HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio Gold Ref 20!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:49:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hur låter dessa högtalare i jfr med typ Kappa 600??

Subjektiva åsikter tack!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:53:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Inte så ljusa och spretiga i diskanten som Kappa 600......enl mig.



//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/09 :  16:55:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har dem! Kanon, ganska neutrala..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/09 :  16:55:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har dem! Kanon, ganska neutrala..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/09 :  17:19:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Har samma intryck som Sanoj,jämförde nyligen på Best Sound. GR20 är bättre på allt, den har en lite varmare och mjukare diskantåtergivning som är mer detaljerad än Kappas. Helhets ljudet är i alla fall en klass upp jämfört mot Kappa 600.

Kom hem precis ifrån en kompis som har Monitor Audio GR60, Amplifix och en Vincent CD3 och han är mycket nöjd med denna anlägning. Innan han köpte Monitor Audio GR60, så hade han Kappa600, blev för vassa och hårda, så fort man spelade över 20 på Amplifixen. I dag så har vi poppat högt, volymen var uppe på 34 utan att ljudet blev det minsta hårt eller vasst. Och innan Infinity så hade han Dynaudio 1.3SE mycket bra tyckte han och även jag, men han saknade den bas botten som bara finns på golvare.
Ja det var lite av kompisens erfarenheter.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  17:58:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
FBK!!

Hmmm!! Låter ju underligt tycker jag!! Jag "poppar" för fulla rullar på 37-38 utan att det låter för vasst. Beror självfallet på inspelningen ochså.. Metallicas nya t ex är helt horribel!! Men på de flesta bra inspelningar låter det fantastiskt tycker jag!!

MEN MEN!! Det saknas kanske kanske lite granna i mellanregistret trots allt börjar jag fundera på!! Lite granna värme om man så vill!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  18:00:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Han måste haft ett par som inte var inspelade nog!!!

Tog mig drygt ett halvår att spela in dom perfekt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/09 :  18:49:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Rummet Mahler! Rummet!
Har sett ditt rum på bild nu, välmöblerat, matta, tygsoffa osv.

Hans rum, klart större, soffgrupp och mindre matsalsbord. Helt öppen planlösning ut till kök och hall. Stor del av trägolvet utan matta. Stora fönster åt två håll.
En viss skillnad eller hur

Rummet påverkar slutresultatet oerhört mycket, testade mina Grand Piano Home hos honom idag för att få en bild av hur de låter i stort normaldämpad rum. Klart mer mindre bas, men luftigare diskant, slankare ljud än i mitt lilla rum som är mycket välmöblerat. Kom fram till att ett mellanting i rumstorlek och dämpning passar bäst för mina högtalare.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/07/09 :  23:03:51  Show Profile Send Lomen a Private Message
Monitor audio gr serien är överlägsen Kappan på alla parametrar(en annan division). Dom spelar med mycket mer detaljer och pondus utan att bli så skräniga och påflugna som kappan. Monitor audios diskant har en otrolig presition och spelar vidöppet utan att för den sakens skull bli hård och vass. Mellanregistret är neutralt med lagom fyllighet och en aningens värme. Basen spelar tight och rappt med bra tryck. Funderar du på att köpa nya högtalare så bör du lyssna på monitoraudio gr.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:17:18  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Någon som kan jämföra ma 20 med audiovector? Är de varmare i klangen?
Hur stort rum behövs det för ma 20?

/Jari
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:55:10  Show Profile Send FBK a Private Message
jerkan2000!
Utan att ha jämfört de mot varandra i samma rum, så säger mina öron att MA GR20 är lite varmare i klangen mot Audiovectors Mi-serie och då främst mot Mi3super Pr21.000kr. Har lyssnat på båda vid olika tillfällen.
Skulle gissa på att normalt stort vardagsrum funkar allra bäst.Men om rummet är mindre så får man räkna med en lite fylligare bas.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/20 :  10:35:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
jag jämförde mina nuvarande Monitor Audio GR20 med Audiovector Mi3 Super med samma elektronik i samma rum, på HiFi Skåne i Malmö. CD:n var Arcam CD73T och stärkare Primare I20. MA vann tyckte jag, de spelade lite varmare och fylligare. Lyssnade på hårdrock och grunge, och MA passade bättre till detta. AV:s diskant var lite väl ljus för min smak, MA var varmare ocg fylligare vilket jag gillar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/23 :  01:22:05  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Är ma 20 svårdrivna...skulle det funka med 30 w rör?

Mvh/Jari
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:21:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Förresten FBK! Ang. akustik och så låter det ändå otroligt att din vän inte kunde spela över 20 förrut på Plifixen!!

20 är egentligen en väldigt låg volym på plifixen och jag tror fortfarande att mkt av det isåfall berodde på inspelning. Just på Plifixen är det en ovanligt stor skillnad på en oinspelad variant och en inspelad variant. Och din vän hade inte ett komplett naket rum utan möbler, gardiner, soffor, matta etc eller. Om det var ett helnaket rum så kanske jag kan köpa ditt argument men det verkar ju knappast så.

Så därför kan jag inte förstå varför ett större rum skulle vara mer känsligt än ett mindre rum?? För volym alltså! Trodde det handlar om hur mkt en förstärkare kan fylla ut ett rum på en given volym!! Hmm.. det var nått nytt för mig! Krävs väl högre volym för att fylla större lokal??

Men visst beror det ochså mycket på rummet om man spelar runt 34-37 som du säger men spelar man på 20 är volymen redan så låg att den inte ens fyller upp rummet. Det var likadant redan innan när jag bara hade en tresitssoffa ståendes i rummet. Jag har ett rum på 19,5 kvm. I mitt rum måste jag spela runt 33-35 för att det ens skall börja släppa och för att det skall fylla upp rummet. Runt 36-37 spelar det som allra bäst och med riktigt bra inspelningar kan man gå än högre utan att det känns för vasst och så.

Nå.. bara lite reflektioner så här en tid i efterhand.



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:21:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Mahler!
Ja, jag håller med dig att 20 på Amplifixen är inte högt precis. När jag lånade den så spelade jag för det mesta runt 30 i mitt lilla rum, men då var det på mina Grand Piano Home, och det skiljer ju olika mellan olika högtalare beroende på hur trögdrivna de är.

Men han upplevde Kappa 600 som för ljusa/vassa på högre volymer, gränsen gick vid 21-23 beroende på olika skivor.Och han har inte ett naket rum. Utan helt normalt möblerat, men med stora fönster åt två håll och stor golvyta utan mattor. Bla, så hade han problem med basen, eftersom det är en öppen planlösning på övre våningen så kan det vara svårt att få basen att "stanna kvar" i rummet som högtalarna står i.Och eftersom han tappade fylligheten i basen så lär ljudet blivit ganska slankt och då kan man ju uppleva ljudet som för slankt och ljust. Han testade även högtalarna nere i sitt Biorum, och där fick han till en betydligt fylligare basåtergivning.
Och han har även ägt Dynaudio 1,3SE och numera Monitor Audio GR60 och båda dessa har funkat bra. Så Kappans sidomonterade basar var inte lyckade hemma hos honom.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000