HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Membran i trä?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/11 :  02:00:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kanske ett köttelement då, för en mer levande återgivning
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:30:49  Show Profile Send nalle a Private Message
Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/11 :  22:35:32  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Dä du Jorma !!!!




Helt OT men ändå.......

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/11 22:36:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:16:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.

Stämmer bra det, Teregaki hette han. Det var en artikel dels om hans högtalare - stora paneler gjorda av böjt balsaträ, dels en annan artikel om hans vinylspelare som var ett otroligt monster på 100 kg eller så. Det var nog i Hifi & Musik tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:07:14  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jorma:
quote:
Många musikinstrument byggs av mässing.
Undrar hur en högtalarkon av mässing låter.
Som ett litet tillskott av mässingsinstrument när någon sjunger.
Kan ju vara kul en liten stund, men i längden

Jag har för mig att Babb tillverkar bredbands högtalare med metall-koner. De har gjort det förut i alla fall.

Nalle:
quote:
Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.

Kan man spela på såg kan man kanske spela på faner. Det borde vara lite svårare dock...


Edit: Det var inte bara BABB som tillverkade högtalarelement i aluminium... http://www.bandor.com/products_frame.htm

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/07/12 11:13:24
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:42:18  Show Profile Send nalle a Private Message
Har dock för mig att skribenten var ganska imponerad av ljudet i dessa balsahögtalare.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:12:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har dock för mig att skribenten var ganska imponerad av ljudet i dessa balsahögtalare.

Japp. Närmast lyrisk.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:52:11  Show Profile Send nalle a Private Message
Är det någon som vet vilket nummer av Hifi&Musik det var? Blev lite nyfiken. Eller är det rentav någon på forumet som lyssnat på dessa?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:39:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rätt många år sedan, gissningsvis 5-6 år. Jag har för mig att det stod Teregaki på omslaget också, inte helt 100% säker på det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/07/13 :  18:45:26  Show Profile Send nalle a Private Message
Tack! Skall springa och inventera det lokala biblioteket.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000