HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svårigheten med att ge omdömen om produkter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:57:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här och på andra forum läser jag allt som oftast tvärsäkra omdömen om produkter som är mer eller mindre trovärdiga. Personligen har jag mycket svårt för dessa kommentarer vilket jag skall illustrera varför med ett eget exempel.

För någon tid sedan bytte jag nätkablar vilket resulterade i en kraftig ökning av djupet i ljudbilden. Hade jag innan dess skrivit t.ex. om mina högtalare så hade jag definitivt klagat och skrivit något i stil med "de är nog bra men djupet i ljudbilden är sämre än andra högtalare". Det samma skulle gälla för alla andra komponenter i systemet. Basen hade inte heller varit så bra...å inte heller transparansen... när man tänker efter...eller

Genom åren har jag lärt mig att vara försiktig med snabba slutsatser speciellt och hålla isär vad man läser i tidningar och vad som är egen kunskap baserad på bitter erfarenhet.

Min erfarenhet är att (försöka) vara ödmjuk (jag vet att det är svårt, du vet ju bäst eller?) och hålla en öppen attityd för alla möjligheter. Inte minst kan ju mitt exempel vara nog så lärorikt, jag har flera, det var definitivt inte första gången.

Micke

Rökigt skall det vara

Edited by - Micke Y on 2002/09/26 16:36:48

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:49:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Stämmer så bra ju! Därför så lånar jag alltid hem prylar jag är intresserad och testar själv. Aka.. om en test sågar en pryl jag är intresserad av så lånar jag ändå hem den. Dock så tycker jag det är kul med tester... kul att höra vad andra tycker.




Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:04:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Håller helt med. En komponent kan aldrig särskiljas från det system den är ihopkopplad med. Särskilt om systmet är dåligt matchat kan det innebära att en komponent inte kommer till sin rätt. Högtalaren kan få kritik för att CD-spelaren är vass. Urtypen är "dålig bas i högtalaren" när det i stället handlar om en förstärkare som inte kan driva den adekvat. Omdömen kan därför bli svårtolkade eller meningslösa om man inte känner till hela systemet eller de viktigaste komponenterna.
Det är ju därför man i seriösa tester brukar redovisa hela anläggningen.


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:57:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Micke Y

Genom åren har jag lärt mig att vara försiktig med snabba slutsatser speciellt och hålla isär vad man läser i tidningar och vad som är egen kunskap baserad på bitter erfarenhet.

Min erfarenhet är att (försöka) vara ödmjuk (jag vet att det är svårt, du vet ju bäst eller?) och hålla en öppen attityd för alla möjligheter. Inte minst kan ju mitt exempel vara nog så lärorikt, jag har flera, det var definitivt inte första gången.

Micke

Rökigt skall det vara



Jag instämmer i detta.
Jag kanske inte alltid framstår som så speciellt ödmjuk, men det bör ju i så fall bero på en kombination av vad jag skriver och hur olika personer tolkar det.

Jag är förvisso inte ödmjukt sinnad till de som uttrycker sej tvärsäkert eller far fram med negativ argumentation!

Jag tycker inte att jag vet speciellt mycket. Just detta kan ha bidragit till att jag ändå vet det jag idag vet! Insikten om ovetandet driver mej att fundera, fråga och ta reda på saker.

"Vet man allt", så är ju allt klappat och klart!
Det känns inte speciellt spännande...

Mvh
Frans-Eva Plywoodstierna 52, tevekanna, Sthlm


Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:21:44  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Omdömen kan därför bli svårtolkade eller meningslösa om man inte känner till hela systemet eller de viktigaste komponenterna.
Det är ju därför man i seriösa tester brukar redovisa hela anläggningen.




Det är just därför jag inte gillar tester i High Fidelity.
Kommentar från Jan kanske?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:30:46  Show Profile Send Per a Private Message
jag måste ju få säga att varje gång folk inte håller med om min rätta och oerhört objektiva uppfattning blir jag förvånad!

ödmjukhet är väl den bästa vägen att gå men det är roligare att uttala sig tvärsäkert. tvärsäkerheten leder ofta till motthugg och debatt, vilket vi är ganska pigga på på det här stället.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:38:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Visst är det på detta viset!

Man kan fundera både en och två gånger över t ex High Fidelitys "hemliga" (oftast) kringutrustning. Om vi önskar oss något som saknas i den egna anläggningen så kan man säkert bli påverkad av denna önskeeffekt. Ditt exempel med ökat djup i ljudbilden oroar mig inte så mycket i och för sig. All förbättring av strömmen i första ändan har hos mig bl a givit denna effekt. (tystare "bakgrund", ökat djup etc)
En CD-spelare kan låta outhärdligt ihop med gratissnören och metalldomediskant och sagolikt med bra kablar och en silkesdome t ex. Inte spelarens fel. Tillverkaren har ju också att ta hänsyn till hur systemen BRUKAR se ut hos den tilltänkta kundgruppen. Många budgetspelare har et fett sound som imponerar. Den mer analytiska "korrekta" med torr djup bas och energi ända upp i diskanten går ofta på grund när de spelar ihop med tänkta "lämpliga" produkter, typiskt enklare kablar, sämre diskantelement etc. CD-FIX är ju ETT sådant exempel som spelar bättre och bättre ju mer exklusiv omgivning den hamnar i. (bara som ett exempel nota bene, det finns fler bra spelare som kostar "för lite")

Det vi lyssnar på är systemet som helhet. Att sätta ihop ett sådant i det rum man har till handa är en stor konst. Om en tidning har ett lyssningsrum som har en markant förstärkning i basen så får alla stativare omdömet att vara "förvånansvärt potenta i basområdet" och golvare behövs ju knappt.....

Sist så har vi den enkla sanningen att man inte gärna vill skriva dåligt om det man köpt själv. De olika recensentforum som finns ute på nätet kryllar av de mest positiva omdömen om de mest mediokra produkter och de entusiastiska har alla köpt prylen själv....klart det blir trovärdighetskris.

Recensioner skall alltid läsas med en stor dos skepsis. Efter hand så lär man sig vilka man "tror" på bland recensenterna men detta brukar ta lång tid.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:38:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
När jag skrev detta tänkte jag mest på alla kommentarer typ "det enda som löser ditt problem är att byta till fabrikat si eller så, från transistor till rör" etc. osv. Ofta baserat på 1 erfarenhet i ett system.

Jag ger ett exempel till: för några år sedan ägde jag ett par mycket fina minimonitorer som fungerade alldeles utmärkt tills jag flyttade. Då försvann all bas, fullständigt. Alla knep i världen gav inget eller minimalt resultat. Kort därefter flyttade jag igen och nu återkom 5% av den bas jag hade från början. Byte av slutsteg, CD, stativ, kablar, biwire etc gjorde exakt ingenting.

Nu kan jag med visst fog säga att denna högtalare är ytterst rumsberoende (och vilken är inte det).

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:48:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per

i program my homecomputer
beam myself into the future



Har du inte programmerat klart den där datorn snart?

Förvisso vore det ju tråkigt om du stack iväg till framtiden.
Jag ämnar stanna kvar här en stund till.

(Är det snott ur nåt epos av Kraftwerk?..)

:-)

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:53:03  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Per

i program my homecomputer
beam myself into the future



Har du inte programmerat klart den där datorn snart?

Förvisso vore det ju tråkigt om du stack iväg till framtiden.
Jag ämnar stanna kvar här en stund till.

(Är det snott ur nåt epos av Kraftwerk?..)

:-)





ja jag gav dig ju tre stortyska lyriker att välja på. det rätta svaret var ralf hütter vilket självklart gör det till kraftwerkspoesi.

jag är alltid på väg mot framtiden med tveksamma steg. det är du med även om du kämpar emot med näbbar och klor.

tschüss, ralf

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:11:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per
ja jag gav dig ju tre stortyska lyriker att välja på. det rätta svaret var ralf hütter vilket självklart gör det till kraftwerkspoesi.

jag är alltid på väg mot framtiden med tveksamma steg. det är du med även om du kämpar emot med näbbar och klor.




Jaha...
Var det så det var.
Har alltid trott att den där med Kraftverk:arn med det vattenkammade skägget var Karl Marx.
Damned också!..

Mvh
Strmbrg
"I scratch my nails into the ground, avoiding me to be dragged into the future"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000