detta material (elektronmolnet?) skulle kunna påverkas av fotoner?

Edited by - krippe on 2004/07/14 19:59:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/15 :  00:32:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, skulle kunna. Kanske. Men katoden som glöder sitter inuti anodplåten som inte glöder. Så ljuset skulle bara komma in i röret uppifrån. Hörbart? Det tror inte jag. Jag tror fortfarande att det är strömstöten i blixten som genererar en radiostörning.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000