HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazzrock/fusion, tips ges och önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/07/09 :  17:01:13  Show Profile Send aplodon a Private Message
Detta var först tänkt som ett inlägg i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23447 men eftersom den varit inaktiv ett bra tag och rubriken kändes lite knapphändig och svårtolkad så beslöt jag att starta en ny tråd istället.

Tänkte tipsa om några bra jazzrock/fusion-skivor/artister och samtidigt be om tips på flera.

I ovan nämnda tråd har ju några självklara såsom Miles Davis, John Coltrane och Weather Report redan nämnts, liksom Billy Cobhams klassiker "Spectrum".
Andra välkända storheter är ju Mahavishnu Orchestra, Chick Corea och kanske Herbie Hancock.

Här kommer tips på flera som jag gillar:

Börjar med lite svenskt:
Sundance gjorde en utmärkt skiva 1976 (Vet ej om den finns på cd och vinylskivan är troligen svår att få tag på. Jag har gjort en överföring från vinyl till cd som den intresserade kan få en kopia på. Skicka PM i så fall.)

Gitarristen Ulf Wakenius (bl.a. känd från duon "Guitars Unlimited" och även gästspelare på Sundance´s skiva) har gjort åtminstone en jazzrockskiva "Back to the Roots" 1992. Har även gjort lite mer tillbakalutad jazz.

Wasa Express, med bl.a den duktige trummisen och showmannen Åke Eriksson, gjorde en bra skiva 1977 som finns på cd. De har återuppstått i delvis ny tappning och har ni chansen att se dem live så är det verkligen att rekommendera, både för musiken och för Åke Erikssons show.

Dessutom finns EGBA: jazzrock med afrikanska influenser och den svensk-norska gruppen Hawk on Flight.

I Finland gjordes mycket bra musik med start på 70-talet. Kan särskilt framhålla den fantastiske gitarristen Jukka Tolonen som var medlem i Tasavallan Presidentti och dessutom gjort en lång rad skivor i eget namn. Kan rekommendera t.ex. The Hook (1974) och Hysterica (1975) som finns utgivna tillsammans på samma cd. Han gjorde skivor långt in på 90-talet (och kanske förtfarande är aktiv?) men i mina öron är 70-talsskivorna bäst. Några av dem finns till lågt pris hos cdon.com.

Även Tasavallan Presidentti platsar väl under begreppet fusion. Deras skiva Lambertland (el. är det Lambert Land?) från 1972 är enl. mig en av de bättre skivor som någonsin gjorts. Även denna och gruppens övriga två skivor finns billigt hos cdon.com. Kan nämna att hela Lambertland finns som bonusspår på cd:n med gruppens första skiva (som heter detsamma som gruppen). Den första skivan är inte i klass med de två följande men om man får Lambertland på köpet så kan det ju vara ett bra köp trots allt. Vet dock inget om ev. skillnader i ljudkvalitet mellan utgåvan med enbart Lambertland och den med två skivor på en cd.

Från Finland kommer även basisten Pekka Pohjola (vem kunde gissa det) som gett ut en del bra skivor under eget namn. Han var även medlem i den utmärkta gruppen "Wigwam".

För att hålla oss kvar i Norden kan nämnas den danska Mads Vinding Group som gjorde en utmärkt skiva på 70-talet kallad Danish Design. Janne Schaffer spelar gitarr på denna skiva. Tror dock inte den finns på cd. Finns dock att ladda ner som mp3 på internet.

Frank Zappa har gjort några skivor med starka jazz-influenser t.ex. The Grand Wazoo 1972.

Basisten Stanley Clarke har gjort flera bra skivor från 70-talets mitt och framåt. Kan rekommendera "Stanley Clarke & Friends Live at the Greek" från 1994.

En annan utmärkt live-skiva är Larry Carlton & Steve Lukather "No Substitutions" från 2001.

Den engelske gitarristen Jeff Beck har bytt musikstil många gånger men gjorde några bra jazzrockskivor på 70-talet: Blow by Blow (1975), Wired (1976) och Live with the Jan Hammer Group (1977).

Supergitarristen Al di Meola (USA) har gjort en hel del bra skivor. De bästa kanske på 70-talet. Senare skivor känns lite mer slätstrukna. Ett hopplock av bra låtar finns i serien "This is jazz" som kan vara bra att börja med.

Brand X, engelsk grupp med bl.a. Genesis-trummisen Phil Collins, och Dixie Dregs (USA) gjorde flera bra skivor under senare delen av 70-talet.

Basisten i Weather Report, den smått otrolige Jaco Pastorius, har gjort några soloskivor men jag tycker inte att dessa når upp till samma klass som Weather Reports skivor.

Det blev en lång lista, men jag vill gärna ha tips på fler artister av den här typen.

Edited by - aplodon on 2004/09/08 15:20:26

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/07/10 :  19:27:22  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En annan trevlig gitarrist åt jazz-rock hållet är Lee Ritenour,han har gjort ganska mycket bla.en cd ihop med Larry Carlton,en keyboad spelare som är bra är Dave Grusin.
Mvh
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/07/10 :  20:01:46  Show Profile Send supersonic a Private Message
Skulle vara roligt om det kom lite tips på NY jazzfusion oxo. Inte gammal skåpmat. Det har ju t.ex kommit en ny cd med Ulf Wakenius som inte går av för hackor...bra ljud oxo är det å den..

supersonic
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:18:22  Show Profile Send aplodon a Private Message
Den där nya med Ulf Wakenius låter intressant.
När kom den och vad heter den?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/07/11 :  09:28:26  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nucleus var ju ett intressant engelskt band som leddes av Ian Carr. Deras två försts skivor är bra men även en hel del av det senare.

Inom det mer proggiga området finns förstås Soft machine, Hatfield & the north och National health. Det senare bandet är nog det mest jazziga av de tre - särskilt deras skiva Playtime som
är åt frijazz-hållet men riktigt bra. Tyvärr inte helt lätt att hitta i Sverige.

Jag har en skiva med det svenska Tolvan big band som är riktigt intressant. Den heter Colours och låter väldigt mycket som en uppdaterad variant av Weather reports bättre dagar. Jag var själv överraskad över hur bra den här skivan var.

Tony Williams lifetime tillhör förstås själv grundbultarna i den här genren men förtjänar inte desto mindre att nämnas. Skivan Cause and Effekt med Larry Coryell mfl. är en bra nyare skiva i samma anda.

Det svenska "Made in Sweden" borde väl kunna platsa under fusion. Rent musikaliskt är det storartat även om jag själv inte fastnat riktigt för det hela.

Robert Wyatt är en av vår tids stora nyskapare och hans skiva "The end of an ear" hör till jazz-rock även om den nog är mer åt frijazz-hållet. Hans skivor med Matching mole kan kanske också vara intressanta även om de förstås är en aning far out.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:59:28  Show Profile Send supersonic a Private Message
Ulf Wakenius senaste heter Tokyo Blue och släpptes i början på maj tror jag. Rekommenderas.

supersonic
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:13:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
soft machine vill jag slå ett slag för. fina grejor!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/17 :  11:52:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Collosseum 2 med bl.a. Gary Moore
Dom släppte tre skivor på 70-talet varav dom två sista var instrumentala.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/07/17 :  22:13:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Okej det är gammal skåpmat jag kommer med. Mahuvishna Orkestra och Chick Corea tycker jag defenetivt skall lyssna på. Oerhörda musiker dom hade sin peak på 70-talet. Var själv ordentlig torsk på dem samt Wheter Report m.m när det begav sig. En riktig djuping var jag då solglasögon inomhus rak pipa m.m.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:50:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Några Islänningar hade ett band som hette Mezzoforte. Jag lyssnade lite på dem ett tag, tyckte de var duktiga. Var det något i den stilen du tänkte på, Aplodon? Kanske albumet Rising?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/07/30 :  16:38:04  Show Profile Send aplodon a Private Message
Tack för tipsen!

Lyssnade lite på smakprov på Mezzoforte på internet. Mitt intryck, visserligen bara efter ganska kort lyssningstid, var att de låter lite för mycket "mainstream" för min smak.

Apropå Mahavishnu Orchestra: Är det någon som hört den ganska nyutkomna "The Lost Trident Sessions" och kan säga hur den står sig i förhållande till de klassiska 70-talsskivorna?

Chick Corea lyssnade jag på under 70-80-talet men hade då bara inspelningar på kasettband. Tar gärna emot tips på vilka ni tycker är hans bästa och värda att i första hand köpa på cd.

Colloseum II hade jag också på kasettband men har ingen cd. Det får jag nog råda bot på. Vilken kan redommenderas i första hand?

Nucleus verkar intressanta. De var faktiskt okända för mig. Detsamma gäller Tony Williams. Får kollas upp!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/30 :  17:44:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pecka Pohjola såg jag på Nef för många år sedan, otroligt bra basist. Jag tror inte det nämnts ovan men han hade en grupp som hette - The Group. Fanns ett par plattor på vinyl iaf.

Jukka Tolonen har jag sett på Errols när det fortfarande fanns. Kan rekommendera liveplattan "Montreaux boogie" även "A passenger to Paramaribo" är en favorit.

Joni Mitchell ska väl nämnas här också tycker jag. T.ex "Dog eat dog" och "Wild things run fast".

quote:
Apropå Mahavishnu Orchestra: Är det någon som hört den ganska nyutkomna "The Lost Trident Sessions" och kan säga hur den står sig i förhållande till de klassiska 70-talsskivorna?
Den har jag. Den är i stort sett samma musik som liveplattan "Between nothingness and eternity - Mahavishnu orchestra live" (Som jag misstänker aldrig getts ut på CD) Man har gått in i studion och bränt av samma konsert - otroligt tight band, fullständigt lysande gitarrspel av John McLaughlin (Som jag också sett live på konserthuset GBG) MEN rätt brötigt ljud.

Jean Luc Ponty har inte nämnts här heller tror jag - lyssna t.ex på "Enigmatic Ocean"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/30 17:45:35
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:08:05  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Lyssna på Mike Stern´s äldre skivor....enorm gitarrist, HARDBOP!!!
Ska se honom i New York i Oktober!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:29:07  Show Profile Send Gabe a Private Message
För dig med intresse av modern fusion rekommenderar jag starkt gitarristen/kompositören Kurt Rosenwinkel, i synnerhet hans senaste CD "Heartcore" (ligger på Verve records).
Det låter som en blandningt av Weather Report och Pat Metheny, men betydligt mer äventyrligt och överraskande än vad den sistnämnde presterar idag. Provlyssna på www.kurtrosenwinkel.com
hälsar
Gabe

PS. Och glöm för allt i världen inte våra egna EST!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:04:22  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Goran Kajfes!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:05:17  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
John Scofield får inte missas! Bump och Up all night är två bra nya och Pick hits live en äldre klassiker.

Martin, Medeski & Wood har en mycket bred repertoar med allt från jazz till trance och det mesta däremellan.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:18:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
Heh, märkligt att inte Fourplay nämnts än Det är ju nästan lite av en fusion-'supergrupp' med bl.a. Larry Carlton och Lee Ritenour som gitarrister, och även namnkunnig basist och trummis (även om jag glömt namnen på dem just nu). Vad jag minns brukar Timbre slänga på den i tid och otid när han ska testa system...

Sen har ju både Simon Phillips och Vinnie Colaiuta gjort några fusionskivor var. Den förre spelade även med Steve Lukather i Los Lobotomys. Det drar väl lite mer åt västkustrock hållet där kanske, men att det trots allt är fusion är det inte tu tal om.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:25:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Chris Standring är en underbar gitarrist från UK som ingen hört talas om http://www.chrisstandring.com/
Musiken är typ hetare Smooth Jazz, med inslag av Soul, Funk och Disco. Mycket Smooth Jazz hör bättre hemma på Stormarknader, men detta är bra och alltid intressant musik. Tröttnar inte på Chris 3 CD skivor som han gett ut. Ljudet är bra utan att vara spektakulärt. Bra tryck i basen dock ;-)
/Shaft
PS Det finns ju mängder av Jazzrock Fusion som är bra! Det kan dock vara lite svårt att rekommendera för genren är väldigt bred. Det som den ena tycker är toppen tycker den andra är jobbigt/mesigt etc etc. Själv är jag inte förtjust i John Scofield (har försökt tro mig) då jag tycker att musiken saknar fantasi och kreativitet - den maler mest på med samma beat. Ta inte detta som att jag anser att JS är dålig utam bara att han inte är i min smak. Please!
Sk "Riktig Fusion" dvs innan det blev Smooth, tycker vissa är bäst.
Bra exempel är:
Return to Forever "Romantic Warrior" 1975 Mångas "Desert Island Disc"
Eddie Henderson "Anthology" Tuff fusion trumpet.
George Duke på MPS 70-tal exvis "Feel" och "The Aura will prevail" Tung Keyboard Kille"
Herbie Hancock "HeadHunters", "Spider", "Man-Child"
Crusaders "Free as the Wind" Underbar Groove Sax och Trombon
Lee ritenour "First Course och Captain Fingers"
Deodato "Prelude" Himmelskt Elpiano samt Groove!
Egba "Jungle Jam" Svenskt Högvattenmärke!

80-talet blev lite mer streamline ofta med disco-inslag. Många spelade bort sig ;-)
Men bra grejor kom med:
Spyro Gyra - En av de mer kända grupperna som varit igång länge. Bäst var Morning Dance och Catching the Sun (ganska tidiga)
Stanley Turrentine - Gjorde bra ifrån sig i 40 år!
Pat Metheny Nästan allt är bra
Jeff Lorber (Keyboard alltid bra melodier)
Mezzoforte var ju för härliga och spelglada islänningar!

Senare Artister som är har varit bra (i min smak)är:
Lee Ritenours 90-tals CD.
Ronny Jordan Acid Jazz Gitarr " A brighter Day och The Antidote" står sig bäst.Även senaste "At Last" är snorbra.
Philippe Saisse Fransk Keyboard kille med "Masques och Halfway Til Dawn samt Next Voyage(Basvarning - den spelar Djupt!)

Boney James(sax) & Rick Braun(trump) i deras "Shake It Up" är otroligt glad och svängig en favorit för många!

Tips: Gå in på Amazon och provlyssna deras små musiksnuttar. Det brukar vara givande (och dyrt).
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/06 :  22:29:47  Show Profile Send pak a Private Message
jag såg när de visade från jassfestivalen i montreaux-eller vad det nu heter.marcus miller!F.. vad bra!jag var helt i hundra eftreåt!
bas-solon som heter duga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:55:52  Show Profile Send Falkman a Private Message
Weather Report, både Heavy Weather och Mysterious Traveller.

Som ovan nämnts,Chick Corea och Return Forever, med tillägg My Spanish Heart.

The Eleventh House med Larry Coryell.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:34:21  Show Profile Send lindome a Private Message
Tips på nytt:

Soulive heter en grupp. Spelar väl egentligen Funk men med mycket jazz i botten. Instrumentalt. Kolla deras hemsida www.soulive.com där de även har sina senaste konserter att ladda ner redan 24 timmar efter spelningen!!!
De har även gett ut 5 CD tror jag på riktiga bolag.
Oerhört bra iaf och svänger grymt

/Ulrik
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/08/13 :  12:32:28  Show Profile Send pegul a Private Message

Har två gamla (80-tal) tips: UK och Alan Holdsworth.
Har funderingar på att köpa UK-plattorna. De gjorde bara 3 st, 2 studio och en live. Liven kan man ju hoppa över. De är lite svåra att få tag på men går att beställa.

Bill Bruford spelar trummor och Eddie Jobson spelar elfiol har jag för mig. Alan Holdsworth spelar gitarr/synthgitarr (80-tal, som sagt...) på en av studioplattorna.

Har haft två Alan Holdworth-plattor inspelade för en massa år sedan: I.O.U. och Metal fatigue. Båda är bra. Vet inte nåot om övriga plattor med honom. Kanske är det någon annan som har hört något av detta?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/13 :  21:45:52  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Franska gruppen NoJazz är ett exempel på modern jazz eller nåt. Inte så rockigt, mera jazz/house. Coolt som ***! Ett måste för den kräsne.

Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/08/15 :  23:42:12  Show Profile Send supersonic a Private Message
Scott Henderson måste rekommenderas om ni vill höra en galen gitarist. Hans soloplattor "Tore Down The House featuring Thelma Houston" och "Well To The Bone" är mer bluesfusion än jazzfusion men ruskigt trevliga plattor. Mer jazz så får det bli ngt med hans och Gary Willis band Tribal Tech.
Han har oxo spelat på "gammal skåpmat". Kan höras på plattor av bl.a Chick Corea, Jean-Luc Ponty och Joe "Weather Report" Zawinul.

supersonic
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/08/21 :  11:36:04  Show Profile Send aplodon a Private Message
Lånade en skiva på biblioteket med Steve Coleman and Five Elements: "Drop Kick". Mestadels riktigt bra. Ibland kanske lite lite väl "funkigt" för min smak.
Någon som lyssnat på Steve Coleman tidigare och kan ge lite information eller tips på annat han gjort?
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:58:20  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Mike Stern är inte nämd
Hans nya heter These Times. Kanonplatta

Varför inte OddJob oxå ? kanongrupp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000