| Author |
Topic  |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 19:06:49
|
Egentligen kollar man ju bara på hur mycket rippelundertryckning man behöver. Detta är särskilt viktigt på klass A som inte har speciellt högt PSRR. Kan kondingarna fixa vettig mängd rippel vid kontinuerlig worst-case-ström så behöver man inte ta till något mer eftersom worst case är precis vad det låter som.
/Marcus |
 |
|
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/09/29 : 22:36:08
|
En tanke som slog mig, vad är worst case igentligen? Tänker på två ytterligheter 1- snabba förlopp, dvs flera på varandra följande transienter med hög ström o stigtid. 2- mer kontinuerligt uttag av hög ström men långsamare förlopp.
Och följdfrågan, vad påverkas av en underdimesionerad "bank", dynamiken eller kanske förmågan att återge bastoner med hög ljudvolym ?? Har inte en aning men vill gärna veta - mvh uffe |
- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet - |
 |
|
|
novis
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 12:39:09
|
| Tack Flint för att du ändå tog dig till att svara (i början av tråden), och kolla vilken bra tråd det blev... Min och "Uffes" fråga kvarstår dock: Hur karaktäriseras ljudmässigt en underdimensionerad kondensatorbank? Kan man enkelt avgöra det. Detta för att förhindra det tidigare nämnda oljudet i plånboken av att ha köpt för mycket kondingar. Ursäkta en enveten novis´dumma frågor. |
"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Hasse Alfredsson) |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 13:05:00
|
OK novis, du verkar vara en kul kille/gubbe som inte ger dig i första taget.
Några experiment som jag har gjort med OBS rörförstärkare. Alltså inte transistor så jag vet inte om man kan säga att det stämmer även där.
Utgångsläge. Monoblock 40W uteffekt. 4st pseudotriodkopplade 6550. När jag ökade elektrolytbanken som matar slutrören till det dubbla ökade stadigheten och pondusen i ljudet. Röster framstod som tydligare och separationen av instrumenten ökade. Inte så att det spretade isär utan allt höll ihop fast det blev tydligare. Det verkade som om maskinerna blev starkare och potentare. Ökningen gjorde jag gradvis och vid varje ökning så flyttade verkan lägre och lägre ner i frekvens. Alltså var förändringen till det bättre. När jag gjorde samma fördubbling av värde på elektrolyterna som ”matar” för- och drivsteg fick jag istället ett plattare och dynamikfattigare ljud. Stumt och oengagerande. Precis tvärs emot vad man kan förvänta sig. Med ”lagom” värde fick jag den bild som jag trivs med. Här kommer förstås smaken in men vi är några ljudkompisar som tycker ungefär likadant här. Jag jobbar på tanken att överföra dom här erfarenheterna till transistorförstärkare som ju dock har lite annan konstruktionsfilosofi med mer motkoppling och liknande, men jag hoppas att det ska gå att hitta någon form av recept för att få den dynamik jag är ute efter. Jag tippar att alla vill ha tryck även på relativt låg volym. Något som jag tycker att transistorförstärkare i gemen saknar. Därför lyser rören fortfarande i min ”stereohylla”.
|
 |
|
|
novis
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 13:19:52
|
STORT TACK, Flint för detta svar. Precis vad jag ville veta. Vad gäller "kul kille" finns det nog delade meningar..... (är tandläkare...) Vad skulle en audiofilaspirant med DIY ambitioner gjort utan detta forum som är så smockfyllt med kompetenser! Klart inspirerande! |
 |
|
|
novis
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 14:05:05
|
P.P.: Ursäkta min ignorans, jag såg nu att du faktiskt oxå beskrivit skillnaden ljudmässigt på ett bra sätt och rekomenderat utgångsvärden för testandet. Flera bra fingervisningar har man ju fått, så projektet har alla chanser att sluta lyckligt. |
 |
|
Topic  |
|