Author |
Topic |
|
Masters voice
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 21:50:35
|
Hej! Jag skulle behöva få råd om val av skivspelare. Jag har en mycket enkel anläggning som bl.a består av en Yamaha Rx-V620RDS förstärkare och ett par B&W DM603 S2 högtalare. Jag kommer nog inte uppgradera min anläggning i övrigt på bra länge och behöver således inte en "top of the art" skivspelare eftersom jag bedömmer det lite som "overkill" i sammanhanget. Har bl.a tittat på en Lenco L 3807 som jag antar ligger i rätt prisklass jämfört med anläggningen i övrigt, men jag önskar få forum-expertisens råd om en lämplig skivspelare. |
"In God we trust. All others we monitor" -NSA Study, Deadly Transmissions, december 1970- |
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 22:59:10
|
Ser ut att vara en lite underlig skivspelare, vad jag vet ät det i princip bara DJ-spelare som är direktdrivna nuförtiden. Har du kollat in Project? Har själv en debut II som jag är mycket nöjd med.
|
|
|
Masters voice
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 23:10:47
|
Har som hastigast tittat på Project debut II på nätet tidigare men ställt mig lite undrande till dess enkelhet. Är det tex möjligt att justera nåltryck och ställa in antiskating på den? Annars ligger den definitivt i den prisklass jag har tänkt mig runt 2.500:- - 3.000:- |
"In God we trust. All others we monitor" -NSA Study, Deadly Transmissions, december 1970- |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 10:38:43
|
Ett tips som du ändå kommer att få förr eller senare här på forumet:
Kolla på Begagnat!
Köpte själv en begagnad rega planar 3 för 2400 i våras. Det finns definitivt dugliga pickuper att få tag på under 600:-
Boergars |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 16:49:42
|
Det är bara VTA som inte går att justera på project debut, vet iofs inte riktigt hur det är med azimuth. Nåltryckt är justerbart och det finns tre fasta antiskatinglägen att välja på. |
|
|
Masters voice
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 20:47:12
|
Hm.. Jag får nog masa mig in till ljudmakarn och klämma lite på Project Debut och Xpresion. Undrar dock fortfarande om jag verkligen kommer att höra någon skillnad mellan någon av dessa modeller och en "Svensson spelare" som tex Sony PS-LX350H eller den Lenco L3807 som jag nämnde tidigare. Jag har ju som sagt var inte någon top of the art utrustning i övrigt som kanske skulle göra den ev. nyansskillnaden hörbar. Verkar dessutom vara lite knep & knåp och ställa om Project spelarna till 45-varvs skivor. Mvh Mogge
|
|
|
Laan
Member
90 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 21:12:25
|
efter helgen kan jag förhoppningsvis rekomendera en project expression, då det är en på väg hem till mig! |
//Laan |
|
|
Masters voice
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 21:55:48
|
Nu har jag i alla fall slagit till. Var inne i dag på lunchen på Pause i Sthlm och köpte mig en Pro-ject 1 Xpression. Mitt första intryck efter att lyssnat på några spår är att den slår min gamla Dual 504 med hästlängder (så som jag kommer i håg ljudet på min Dual för den har varit trasig ett tag) Dock så ger jag inte mycket för instruktionsboken eller häftet rättare sagt. Jag skall försöka mig på att fininställa VTA och nåltryck med hjälp av den kortfattade beskrivningen i häftet. En kompletterande fråga från en amatör dock. Det står att man skall" Put a record and the record weight on the platter." i instruktionen för VTA, men en record weight vad är det !!!. Det var då inget som följde med spelaren. mvh Mogge
|
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 22:04:32
|
Jag såg en LPT från Pink Triangle för 2800kr på www.hifimagasinet.com den verkar vara en trevlig spelare Manticore Magican arm ingick också. Mvh |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 22:46:51
|
Det står att man skall" Put a record and the record weight on the platter." i instruktionen för VTA, men en record weight vad är det !!!.
Helt enkelt en vikt utformad för att ligga i centrum av vinylskivan och med dess vikt pressa ned skivan. Mycket kort förklarat.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 06:32:32
|
De kanske menar en skivklämma/skivtyngd eller vad de nu kallas. En sån som läggs i centrum på axeln och tynger ner skivan så den ligger plant mot tallriken. Det behövs nog inte - se till att använda en plan LP bara.
Edit: oops Bubbel hade ju svarat redan... |
Edited by - Babar on 2004/07/15 06:36:49 |
|
|
|
Topic |
|