HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad e detta för rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:44:57  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Jag håller på att renovera ett reglerbart anodspänningsagg och under min felsökning så upptäckte jag att ett rör var sönder.

Nu till problemet.

Jag vet inte vad det är för rör eller vad det har för funktion.

PÅ röret så står det följande:

G1S11

STANDARD

SVENSK TILLV

och innui röret är det målat med vit färg:

HT 49

röret är ca 1dm högt å en 4cm i diameter

Vad kan detta vara för rör?

Här är en taskig inscaning

Eller är det helt enkelt en lampa? å vad gör den i så fall i ett anodspänningsexperimentagg?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/07/11 13:45:43

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:30:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ser det ut som det sitter en lång glödtråd i röret? Då kan det vara ett strömregleringsrör vete fasen vad den korrekta benämningen på svenska "ballast tubes" kallas det på engelska. Det är i alla fall en tråd av ett material som ändrar resistans kraftigt när tempraturen ändras. Man kopplar in i serie med en last och när strömmen ökar värms tråden upp och dess resistans ökar och motverkar strömökningen, dom kunde ha en ganska bra karaktäristik och fungera mer eller mindre som konstantsrömsgenerator.

Det kan nog bli svårt att få tag på ett ersättningsrör om det är trasigt, inte den mest efterfrågade produkten nuförtiden. Borde vara lätt att kolla om det är helt, leder tråden borde det vara ok.

edit: Jag testade att söka ballast tube på Google, massa info finns....

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/07/11 23:32:32
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/12 :  08:35:11  Show Profile Send mace a Private Message
spänningsstabiliseringsrör borde vara ett passande, om än långt namn ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2004/07/12 08:36:21
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/12 :  09:04:27  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Ok

Jo det är trasigt. tråden är avbränd...

Att köpa ett sådant nytt blir antagligen inte så billigt. Kan man använda vilket spänningsstabiliseringsrör som hellst?

Och har dom olika spänningsstabiliseringsrören som finns olika parametrar? eller fungerar alla likadant? Förutsatt att dom ger ett liknande "voltagedrop"

edit: Borde man inte kunna ersätta röret med en resistor?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/07/12 09:23:04
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/12 :  09:10:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kanske en Spatial Förgnistrare ??

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/12 :  17:55:02  Show Profile Send MartinX a Private Message
Nej ett spänningsstabiliseringsrör är det inte, det är ett strömstabiliseringsrör, spänningsstabiliseringsrör är något helt annat, de rör som används till det typ OA3 och liknande fungerar mer som glimlampor fast med väldefinierad spänning, har karaktäristik som kan liknas med en zenerdiod, dom har ingen glödtråd.

Detta rör "Ballast tube" är betydligt ovanligare kan liknas vid ett PTC motstånd, man skulle kanske få kretsen att fungera genom att ersätta det med ett vanligt motstånd men funktionen blir sannolikt försämrad. Man skulle kunna bygga en konstantströmsgenerator med halvledare som ersättning fast då borde man känna till det trasiga rörets karaktäristik för att ha något att utgå ifån.

Frågan är vad det har för funktion i kretsen, om det reglerar strömmen till göden på rören kan man kanke ersätta med resistor utan att det gör så mycket.

Här är en förklaring till hur dom fungerar:

http://www.peacockcollectibles.com/radios2/radios3/5e1.htm

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:20:45  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Japp det sitter i serie med glöden till två rör, Ett 6SJ7 och ett 6SN7.

6SJ7 0,3A 6,3v
6SN7 0,6A 6,3v

Så det skulle gå med ett motstånd då?

Hur stort ska det vara?

Du har rätt att va ett misstag att skriva spänningsstabiliserare.

konstantström ska det vara...

Edit: Fast en sak förstår jag inte. Dom båda rören ska ha 6,3v var vilket blir 12,6v om man seriekopplar glöden.

Men om jag mäter mellan dom ledningar som ska gå till ballaströret å motsvarande glödtråd så mäter jag bara 6,3v??

Hur har dom tänkt här?

Edited by - Oblivion on 2004/07/12 19:27:16
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/12 :  20:02:03  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag antar att de två rören 6SN7 och 6SJ7 inte har glöden seriekopplade med varandra eftersom det inte låter sig göras med två rör som drar olika mycket glödström. Såvida man inte har något paralellkopplat med 6SJ7 som drar 0,3A extra. Jag tror dom är paralellkopplade.

För att ersätta med motstånd så får man mäta den spänning som matar glöden innan reglerröret räkna ut det spänningsfall man behöver. Strömmen borde vara 0,9A, tag fram Ohms lag och räkna ut motståndsvärdet och effekten, det blir nog lite varmt.

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:54:00  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Joda det första röret (6sj7) är helt klart seriekopplat. Därefter så går glödledningen till pin #8 på 6sn7-röret och pin #7 är sammankopplat med båda katoderna på pin #6 och #3. Från katoderna så går det ett motstånd på 50K till jord. dit går oxå ledare #2 från trafon som hör ihop med den glödslingan.

Dock så ser jag nu att det även går en ledning till en annan lindning på trafon från pin #8 på 6sn7 röret. och mäter jag imellan den lindningen och ledaren där ballaströret skulle suttit så får jag 12,6v.

Det skulle ju betyda att 6,3v:aren som går till jord bara är mittlindningen på en 12,6v lindning som e jordad.

Och det skulle även betyda att dom va paralellkopplade.... AHA!! :D

Fast då är min fråga varför ballaströret endast har hand om 6sj7 röret? fast då ser jag även att 6sj7 röret kommer att få 12,6v över glödtråden och att det antagligen är därför som ballaströret sitter där..

vilket betyder att ballaströret har hand om 0,3A 6,3v vilket med ohms lag skulle betyda att motståndet skulle bli (12,6-6,3)/0,3 = 21 ohm

Kan det stämma?

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:16:39  Show Profile Send MartinX a Private Message
Märkligt att man har ballaströr bara för ett enda rörs skull, man kan spekulera i om dom inte sattt dit det för att få fördröjning vid uppstart då ballaströret kommer att begränsa strömmen och fördröja uppvärmningen av 6SJ7. Om man inte tror fördröjning behövs kan du stoppa dit ett 12SJ7 (om det finns att få tag på) och kortsluta ballaströret. 22ohms (standadvärde) motstånd kommer nog att funka också även detta orsakar ju en viss fördröjning av uppvärmningen.

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:29:18  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag har redan fått byta ett 6L6 rör som satt i så jag kan ju lika med byta alla å stoppa i ett 12sj7 om jag hitter ett då...

Typiskt att man just fått sina rör från bernt...:) lär ju inte bli en ny beställning på ett tag när alla precis har beställt

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:06:53  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Nu så verkar mitt anodspänningsaggregat fungera delvis iaf..

Dock så har jag ytterligare ett problem.

Vad jag har förstått så skall aggregatet vara ställbart mellan 0-300v.
Men när jag slår på agget så ligger det en spänning på 200v på utgången och den är reglerbar upp till ca 400v...

Vad kan vara fel? Är det så enkelt att det är ett rör som skall bytas eller kan det vara något annat?

Kan ju tilläggas att det finns två strömbrytare. En för glöden å en för anodspänningen.

När man slår på enbart glödspänningen så ligger det en spänning på 155v på utgången. Den höjs sedan till 200v när man slår på anodspänningen. Kan det vara något isolationsfel någonstanns eller?? Det bör väl inte vara någon spänning på utgången om anodspänningen inte är påslagen?

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:24:57  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
har du inget schema?

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:49:03  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Nix inget schema... Vet inte ens vad den heter:P står ingenting nånstanns....

Det enda jag vet är att den skulle komma från chamlers

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/14 :  01:01:52  Show Profile Send MartinX a Private Message
150V när man slår på glöden, det låter som det har blivit kortis mellan glöd och katod på något slutrör ett inte helt ovanligt fenomen. Om det uppträder direkt när man slår på glöden kan man kanske mäta på slutrören urplockade med en vanlig multimeter. Om det sitter flera slutrör paralellt kan du kanske testa att plocka ut ett i taget och se om felet försvinner. Kontrollera också om det funkar bättre med last på utgången.

Hur löste du problemet med ballaströret? Med 22ohm motstånd?

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/14 :  08:35:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Japp satte ett motstånd i serie med glöden.

Jag har mätt alla rör jag kan mäta med min enkla rörtestare å den indikerar iaf att det inte är någon direkt kortis i något rör. Dock så vet jag inte om det möjligtvis skulle bli någon kortis när rören har ståt på ett tag. Det besta vore ju å byta alla men det blir så jäkla dyrt... Tot 8st rör att byta

Kan likriktarören a något med detta att göra?
Sitter två 5Z3 i den.

Fenomenet uppkommer när glöden har blivit varm om man säger så.

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:01:35  Show Profile Send MartinX a Private Message
Med 8st paralella slutrör borde du kunna ta ut ett i taget. Det är fullt möjligt att kortslutningen uppträder först när katoden blivit varm ordentligt, testar din rörtestare vid varmt tillstånd?

Om labbspänningsaggregatet har katoden på slutrören kopplade till utgångens + ansltning så är det sannolikt att glöden till dom har lagts vid en högre potential än jord för att minska katod-glöd spänningen. Om aggregatet skall ge 0-300V så kan man ha lagt glöden att "flyta" kring hälften av det, 155V låter rimligt. Därför tycker jag att det låter troligt att ett av slutrören har läckage eller kortis mellan glöd och katod.

Jag har svårt att tro att likriktarrören skulle vara inblandade i felet.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:04:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ett annat rörbaserat labaggregat, det börjar på en spänning på ca 200V.
Men spänningen är ju noll när det står i standby med bara glöd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:29:59  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Det är inte 8st paralellkopplade rör utan 8st tot i agget

Sitter 3st 6L6, 1st 6sj7, 1st 6sn7, 1st 0A3 å två 5Z3

Får väl testa att byta lite rör kanske

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/21 :  11:32:40  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Ursäkta att jag utnyttjar rubriken för en egen fråga, men tycker det redan finns så många diskussioner att jag inte ville skapa en ny.

I en hel matkasse full med nyfyndade rör hittade jag några udda saker jag inte kunnat identifiera. Här är en bild på två oidentifierade tillsammans med några andra trevligheter:

Den stora direktupphettade trioden i mitten är jag väldigt nyfiken på.
Röret är ca 18 cm högt, har 4-pin sockel och tillverkades av United Electronics Company USA.
Typnummer UXCV-II plus finstilt 6748. Hittar rör med sifferbeteckningen men det är något helt annat. Mitt rör ser ut att vara oanvänt och liknar de riktigt gamla effekttrioderna
från 20-30-talet förutom anodkontakten. Synd att jag bara har ett.
Någon som vet vad jag har hittat?
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000