HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Magma och Christian Vander
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/07/11 :  11:05:55  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det verkar vara lite svårt att hitta utförlig information om Magma och Christian Vander.

Att Magmas tidiga skivor är bra verkar de flesta tycka men hur ligger det till med de senare plattorna? Det finns t.ex. en live-skiva från 1981 som det inte skrivs något om. Är den bra/dålig?

Christian Vander startade någon sorts jazz-grupp sedan som visst heter Offering. Den ska enligt vad jag har läst vara väldigt mycket i John Coltranes anda. Är de skivorna kvalitetsmässigt likvärdiga med Coltranes skivor?

Är Christian Vanders senare skivor bra? Är allting Coltrane-stukat?

Finns det fler solo-projekt som är värda att nämna?

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:18:33  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag har inte lyssnat så mycket på Christian Vander nya plattor. men det finns en, Le Tous Fants eller nåt sånt, som är GRYM! det är bara kör/opera med lite bakgrunds piano. men jag älskar denna platta.

Sen Offering har jag inte hört heller. Däremot Magma's triologi som även finns på DVD är helt oslagbar. jag tror Magma är enda 70-tals gruppen som lyckats göra en ny platta på 2000-talet som är i samma klass som 70-tals perioden. Om inte bättre!!! Däremot, Coltrane tributen som är deras nyaste, blev jag inte så impad av. några höjdpunkter fanns väl dock.

de andra soloplattorna under Vanders namn tror jag är mer jazz. det jag hört. inte alls som Le Tous Fants.

dom tidiga Magma är självklart essential! men det vet vi ju redan :)
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:52:27  Show Profile Send Io a Private Message
Vi är alltså tre stycken som gillar Magma på detta forum? Det var som 17!

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000