HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl och Mark Levinson?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/09 :  10:48:49  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Bakgrund/Introduktion:

Jag började i de sena tonåren intressera mig mer och mer för klassisk musik och det dröjde inte länge innan jag insåg hur underbar JS Bachs musik är, sedan dess har jag varit något av en Bach-fanatiker. Ganska nyligen blev jag intresserad av vinyl också... och fick en knäpp idé, nämmeligen att klassiskt musik ska avnjutas just på detta media. Anledningen? Tja... mysfaktorn är väl en, en annan är att man slipper frestas och falla för impulsen att snabbspola eller byta spår (då det innebär lite mer arbete jmf CD) man får liksom i fred avnjuta stycket i sin helhet...

Nåväl, jag hade lite problem. Nummer ett, var få tag i skivor??? Bor i Kalmar och det kryllar inte direkt av butiker med begagnad vinyl som har något bra utbud (eller så har jag inte hittat dom). Men min sambo kollar lite på Tradera ibland och av ren nyfikenhet gick jag in och kollade... och vips så dök det upp bl a 3 skivor med Göran Söllscher i brevlådan Vilket leder till nummer två, jag har bara en gammal Onkyo spelare som skulle slängas på mammas jobb, vore onödigt tyckte jag och tog hand om den MEN jag vet inte skicket/inställningen på nålen så jag var lite nervös när jag slängde på en av G S skivorna, men det verkade fungera...

Frågan: På tradera fann jag även en LP-box innehållade 4 skivor med Bachs "Die Kunst Der Fuge", hur skulle jag kunna motstå detta... Det kunde jag inte och igår dök även den upp i brevlådan. Eftersom det knappt fanns någon info på tradera om den blev jag nyfiken på instrumentval, solist, skivbolag etc... Så jag öppnar boxen, hittar det medföljande "häftet", som bara gav bakgrund till stycket, så för att stilla min nyfikenhet sliter jag ut en av skivorna ur sitt konvolut och ser något som gör mig lite paff, skivbolaget/"labeln" lyder:

"Mark Levinson- Acoustic Recording Series"

Wow, tänkte jag, då bäddar det ju för att det är en bra inspelning... Eller? Skicket på skivorna var utmärkt, jag tror inte att de är spelade mer än ett par gånger (fast vad vet jag)...

Så min undran är nu, är det en bra inspelning? Och, vågar jag lägga på den på min gamla Onkyo utan att behöva oroa mig för att jag orsakar den skada (vill ogärna det eftersom den var i så gott skick), eller ska jag vänta med det tills jag införskaffar en ny skivspelare som jag fått hjälp att ställa in (och vet att nålen är OK)????

Ber tacksamt om råd,
Georg

Edit: Hrrm... Stavfel...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2004/07/09 12:01:23

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:32:41  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Betyder denna massiva tystnad att inspelningen är helt okänd för Er?

Ingen som har någon kommentar?

/

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:49:13  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej jojje_guitar!

Jag kan bara gå till mig själv, skulle aldrig spela mina skivor med en nål utan känd historik, har lite svårt att se om de är fräscha eller inte.

Så mitt råd är att avvakta ett tag tills du har en ny nål om du är rädd om skivan, men å andra sidan tror jag nog inte att det gör någon skada om du spelar den en gång heller utifall du är väldigt sugen .

Att Mark Levinson gett ut skivor hade jag ingen aning om, och då har jag ändå samlat LP sedan början av 80-talet och gått igenom oräkneliga backar vinyl, i och för sig är inte klassisk musik min starka sida men det känns lite som att det skulle vara en något ovanligare pressning du fått tag på.
Mvh /

Comus

Edited by - Comus on 2004/07/09 22:50:33
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:50:06  Show Profile Send Skurt a Private Message
Någonting har dom iaf gjort. Min far har ett exemplar av "Mark Levinson acoustic recording series: volume III". Det är en inspelning med Bill Elgart som spelar percussion. Den har ML-loggan också på skivan. Har för mig att han hade någon testskiva eller möjligtvis någon klassisk musik också. Kan inte skriva mer nu men jag återkommer med mer info.

P.S. Såg någon ML skiva på e-bay, tror den gick för ca $1000 kommer dock tyvärr inte ihåg vad det var...
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/09 :  23:58:20  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Comus: Klart man är sugen! Men jag ska nog försöka hålla mig iaf...

Skurt: ML-loggan finns mycket riktigt på skivorna. Det är en Charles Krigbaum som spelar på orgel, daterad 1976. Återkom gärna med mer info om du kan.

$1000! Får bli min pensionsförsäkring med andra ord...

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:18:47  Show Profile Send Skurt a Private Message
Sådär, nu har jag mer tid. Sorry, men jag tror jag fick in en nolla för mycket i mitt tidigare inlägg, det ska vara ca $100. Vid närmare eftertanke så undrar jag om det inte var någon form av testskiva, möjligtvis i samma serie som dom nämnda.

Jag ska ta reda på om vi hade någon mer ML-skiva hemma senare, så återigen får jag återkomma om det. Angående inspelningen så tillhör nog ML's inspelningar bland de bästa. Så här står det på min fars:

"This record was produced without compromise.

Mark Levinson Audio Systems built special equipment for use with calibration microphones and high-speed widetrack tape format to create virtually noiseless, ultra-low distortion master tapes, without noise-reduction systems.

Robert Ludwig mastered the records by feeding the original tape through a custom mixer directly into the cutting amplifier rack, with no filtering, limiting, or other added effects.

CIDIS, manufacturer of Philips and D.G.G. records in France, developed special pressing techniques to produce the most quiet record surfaces possible with today's material and technology, and the skill of their chiefs and staff.

Producing records in this manner may not be practical by conventional industry standards, as it requires a great deal of time and patience. Achieving no-compromise quality means sacrificing convenience and cost-effectiveness, in favour of what we know to be the best possible way.

Note:

1. This record must be reproduced through high quality play-back equipment in order to give you the satisfaction you expect. In particular, be sure to use a phono cartridge wich is in good condition. Otherwise the disc may be damaged after one play.

2. This record reproduces clearly the sound of the concert hall, the "air" or "space" around the music itself. Natural sound is brought out by playback at a volume level that corresponds to the spatial reality of the music. Taking care to find this level adds to the realism of the sound you hear in your room.

For the Acoustic Recording Series, musicians were asked to prepare progams which could be released without splicing passages. In this way, the coherancy and immediacy of the musical event, rather than the note-by-note perfection of the spliced tape, are preserved."

Av punkt 1 att dömma så bör du alltså inte spela skivan om du är osäker på nålens skick. Det här gav svar på alla frågor du hade, hoppas jag

Om du känner att din skivspelare eller övriga komponenter inte gör skivan rättvisa och därför tycker att den förtjänar ett bättre hem så PMa mig, jag är klart intresserad av att köpa om så skulle vara. Jag kan ev. botanisera lite bland Sthlms affärer med begagnade skivor så kanske vi kan göra ett byte? Får man fråga vad du betalade för skivorna?

Lite extra kuriosa, fast de kanske de flesta här känner till redan? ML gjorde också en pickup MLC-1, dock gjordes den bara i 100 exemplar. En sån skulle jag personligen offra min högra hand för
Mer info finns på denna sida:
http://marklev.com/MLC1/index.html
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:52:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den inspelningen finns att köpa som SACD (obs ej hybrid-endast SACD)för 10 US$. Jag köpte hem samtliga 6 SACDskivor som finns på Mark Levinsons Red Rose hemsidor.
Red Rose Music har gåt i konkurs och när jag var i New York i maj sökte jag upp butiken, men den fanns alltså inte kvar.
Men skivorna finns fortfarande att köpa.
Mark Levinson har vägrat att ge ut skivorna som är analoginspelade på cd pga. att han har ansett att cd inte har gett den kvalitet som han vill ha. SACD anser han ger full kvalitet liksom vinyl åt hans inspelningar, som jag anser är mycket bra ljudmässsigt.
Och också vad det gäller musiken kan jag ge full poäng till ett par av skivorna.
Bla. denna orgelinspelning av Bach med Charles Krigbaum vid pedalerna.
En annan av skivorna som får max poäng av mig är en 2mikrofoninspelning av ett storbandsjazzband: "Herb Pomeroy Big Band Jazz Live at Sandy's".
Dom övriga inspelningarna från 70-talet håller mycket bra ljudkvalitet men är lite knepigare musikstil på.
Mark Levinson har också gjort en del inspelningar på senare tid med digitalteknik. DSDinspelningar gjorda i Mrak,s butik i New York.
En samling med mycket hög ljudkvalitet och också delvis musikalist av mycket hög klass:
"Mark Levinson Live Recordings at Red Rose Music"
Det är en samlingsskiva med olika artister som är en SACDhybrid!!
Den går alltså att spela på en ren cdspelare också vilket dom övriga inte gör.
Pris 20 US$. Rekomenderas av mig som en i vissa låtar en fullträff.

http://www.redrosemusic.com

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:04:44  Show Profile Send Skurt a Private Message
Nu vet jag vad min far hade mer av ML. Det var en klassisk skiva ändå, självklart var det ju Bachs "Die Kunst Der Fuge"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/10 :  20:07:09  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack för infon Skurt, detta saknades i mitt exemplar (vet ju inte heller om det var med från början men det borde det ju varit). Jag betalade 180 kronor med frakt, och då är boxen i lite slitet skick, en liten fläck på framsidan och den ser lite solblekt ut, men som sagt skivorna ser ut att vara i mkt gott skick. Killen jag köpte den av sålde lite av varje, bl a en herrans massa bildelar, jag vet inte om han var så musikintresserad. Jag behåller den iaf åtminstone tills jag lyssnat på den, troligtvis längre än så ty även om jag inte har utrustning som gör den rättvisa idag så kanske jag kommer att ha i framtiden... Men skulle jag av någon anledning vilja göra mig av med den så hör du av mig...

Jorma: Kul att höra att du gillar inspelningen, det gör mig knappast mindre sugen på att höra den...

Jag får nog försöka skynda på införskaffningsprocessen av en skivspelare jag kan lite på...

Tack!
/Georg

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/07/10 :  21:05:43  Show Profile Send pesa a Private Message
Grattis till köpet! Det verkar vara en höjdare. Glöm inte att återkomma när du fått chansen att lyssna. Vi är nyfikna...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:51:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hej jojje_guitar!

Du undrade vart man kunde få tag i vinyl i synnerhet begagnad, mitt tips är loppisar, vissa secondhand butiker t.ex. myrorna, röda korset m.m det är bara ut och leta. Ofta är den klassiska avdelningen stor då flertalet vinylfantaster ute efter populärmusik. Priset då, allt mellan 2.50:- st (jodå det är sant) till 15 :- för Lp är skäligt pris för begangnat, pruta är som sagt nyckelordet här.

ML press har jag inte sett alls trots långvarigt förhållande till vinyl (tidigt 70-tal) men jag får titta lite noggrannare nästa gång jag är på jakt.

/Anders

Ps. Se upp med de flesta öststats pressar då de är av mycket dålig kvalitet men det finns undantag, men jag hoppar över de pressningar så slipper jag problem och dålig återgivning.ds

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:14:33  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag vet inte om jag är så himla intresserad av att köpa den ändå, iom att det redan fanns ett ex i familjen. Angående den citerade texten så tror jag inte den fanns med i Bach-boxen, så den är nog komplett. Men allt prat om det gjorde ju att jag ville lyssna och ruskigt bra inspelning är det, inget snack om saken. När första sidan närmade sig mot sitt slut så inträffade det, det började väsa i de övre tonerna - min Koetsu-pickup gav upp helt Fast det var ändå ganska väntat, har varit medveten om att den sjöng på sina sista toner. Jag är dock inte allt för ledsen, det här har bara gjort nytt köp av skivspelare mer aktuellt

Edited by - Skurt on 2004/07/11 13:16:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:11:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var på 70-talet som det var modernt med inspelningar gjorda med två mikrofoner. Det blev ett slags kvalitetsnorm inom hifisängen och som drevs bl.a. av tidningar som Elektronikvärlden(Radio & Television)& HiFimusik. Glotta som då var agentur för bl.a. ML tog hit den speciellt moddade bandspelaren som ML använde för sina skivor. Det var en Studer A80 1/2" med hastigheterna 15-30"(38,1-76,2 cm/sek). Jag tror att man körde med en speciell tidskonstant liknande Nagra master som jag tror ligger på 12µsek. Standard är annars 17,5µsek. vid 76,2 cm/sek. Genom att man använder sig av en låg tidskontant ökar man den teoretiska dynamiken något. En annan sak som var på modet under 70-talet var dom direktgraverade skivorna som teoretiskt skulle vara bättre. Det är väl så med det som när man säger att HDCD är bättre en CD....fan vet eftersom det inte går att jämföra då det inte finns samma inspelningar på både HDCD och vanlig CD.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:27:41  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Bubbel

Ps. Se upp med de flesta öststats pressar då de är av mycket dålig kvalitet men det finns undantag, men jag hoppar över de pressningar så slipper jag problem och dålig återgivning.ds

I många fall stämmer detta, Melodya har dock lyckats presentera några fantastiska pressningar som slår det mesta.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:49:44  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack för responsen allihop!

Bubbel och Pipes:
Hur vet man vilka pressningar som är från öststaterna då? Ser man det på skivbolaget/"labeln"??

Vanligen och vänligen från
/en Georg på väg att lära sig mer...

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:11:10  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det brukar väl stå på konvuletet.

en polare hade en rysk pressning av The Doors - Waiting for the Sun. tittade man inuti konvulet såg man att de tagit ett annat omslag och pressat på Waiting for the Sun omslaget på andra sidan. vet dock inte om detta är ett säkert sätt o känna igen öststatspresser på.

annars får du väl leta efter "pressed in a communist state" stämpeln.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:32:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Öststaterna hade inget samarbete alls med skivbolagen i väst mig veterligt så de gav ut på egna bolag. Därmed är det ganska enkelt att se vad som gjorts i öst och inte. Däremot håller jag inte riktigt med om att allt är dåligt som kommer därifrån.
Jag har många ruskigt bra pressningar som är gjorda i Öst så att bara rata dem rakt av är att tacka nej till mycket bra musik.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:13:11  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Pac:
quote:
Däremot håller jag inte riktigt med om att allt är dåligt som kommer därifrån.
Jag har många ruskigt bra pressningar som är gjorda i Öst så att bara rata dem rakt av är att tacka nej till mycket bra musik.

Heh... Ja nu blev det ju genast mycket lättare...

Jag får väl helt enkelt ta och lära mig genom att chansa och se

Vänligen,

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000