HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betr DVD med dålig synkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:06:51  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag undrar om ngn mer har reagerat på den dåliga
läppsynkningen på vissa filmer i DTS läge medan samma film är
perfekt i Dolby digital.(samma fenomen iaktaget på olika maskiner,så det är inte maskinrelaterat)Det är ju litet synd eftersom DTS
många gånger ger det bästa ljudet

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:07:55  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
JMLab,

Jag har problem med synkronisering mellan ljud och bild även på DD-filmer. Jag har dock en ganska gammal och vidrigt dålig DVD-spelare (Pioneer DV-606C) som jag borde slängt för länge sen ...

Vill ha en Proceed PMDT Modular DVD Transport men frugan vill hellre att jag köper nya surroundhögtalare och en riktig processor (Lexicon MC12?!! )

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:20:57  Show Profile Send P.P a Private Message
OT.

Approp taskig synkning. P.P kollade på Vänner tidigare ikväll men hade ljudet av för P.P pratade i telefon med någon. Denne någons flickvän kollade på Vänner hon också men med ljud. Ljudet kom då P.P tillgodo via telefonledning. mAn skulle kunna tro att ljudet kom något senare men i själva verket kom det säkert några tiondelar före bilden... Skumt!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:28:10  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hon bor väl närmare TV-masten och får se programmen en sekund före dig.
Jag menar alltså att radio- & TV-vågorna kommer fortare till henne.


Den som söker han letar
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:28:50  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

JMLab,

Jag har problem med synkronisering mellan ljud och bild även på DD-filmer. Jag har dock en ganska gammal och vidrigt dålig DVD-spelare (Pioneer DV-606C) som jag borde slängt för länge sen ...

Vill ha en Proceed PMDT Modular DVD Transport men frugan vill hellre att jag köper nya surroundhögtalare och en riktig processor (Lexicon MC12?!! )

synkfel ligger nästan alltid i tillverkningsfel på disken. inte så ovanligt heller måste jag tyvärr meddela.

sayonara





i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:59:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Per


synkfel ligger nästan alltid i tillverkningsfel på disken. inte så ovanligt heller måste jag tyvärr meddela.



Pratade med Pioneer om detta och de medger att synkroniseringen mellan ljud och bild var ett problem med just Pioneer DV-606C. Jag har även haft kontakt med en del amerikaner som haft samma problem som jag med sina DV-606:or ...

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:03:48  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by Per


synkfel ligger nästan alltid i tillverkningsfel på disken. inte så ovanligt heller måste jag tyvärr meddela.



Pratade med Pioneer om detta och de medger att synkroniseringen mellan ljud och bild var ett problem med just Pioneer DV-606C. Jag har även haft kontakt med en del amerikaner som haft samma problem som jag med sina DV-606:or ...





undrar om pioneer och dina amerikanska vänner har koll på disk kvaliteten. visst kan det vara så att din spelare inte klarar av riktigt vad den skall göra men problemet med disk tillverkning kvarstår. är det så att din spelare inte kan synka på alla filmer eller?

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:20:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Per



undrar om pioneer och dina amerikanska vänner har koll på disk kvaliteten. visst kan det vara så att din spelare inte klarar av riktigt vad den skall göra men problemet med disk tillverkning kvarstår. är det så att din spelare inte kan synka på alla filmer eller?



Per,

Du har förmodigen helt rätt ... Jag upplever faktiskt inte fenomenet på alla diskar. Däremot så tycker jag det är lite konstigt att jag aldrig upplevt synk-problemet hemma hos min kollega som har en bättre DVD-spelare än jag. Det kanske är helt och hållet psykologiskt, vad vet jag För att få sinnesfrid så måste jag nog leta reda på en disk, som hemma hos mig har öppenbara synk-problem, och testa den hemma hos min kollga ...


Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:26:05  Show Profile Send niklass a Private Message
hrmm jag har för mig att det finns en mkt inrtessant artikel om detta på digitalbits.com eller ngt sånt??

ska kolla om jag hittar den.... å¨terkommer

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:28:27  Show Profile Send niklass a Private Message
hepp

http://www.thedigitalbits.com/officialfaq.html#1.35

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:31:16  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

hepp

http://www.thedigitalbits.com/officialfaq.html#1.35

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage



niklass,

Oh, tusan! Intressant länk ... Tack !




Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:34:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

easter eggs, sånnt visste jag inte om att det fanns..
bra sida det där jajjamensan.



-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:47:29  Show Profile Send niklass a Private Message
lugna puckar, jag hade/har samma problem med min nad t550 dvd så jag gjorde en djupdykning i ämnet för ngt år sen...

jag har fortfarande kvar problemet men nu när jag vet att det inte är spelarens fel så känns det lite bättre... underligt men så e d.

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:09:18  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har inga sådana problem. Jag har för mig att det här var ett problem som uppstod med regions fria spelare när de spelar vissa reg.1 filmer.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:04:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

OT.

Approp taskig synkning. P.P kollade på Vänner tidigare ikväll men hade ljudet av för P.P pratade i telefon med någon. Denne någons flickvän kollade på Vänner hon också men med ljud. Ljudet kom då P.P tillgodo via telefonledning. mAn skulle kunna tro att ljudet kom något senare men i själva verket kom det säkert några tiondelar före bilden... Skumt!



Hon kanske har digital-TV? Då brukar allt vara 1 - 2 sekunder fördröjt jämfört med den analoga PAL-bilden på grund av MPEG-kodningen. Har själv upplevt detta massor av gånger eftersom jag själv har digital-TV.

/Johan



[green]Insyltad i branschen genom:
1. Teracom, utveckling av nya tjänster inom audio och förbättring av ljudkvalitet. Teracom ar de som sänder TV och radio över Sverige, bekant även som huvudägare i Boxer
2. Egen firma "J L New Home Technology"
3. Ideellt arbete genom att skriva recensioner av apparater till Musik och Ljudteknik.[ /green]

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:00:29  Show Profile Send niklass a Private Message
audionet: ja jag har nog fått för mig att det är just så faktiskt.. att det på ngt sätt har att göra med pal/ntsc konverteringen.... att dom inte har kommit på ngt sätt att kompensera för de olika frekvenserna (om det nu har med det att göra) tycker jag låter lite underligt..

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:49:53  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

Du har förmodigen helt rätt ... Jag upplever faktiskt inte fenomenet på alla diskar. Däremot så tycker jag det är lite konstigt att jag aldrig upplevt synk-problemet hemma hos min kollega som har en bättre DVD-spelare än jag. Det kanske är helt och hållet psykologiskt, vad vet jag För att få sinnesfrid så måste jag nog leta reda på en disk, som hemma hos mig har öppenbara synk-problem, och testa den hemma hos min kollga ...





jag gillar inte att någon uttrycker sig om att jag har rätt. då känner jag att jag manglat på som en mkt okänslig forummedglidare.
den statistiska basen på vilken jag grundar mitt argument är den mkt stora mängd filmer som passerar mitt hushåll varje månad. (recensions exemplar)

med hövlig förhoppning att ni kommer till rätta med er dyssynkronesi, dr Peer van der Snoorgieers

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000