HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första stereo köpet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Danieln
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:18:07  Show Profile Send Danieln a Private Message
Hej Hej!!

Här kommer en till nybörjare som ska ställa lite nybörjarfrågor. Hoppas ni inte har tröttnat på oss

Det jag har ägt inom högtalar o förstärkar väg är väl datorhögtalarna jag har nu och en stereo från Expert för 2000 kr
Men för 2 veckor sen va jag hemma hos en kompis som hade införskaffat sig ett par högtalare och en förstärkare(Kommer inte ihåg va det va för grejer), och jag vart jag kär på en gång.

Så nu har jag försökt förkovra mig så gott det går inom Hifi.
Har väl blivit lite klokare och ännumer förvirrad.

Det jag har kommit fram till som ett troligt köp är

Högtalare
B&W DM604 S3 http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|1038|pdetail
B&W DM603 S3 http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|1036|pdetail

Förstärkare
Denon PMA1500R http://www2.easytrade.net/apparat/product.dip?item=1140773
NAD C372 http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|4224|pdetail

Sen det där med kablar är fortfarande en gåta för mig, hur mycket ska man lägga på dem och vad rekomenderar ni?? Budgeten som jag har avsatt för allt är runt 20.000 kr +/- några 1000 pengar.

Hade tänkt mig komma iväg o lyssna lite på andra alternativ nästa vecka, men det här är det jag hade tänkt mig just nu.

Ska även köpa mig en CD-spelare men det blir senare i höst.

Så vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar?
Är tacksam för alla tips man kan få, så posta på bara.

Mvh/
Daniel

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:40:16  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Lyssna även på Cambridge stärkarna rekomenderar jag.

www.selleri.de
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:05:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Daniel och välkommen till Hififorum
Mitt råd är, lyssna runt på olika högtalare först och främst i så många butiker som du har tillgång till för att hitta det ljud som du tycker bäst om, och glöm ej att ta med din favoritskivor.

Din totalbudget på hela stereon var ca:20.000 och av den budgeten så bör du räkna med att högtalarna får inte kosta mer än 10.000kr, helst lite mindre om du ska få en bra balans i systemet.
Varför jag rekomenderar att du lyssnar på högtalare fört och främst beror på att det är dem som sätter störst prägel på ljudet. Så när du har hittat rätt högtalare som passar din smak så köper du förstärkare som passar till dem högtalarna och en passande CD-spelare.
Du kommer säkert få en massa olika förslag på elektronik och högtalare, men lyssna runt på högtalare först är mitt råd.

Tänk även på att högtalarna ska funka i ditt rum dvs har du ett litet rum så kanske det inte är så lyckat med högtalare som har en massa bas, blir lät bummligt och jobbigt att lyssna på i längden, men det är en smaksak.

Gillar du att spela högt, så se till att du får lyssna på högtalarna i butik på höga volymer eller tvärtom. Lysssna mycket helt enkelt.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:29:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Hej Daniel!
Här ska du få ett par goda råd från mig när det gäller högtalare. Försök att lyssna på ett par golvare som heter Klipsch RF35. Dom kanske är för dyra eftersom dom kostar 12000 spänn men dom är effektiva och låter bra. Det finns en stativare som också låter mycket bra. Den har två inbyggda slutsteg i varje låda. Jag vågar nästan inte nämna namnet här bland alla hermelinerna den heter Behringer B 2031A och kostar 4100 spänn paret.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:56:42  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Ett hett tips är annars begagnat. Kanske lite grisen i säcken men för 20 000:- kan du få en hyfsat bra anläggning om du gör rätt klipp så att säga.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:19:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tipsar åckså om beg, och det behöver inte alls bli grisen i säcken, den erfarenhet av elektronik jag har så om det går sönder så gör det det nästan med en gång. Sen får du ju mer för pengarna. Det mesta av min anläggning är beg, hade aldrig haft råd med ett par högtalare för 40 000+ men hittade dom beg och i utmärkt skick. Så lyssna runt och leta sen på beg marknaden.
Lycka till.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:29:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Välkommen!

Fördelen med att köpa begagnat är att om man inte trivs med köpet eller vill byta så kommer du ofta att få tillbaka det mesta av köpesumman när du säljer.

Högtalaren är absolut den del som påverkar ljudet mest i systemet, och det är också rätt viktigt att när man hittat några bra kanditater med en ljudtyp som man trivs med är att provlyssna hemma eftersom ditt lyssningsrum kommer påverka ännu mer. Vid en budget på 20000 skulle jag lägga minst hälften på högtalare och om du kan kolla in på begagnat kan du verkligen göra riktiga kap för 8000-12000. B&W är ett stort märke som inte är svåra att hitta begagnade. Jag är själv B&W-ägare.

Du kan ju alltid höra om det finns andra forumsmedlemmar nära där du bor och fråga om du kan få en provlyssning?

Du kommer säkert få massor av råd om olika fabrikat men kom ihåg att det är din smak som till sist skall bestämma! (Desvärre brukar man ofta i början inte riktigt veta vad man vill eller vad man trivs med och dessutom kanske smaken förändras allteftersom.)

Kablar är tveklöst forumets mest kontroversiella ämne... mitt råd är att inte lägga förmycket alls i början. Jag är säker på att även de mest inbitna kabelanhängarna håller med om att kablarna väljer man för att finputsa systemet. Högtalarkabel behöver inte kosta mer än 40-100 kr/m.

Runt 3-800kr (max 1000) och för signalkabel rekomenderar jag absolut begagnat av två skäl:
1) priset
2) vill du byta så får du ofta igen mycket av pengarna
Skall du köpa begagnat, försök att pruta, alla har prutmån i priset och många övervärderar sina klenoder som givetvis alltid är pedantiskt skötta.
3) Enligt min uppfattning är signalkabel oftast den del i anläggningen som påverkar musiken minst, hoppa över laktrissnören men köp inte ihjäl dig!

Kolla inte bara på hifi-klubben. Det finns bra produkter även på annat håll. Försök att få kontakt med samma säljare i butiken varje gång (om du trivs med den säljaren). Gör klart att du är seriös men att du kanske inte kommer köpa HELA anläggningen av just den butiken.


Slutligen; Läs forumets "kokbok". Där finns JÄTTEBRA tips!
Länk -> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:03:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej och välkommen Danieln!

Jag rekommenderar dig också att titta på begagnatmarknaden. För 20 000 kr kan du plocka ihop en anläggning som täcker de allra flestas behov. Det är bara om du smittas av den sjuka många av oss på forumet lider av som du börjar byta prylar efter ett tag.

Tyvärr är det rätt tunt på beg. marknaden nu. Många är på semester eller väntar med sina byten till hösten. Jag tycker du skall ägna sommaren åt att gå runt och lyssna så mycket du kan och få mer erfarenheter, spara pengar, gör en lista över intresanta produkter, håll koll på begagnatmarknaden och gör klipp då de dyker upp. Du kanske får köpa högtalarna vid ett tillfälle, 3 veckor sedan dyker en cd spelare upp och ytterligare en vecka senare hittar du din förstärkare. Att göra alltför snabba affärer (som tex jag ofta gör) brukar ofta kosta lite mer och kanske ge lite mindre kvalitet. (det är lätt att vara efterklok)

Om du är ny i hifisvängen så måste jag bara göra klart några saker. Döm inte ut något innan du själv har egna erfarenheter av det. Visst, man kan vara skeptiskt till kablars betydelse, Shakti, Bybees, koner, spikes, SD-kuddar, osv, osv. Själv har jag så många gånger blivit förvånad över att jag hört stora ljudmässiga förbättringar med diverse hockus pockus. Ibland hör man ingen skillnad, och ibland hör man skillnad. Det som gör en astor förbättring i en anläggning kanske inte hörs eller gör saker sämre i en annan anläggning. Det är i alla fall min erfarenhet.

Ha skoj.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/07/09 :  10:03:41  Show Profile Send långhåret a Private Message
Danieln: Hej, detta är ett budgetpaket som jag själv funderat på som en bra tillsvidarelösning. Kanske vore av intresse då jag tror att detta är närmast det ultimata väljud man kan få för så lite pengar som möjligt


3498kr CD-spelare CAMBRIDGE Azur 640C -hifiklubben-
3498kr Förstärkare CAMBRIDGE Azur 640A -hifiklubben-
------
6996kr


450kr Kontakt The Bullet Plug 4-pack -ljudmakarn-

3400kr högtalare Monitor Audio BRONZE 2 -bestsound-
109kr Signalkabel Supra EFF -ISL 0.75 m -bestsound- utan kontakt
109kr Signalkabel Supra EFF -ISL 0.75 m -bestsound- utan kontakt
534kr högtalarkabel Supra Ply 3,4S -bestsound- (6 meter) 89kr/m

750kr kopplingslist Supra Grenuttag 6 kontakter -bestsound-
350kr nätkabel Supra LoRad Kit 1,5m -bestsound-
350kr nätkabel Supra LoRad Kit 1,5m -bestsound-
------
6052kr



ca: 13.048kr +ev. utlägg för lödkostnad av bulletkontakt.
+(ca: 1200kr för stativ)

Happy hunting!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/09 :  10:09:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker också att du skall bygga din kunskap och erfarenhet genom att lyssna i flera butiker och forummedlemmar som bor nära dig. Kolla i "medlemmars system" så ser du vitt skilla kombinationer som ger bra resultat i alla prislägen. Många gånger kan man göra riktiga fynd på begagnatmarknaden även om det är lite stiltje just nu över sommaren.

Sedan vill jag också tipsa om min "kokbok" som ger en liten grund att stå på som ny.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Danieln
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:04:40  Show Profile Send Danieln a Private Message
Hej igen!

Tack för tipsen som ni har gett mig. Det här med begagnat verkar ju intressant. Har tittat runt lite på olika sidor, och om man bara tittar på sakerna som jag nämnde i första posten, så finns ju redan där en del att tjäna på att köpa begagnat. Hur kommer det sig att hifi utrustning sjunker så mycket i pris efter inte så lång tid? Det är ju inte direkt som datordelar som blir värdelösa efter några år.

Har tittat på blocket.se och hifimagasinet, finns det nå fler bra sidor som har köp&sälj annonser?

Som sagt tänkte jag försöka ta mig in till stan o försöka få mig lite nya lyssnings upplevelser. Bor i Stockholm, så vad rekomenderar ni för butiker att besöka? Där man inte blir bemött som "Å han är en såndär okunnig person som vi kan lura på det här som ingen annan vill köpa". Kanske inte finns så mycket sånt inom hifi. Vet bara av egna erfarenheter att när man hade datorer som sin största passion så fanns det gott som sånna försäljare.

Ja det va väl allt för den här gången, men kommer nog tillbaka med lite fler frågor senare ska ni se.

/Daniel

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:14:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Varför inte hifi art

http://www.hifiart.se/


eller High fidelity

HIGH FIDELITY
Karlavägen 42
114 49
Stockholm

det är de jag kommer på iallfall.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:25:23  Show Profile Send mus a Private Message
Bor du i Stockholm kan jag rekommendera ett besök i Täby hos Ino Audio (Ingvar Öhman). Lyssna på hans piP högtalare, de är väldigt bra och inte dyra.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:43:38  Show Profile Send Nitram a Private Message
För beg. så har du ju www.klipp.se på nätet också...

Förmodar att du upptäckt forumets säljes sida?

För nytt så kan det ju definitivt vara läge att kolla www.pricerunner.se

Lycka till... å glöm inte att ha skoj

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:20:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Danieln:
quote:
Bor i Stockholm, så vad rekomenderar ni för butiker att besöka?

De butiker som normalt brukar vara värda ett besök - för att i en första vända skaffa sig en uppfattning om olika ljudåtergivningsalternativ - i Stockholms innerstad är:

Hi-Fi klubben, Fleminggatan 89
Hi-Fi klubben, Sveavägen 145

Ljudmakarn, Drottninggatan 90B

Pause Ljud & Bild, Norrlandsgatan 14
Pause Ljud & Bild, Sveavägen 17

Hiend Of Sweden, Hantverkargatan 59

Best Sound, Odengatan 62

Sontec, Odengatan 100

High Fidelity, Karlavägen 42

Hifi Art, Linnégatan 56

Reference Audio, Götgatan 35

Butikerna är enbart listade rätt upp och ned utan inbördes prioritering. I vissa butiker kommer du att finna dig hemma medan andra kommer att kännas mer främmande. Vilka som hamnar i vilken kategori kommer du enbart själv att kunna avgöra.

mvh/ Jörgen G

edit: språkligheter

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/07/09 12:22:03
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:28:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Får tipsa om ett klipp på klippet

Högtalare NHT 2.5i för 7000 kr inkl en helt ok högtalarkabel.



På Hifimagasinet finns sedan cd cd spelare, SONY XA-20ES för 3000 kr.



Där finns också en Vincent 233 förstärkare för 7000 kr



Och då har du 3000 kr kvar till ett rack

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/07/09 12:32:21
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:42:09  Show Profile Send MikaF a Private Message
Pallra dig iväg till Ljudmakarn med några favvo cd skivor och lyssna på Atoll!

Visst jag är jävig... men tipset är svårslaget. prishöjning väntas under hösten. Nu är det samma prisnivå eller lägre än i övriga europa.

Med bästa sommarhälsningar/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:45:31  Show Profile Send Conan a Private Message
Tjena, Daniel. Här på forumet hänger många gamla rävar, men många av dom är nog (liksom undertecknad) inte lite avundsjuk på dig när nu står i begrepp att ge dig ut och lyssna och shoppa efter din första riktiga hifi-anläggning...

Genom att köpa begagnat vinner man mycket i prisvärdhet. Problemet är lite att man ofta har begränsat med tid att bestämma sig när annonsen med stort A dyker upp, så det blir inte så många nätter att "sova på saken". Såklart måste du ju också veta från början vad du är ute efter. Därför gäller det att du har lyssnat noga på apparaten eller högtalaren innan, vilket såklart också kan bli svårt eftersom många av objekten som är riktigt prisvärda inte finns i någon butik (har gått ur sortimentet).

Vad jag skulle leta efter på begagnatmarknaden är exempelvis högtalare från NHT (1.5 (*väldigt* trevliga tilllsammans med ett par fina subbasar) eller 2.5i) eller nån fin stativare från Amphion eller Revel. Carlsson är polulära och gillas av många. Vissa Dynaudiomodeller är också trevliga, men ljudet passar inte alla. Som stärkare kanske en HK670, en integrerad Rotel eller Sentec SC9/PA9. Kanske vill du kliva på multikanal och då finns det många prisvärda alternativ på begagnatmarknaden. Nåt av de större modellerna från HK eller Yamaha med nåt enstaka år på nacken kanske? CD/DVD skulle jag köpa nytt och Pioneer DV-2750 verkar vara ett fynd.

Butiker ja, Det brukar vara lite happening över hur man blir bemött som nybörjare, men ta en dag och gå runt en sväng på Reference Audio (Götgatsbacken), Ljudmakarn (Drottninggatan), Best Sound (Odenplan) och nån av HiFi-klubbsbutikerna (Sveavägen & Fridhemsplan) så får du säkert napp nånstans. Tänk på att lyssningsrums-förhållandena är minst sagt skiftande från butik till butik så det är inte säkert att det som lät kass kan skyllas på apparaterna.

När du sedan gjort grovsållningen tycker jag du ska låta de tre intressantaste butikerna lämna dig en offert på en anläggning för dina 20k (försök pruta som bara f...). Be respektive butik sen plocka ihop de aktuella prylarna och beställ tid för en mer utförlig lyssning på "paketet", kanske efter butikens ordinarie stängningstid så att du får lung och ro. Såklart skriver du sen på forumet om detta med bilder & allt...

Rent generellt tycker jag att fördelningen på en anläggning ska luta över till högtalarna med kanske 60% högtalare och 40% resten. Jag tillhör vidare gänget som inte förspråkar dyra kablar utan handlar på järnaffären och ELFA istället.

Ino Audio är en mycket spännande firma som tillverkar, i mitt tycke, de kanske mest prisvärda högtalarna på marknaden, piP (som jag har själv, kostar mellan 4 - 9kSEK/par beroende på ytfinish på lådan) och dessutom har en unik helhetssyn på ljudåtergivning, psykoakustik och rumsakustik. Kontakta dom på inoaudio@hotmail.com eller på telefon 070-523 32 32 för att beställa produktkatalog och senare för att boka in lyssning (dom finns i Täby). Ett paket med 2st piP omonterade med låda i körsbär, en centerkanal och 6st (!) surroundhögtalare går på ca 13,5kSEK. Lägg till Pioneer DVD:n och en beggad 7.1 multikanalare så, mmmmmm...

Ha det kanonkul nu och lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Danieln
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:47:17  Show Profile Send Danieln a Private Message
Nu är jag tillbaka!!

Har fått arslet ur vagnen och varit iväg o lyssnat lite.
Har besök Reference Audio och Ljudmakarna.

Kan väl börja med Reference Aduio besköet.
Där lyssnade jag på H/K 670 förstärkaren och Infinity Beta 50 högtalarna.
Ska man försöka förklara i text hur det låter :) Tyckte det var bra bas. Diskanten va....vad ska man säga...ljus. Sådär så det skär i öronen efter ett tag när man lyssnat på hög volym.
H/K förstärkaren va ju nersatt till 3290 kr nu eftersom det va utgående modell. Annars va personalen trevlig och bra service, förklarade bra vad som va vad hur det funka osv... . Om jag inte hade haft så bråttom hade de nog fått lyfta lite mer högtalare :)

Tog en sväng förbi ljudmakarna sen också.
Kan väl börja med personalen där. Tänkte lyssna på Klipsch RF-35 högtalarna. Hade glömt bort vilken modell det va. "Hej jag är intresserad utav att lyssna på Klipsch hmm...... kommer inte ihåg modellen". Va väl lite stressad och såg väl lite allmänt förvirrad ut också :) Fick som svar iaf "Vet du verkligen vad du vill" och blicken onej en till såndär nybörjare som inte kan nånting. Till slut kom vi fram till vilken modell det va, så han placera mig i en fotölj o gav mig fjärrkontrollen och sa här startar man och här byter man låt. Sen gick han därifrån o bad mig säga till när jag va klar. Förstärkaren va en arcam xxxx receiver. Orkade inte säga till att jag va intreserad utav en 2 kanals förstärkare också, för då skulle han väl *sucka* ihjäl sig om han va tvungen o byta plats på kablarna :) Men men satt o lyssna ett tag lät väl ok lite tunn bas. Kanske skulle låtit bättre om man hade en bra 2 kanalas förstärkare istället. Sen när jag va klar såg han ut o hålla på med nått annat och såg inte ut som han ville sälja nått till mig. Får se om jag återvänder kanske bara hade en dålig måndag :)

Nästa vecka hade jag tänkt försöka svänga förbi Hifi-Klubben o lyssna på lite B&W högtalare.

/Daniel

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/20 :  00:42:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej igen Daniel!
Vad du än gör, var inte stressad när du besöker Hifibutiker, då är det bättre att besöka dem senare och ha gott om tid. Kolla lite på butikens sortimentet på nätet, vilka modeller har du budgett till förbered dig lite helt enkelt.

Angåenede RefA. så blir jag inte förvånad om dina intryck av Infinity, ljust och skär i öronen. Enligt mig så är detta märke mindre bra numera, gjorde grymma högtalare förr.

Angående Ljudmakarn, så ge dem en chans till. Personen hade nog en dålig dag och om inte så prata med en annan person vid nästa besök . Denna butik är mycket bra enligt många inkl mig själv.

Sen så finns det alltid bra och mindre bra personal i nästan alla butiker och har man otur så råkar man ut för fel person. Så man ska inte döma en butik efter ett besök

Och vad du än gör, så missa inte att besöka Best Sound på Odenplan, trevlig butik det också. Och stressa inte när du är ute och lyssnar nästa gång

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:18:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan bara hålla med FBK, ha gott om tid när du svänger förbi för provlyssning hos en hifi-butik! Om du hittar en kombo som du trivs mycket bra med kommer du förbanna dig själv om du måste sticka fast du gärna skulle sitta och lyssna och känna efter nån timme till

Personligen gillar jag inte H/K 670. Spelar 'hårt'.

Jag rekommenderar att du skaffar dig lite koll på vad exakt du vill lyssna på hos Ljudmakarn och sen ringer och beställer tid hos dem. De gånger jag gjort det har servicen varit kanon, Ljudmakarn ligger mycket bra till i mina ögon! De är ju bland Stockholms mest välbesökta hifi-butiker, så det är kanske svårt att ge alla som droppar in den tid de förtjänar (och som säljare är det nog inte alltid så lätt att bedöma vilken grad av uppmärksamhet alla kunder förväntar sig).

Ge dig inte förrän du hittar något som du verkligen känner dig nöjd med! Lycka till!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:43:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Och jag håller med Ayn!

Stressa när man ska lyssna eller köpa något, leder bara till felköp som man ångrar lång tid tillbaka. Talar genom egen erfarenhet

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Danieln
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:36:58  Show Profile Send Danieln a Private Message
Så va man tillbaka igen :)

Va o besökte hifi-klubben denna varma dag, men va rätt svalt o skönt i butiken. Lyssnade på B&W DM 604 högtalarna. De va de bästa högtalarna som jag lyssnat på hitills (enligt mina örons bedömning). Så det lutar nog att det blir dem.

Nu till förstärkarn, han i butiken sa att jag behövde minst en NAD C372 för att jag skulle kunna driva dem bra. Har fått lite utgifter nu i sommar som jag inte hade räknat med, typ tandläkare. Vilket jag märkte att det inte var så billigt om det va nå fel på tänderna.

Så jag har en liten fundering, han sa även att en Denon PMA 1500 skulle funka bra till de högtalarna, men den har ju tydligen utgått o finns inte o köpa längre. Så min undran är. Va ju o lyssna på Infinity Beta 50 med en H/K 670 förstärkare. Högtalrna lät ju inget vidare men förstärkaren verkade ju klara utav att driva dem. Har inte riktigt fattat det där med hur man ser hur trög en högtalare är. Men specarna på högtalarna skiljer sig ju inte allt för mycket. Vad jag har läst så verkar det som H/K och B&W passar bra ihop. Så skulle det funka med en H/K 670 för att drvia 604?



Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:54:35  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Tänk att få stå på "ruta noll" igen! Då vet jag PRECIS vad jag vill ha! En... eller en... eller en... eller varför inte en... eller... öh...?

Nej, det är sannerligen inte lätt att välja! Bara ett litet råd, har du några som helst planer på att bygga ut anläggningen till multikanal (hemmabio alltså) inom en snar framtid? Då bör du ta med det i planeringen redan nu, exvis att nu välja högtalare ur en modellserie som du sedan kan komplettera med matchande center- och surroundhögtalare. CD:n kanske ska vara en större DVD istället? Om du tänker igenom detta innan du handlar kan det underlätta framöver. Jag vet att jag - nästan i alla fall - "hädar" när jag tar upp hemmabio här men jag vill ändå göra det! Fast om du har bestämt dig för att köra ren 2-kanal så är det ju lugnt...

/P
Go to Top of Page

Danieln
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:03:39  Show Profile Send Danieln a Private Message
Per Berger: Va lite kryptiskt svar där. :) Menar du att det funkar att driva dem med en H/K 670?

Hemma bio ska det väl bli nångång. Men de planerna ligger i en väldigt avlägsen framtid. Eftersom de planer som ligger närmst nu är att flytta hemmifrån. Och då har jag inget utrymme för några onödgia utgifter(Som min pappa säger) i min ekonomi.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:09:09  Show Profile Send marens a Private Message
Hej Danieln!

Jag har haft både H/K 670 och Denon PMA 1500. Jag tycker nog att PMA 1500 är en betydligt bättre förstärkare på nästan alla punkter, det enda som inte är bra är att det inte går att byta ingång via fjärren. Jag vill avråda ifrån att köpa en HK 670, risken finns att du kommer att tröttna på den sunkiga användarvänligheten samt kvalitén, precis som jag gjorde. Sök gärna på trådar i detta forum där jag skrivit om HK 670 så förstår du.

Jag skulle vilja rekommendera antingen en mindre modell från Denon, som gör grymt bra förstärkare utan konstigheter (har ägt flera Denon-förstärkare (fråga inte varför jag bytte, var ung och lite dum)). Eller ifall du känner att du har råd en Rotel RA-01 eller -02 som kostar 4500 resp. 6500. Skillnaden är att 02:an har fjärr. Har numera en RA-02 sedan runt 1,5 år sedan och är mycket nöjd.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000