HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 funderingar (dac, cd & sånt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:54:46  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
om man har en hyffsad cd-spelare, i 2000 kr klassen, skulle man tjäna på att köpa en DAC för 4000 kr och koppla på den optiska utgången? istället för att köpa en ny cd-spelare för 4000.

jag grundar detta på att DAC:en gör mycket för ljudet. men om det finns andra komponenter, säg klockan t.ex. så kanske en separat DAC inte gör så mycket skillnader.

edit: kör själv med en Yamaha CDX-396.

Edited by - Silversurfaren on 2004/07/11 16:04:46

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/11 :  16:02:30  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag har just nu en Elgar som separat DAC och en Sony CDP-X5000 med en PAD Dominus imellan. Det är det absolut bästa kombon jag haft hemma än så länge. Jag har haft hemma/ägt Advantage S1,Krell SACD sd,Sony SCD-XA777ES,AudioNet ART V2 alla mer eller mindre sämre.

Just toslink gränssnittet är tyvärr det sämsta sättet att föra över digital signaler så kan du inte anv SP/DIF eller AES/EBU så byt upp dig till en cd med bra transport och en elektrisk digital utgång.

Dac'ens ålder spelar lite oxå precis som cd spelarens gör när man använder den som cd.

"Lösa" delar funkar ibland bättre än integrerade, titta på förstärkar sidan bara.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2004/07/11 :  16:59:23  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag kör en cambridge dac magic 1 tillsammans med en HK DVD 25 nu i mitt system och är skapligt nöjd.
Skillnade mellan apparaterna är inte så jättestro (åldern på dacen spelar nog störst roll) men det som skiljer är drivet i musiken. grymt stor skillnad där.. speciellt när man lyssnar på t.ex In Flames.
men jag funderar på att behålla DVD 25 och uppgradera mitt harmony design försteg med inbyggd dac.

/aLEX

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:12:59  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Toslink är mycket bättre än sitt rykte. Ofta är det en klar fördel att separera enheterna galvaniskt. Toslink kabel är billigt. Köp en och prova själv vet jag, det finns många som tycker det är bättre än koax.

2. Bättre med uppdelat än "intergread CD"? Tja, jag vet inte det... Fördelar med integrerat:

- Tillverkas i stora upplagor = lägre pris/enhet
- Allt i en låda, man slipper tjafsa med överföring mellan enheterna
- Men behöver bara en låda, en strömförsörjning, en fraktkostnad etc. Allt ger ett lägre pris till dig som konsument.

Rent tekniskt finns fördelar med separata enheter, man kan få bort DACen från störningar från drivverket och dess servokretsar t.ex. Men det kostar pengar. Så i rimliga prisklasser så är nog intgrerat bäst, trotts allt.
Köper du en begagnad DAC för 4000 kan du få en riktigt bra. Även sådana som har några år på nacken kan låta utmärkt.

Johnny rekomenderar:
Trivs du bra med yamahan när det gäller utseende och handhavande, köp en beg DAC (eller ny) och kör med det.

Vill du ha ny apparat, köp en ny CD eller DVD för 4000 och kör med den. I prisklassen 4000 skulle jag gissa att en DVD är ett bättre köp, just pga större mycket volymer.

Det är tyvärr helt omöjligt att säga vad som låter bäst, men en gissning är att t.ex. en beg scentec diana (DAC) blir svårslagen rent ljudmässigt. Det finns en hel del sådana till salu nu.
Åldern på DACen säger dock inget om hur det låter. Det är DACens konstruktion som är avgörande.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/07/11 17:14:21
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:27:29  Show Profile Send sampix a Private Message
Tycker du ska köpa en dac för de 4000kr och koppla den till den optiska utgången som en nödlösning. Efterhand så kan du alltid köpa en bättre transport, och då använda SP/DIF

En dvd-spelare för 4000 kommer generellt sett inte alls låta lika bra som en transport/dac-kombination för samma pengar.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000