HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LP/vinyl skivtvätt??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:05:16  Show Profile Send Harman a Private Message
Vad är skivtvätt, hur går det till och kan man få bort knaster?
Jag har en gammal skivspelare och en hel del musik på skivor som knastrar. Två alternativ finns att försöka tvätta skivor och köpa ny skivspelare eller att köpa musiken på CD skivor istället.
Jag är medveten om att detta lätt kan spåra ur till en diskussion om CD mot vinyl. Om det kan jag säga jag tycker om ljudet från vinyl men står inte ut med knastret. Om det nu blir en massa diskussioner om de olika formaten låt oss då bevisa att vi kan föra en vettig diskussion med humorn som det överhängande inslaget inte självhävdelse.
Ha det gott!

MVH Dan

*Iron Maiden*

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:01:04  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Knastret som du hör beror på en hel del saker.
Pikupens slipning, damm och smuts, vinylens kvalitet osv...

Det kan hjälpa till viss del att tvätta skivan i en skivtvätt, men har du mycket knaster så tror jag inte att du får bort allt.

Då är det kanske en ny skivspelare eller pikup som gäller.
Eller så är skivan helt enkelt inte i sånt skick att den kan spela "knasterfritt". Och då är det ju inte så mkt att göra åt.

Om du bor i sthlm så har jag en skivtvätt här och kan ju tvätta några skivor åt dig så får du prova att se hur mkt det gör.
Innan du köper dig en skivtvätt menar jag.

Mvh Patrik
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:09:10  Show Profile Send eliot a Private Message
Skivtvätt är naturligtvis mycket bra!

Sedan är det faktiskt så att ju bättre skivspelare Du har ju mindre hör Du knastret eftersom armen är lättrörligare och nålen når längre ner i spåret. Beroende på skivtallrik, arm mm så blir också skivan mer eller mindre statiskt uppladdad och drar till sig damm - detta inträffar framför allt under vintern då luftfuktigheten är låg

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:08:16  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Hi-Fi Punkten har nåt som heter Permostat. Det både tvättar skivan och tar bort all statisk elektricet under hela skivans livstid.

det är ett alternativ!

använd på egen risk. jag vet inte om det kan "interfera" med olika typer av plast/pappersfickor och på nåt sätt skada skivan. eller om vätskan som du sprayar på skivan kan påverka ytan över längre tid på ett negativt sätt.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:20:02  Show Profile Send Skurt a Private Message
Permostat finns även på Ljudmakarn i Sthlm, samt i mitt kylskåp Rekommenderas om man har problem med statisk elektricitet. Min far har skivor som han sprayade för 30-40 år sedan. De har inte tagit någon skada och är fortfarande fria från statisk elektricitet.

Kalla mig galen men jag hade för mig att varje gång du spelar en skiva så bränner du av vinyl från skivan, ju bättre pickup/arm ju mindre bränner du av? Det är därför man ska göra rent nålen lite då och då, om man inte gjort det kan man med mikroskop se att nålen är svartfärgad. Det jag ville ha sagt var att knastret kan bero på att spåren inte längre är vad dom var, alltså ett permanent problem... Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:27:27  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
kul att du säger det, Skurt. för det var så Permostaten fann min väg. fick lite LP's av min farbror som han behandlat. en del säkert pressade på 70-talet. och de lät grymt "tysta".

dessutom tycker jag det är underbart att få bort den statiska elektriciteten. jag hatar när skivor liksom suger åt sig LP-fickans vägg när man ska ta i/ur dom.

det där med att man "bränner" av vinylytan kan mycket väl stämma. för jag tycker oftast gamla och inspelade plattor känns torrare. precis som det mjukgörande lagret rykit i första hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000