HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Industrial Gainclone - gruppinköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:50:14  Show Profile Send lassewe a Private Message
Ok! Det är bara att vässa lödkolven och vänta på besked med andra ord... ska nog surfa runt och tigga åt mig lite komponenter.

Men... hur låter den? Det vill säga när man kopplar in den

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:55:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
om det sista... to be continued som det brukar heta. Värt att notera är att detta är en inverterande Gainclone som troligen uppvisar lägre dist än den vanliga samt att det finns en buffert som driver LM3886 så att signalkällen inte påverkar något i negativ riktning som så ofta är fallet med inverterande steg.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/15 :  18:09:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nu har jag lyssnat på en Gainclone för första gången någonsin! Reptilsnabb bas, djup sådan, varmt härligt mellanregister, välartikulerat, kristallklar välseparerad kristallklar diskant, totalt bump/klickfri vid påslag och frånslag, etc etc.

Tar ni det bara lungt, löder lungt och sansat har inte bråttom så kommer detta funka direkt utan någon som helst trimning. Kortet är korrekt elektriskt men drosslen sitter lite tight på grund av att komponenttrycket inte blev exakt som verkligheten. Ni ser på fotot, inte så mycket att bråka om men jag är perfektionist.

Jag är lite förundrad över hur bra denna LM3886 egentligen är trots att en del rynkar på näsan. 11 A ut ur denna ganska effektsvaga förstärkare. Jag har ännu inte testat toppeffekt, har ingen konstlast för detta men anser man att detta är en 50 wattsförstärkare så är det en bra sådan och i synnerhet min konstrukion som är påkostat som ett highend-steg, kretskort i industrikvalitet, AD8620, dyra dioder och relativt dyra glättningskondingar avsedda för switchade kraftaggregat. Oj vad jag brer på men jag är lite upphetsad nu.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/15 18:49:52
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  18:19:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hmm 5 såna i en liten fin låda =)
Då skulle biorecievern må bra...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/10/16 :  15:26:55  Show Profile Send lassewe a Private Message
Per-Anders:
Det låter ju strååålande! Jag kan knappt bärga mig

Zalve:
Det är det jag siktar på. Tror det kommer bli riktigt grymt Men jag tänker ta signalerna från 5.1 utgången på DVD-spelaren. Kom igen nu, haka på gruppköpet!!!

/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:07:44  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Kommer det ett gruppköp så småning om eller ingen som är intresserad :)?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/29 :  11:52:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Gruppköpet är igång och jag samlar in pengar... som går lite trögt. Vi får se hur många som hoppar av.

http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Sj%F6str%F6m+SMD+Gainclone

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:24:08  Show Profile Send Frasse a Private Message
Är det bara lägga till sig på listan? när blir det beställning?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:55:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja, det är bara att anteckna sig i listan längst ner. När du gjort detta får du ett mejl som jag skickade till alla andra i går. Detta meddelande talar bara om lite förhållningsorder och så.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:06:10  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag klickar på register men kommer inte längre? Fixade sig. Jag ytmonterade en del i skolan men man har ju ingen sådan lödstation går det med en hemskt fin spets till den vanliga lödstationen.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2004/10/29 14:14:10
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:52:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du kollat på min hemsida om detta? Där finns lite bilder på lödgrejor.Det funkar utmärkt med en smal spets, typ kulspetspenna.

Vad menade du med den första meningen?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/02 14:02:03
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:58:15  Show Profile Send Frasse a Private Message
Skulle regga mig på forumet men det kom bara upp en tom sida men det löste sig till slut.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:01:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Deadline för betalning är nu på fredag, den 5 november.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:07:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
På måndag kommer alla svenska byggare att få sina kort. Allt lämnar Göteborg idag. Mycket nöje!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/11/19 :  10:31:31  Show Profile Send lassewe a Private Message
Detta kommer att bli mycket spännande!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/20 :  14:32:23  Show Profile Send Frasse a Private Message
Tja då kommer korten snart. Någon som har smd komponenter till övers. Jag har lindat trafos i veckan byggsats från svebry dit det inte är så långt. Smidigt att kunna bestämma spänningen själv med antalet varv på sekundären. Ja nu är det spännande tjoho. (har fanerat och är lite uppåt på div ångor kanske skulle ta en promenad).

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:12:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man bryggkoppla två såna här eller ska man biampa om man ska
driva hfls-1?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:46:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Se först över hur mycket effekt du behöver och tänk då i decibell! Enbryggkoppling ger 6 dB teoretiskt och kanske 4-5 praktiskt. Tänk också på att din matningsspänning inverkar också. Min QRP02 kan lämna runt 100-120 watt kortvarigt. Ska du bryggkoppla med framgång så bör du ha 4 st LM3886 för att få valuta för denna åtgärd.

Mitt svar är att börja med en QRP02 per högtalare eller biampa. Tänk på att min konstruktion är ett monoblock, jordning är jord så. Om du är ute efter en bryggkopplad konstruktion så får du kolla in Thomas Madsens 4 x LM3886, "Das Modul".

Vilken känslighet har dina högatalare? Hur kraftigt slutsteg har du nu?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/21 21:47:35
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:39:56  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja då kom det ett litet kuvert med 2 små kort och 2 spolar. Kanon fina grjer och till det priset helt fantastiskt heja pa. Nu måste jag kompletera med en del komponenter bara sen skall jag börja löda. Nu när jag kan välja spänning på trafon vilken är den mest optimala.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:33:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du inte vill tänka, välj 2 x 24, 28 VAC, >100 VA, <225 VA

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

lassewe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/11/23 :  08:23:19  Show Profile Send lassewe a Private Message
Då har man fått korten... Mycket snygga!!!

Jag kommer ju förhoppningsvis att få ihop ett 5-kanalsslutsteg, tror du att det räcker med att ha en 2x24VAC, 300VA trafo till frontkanalerna och en likadan till center/bakkanalerna?
/L

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity... and I'm not sure about the former"
-Albert Einstein
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/23 :  09:19:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att korten är monoblock och kräver en trafo per kort. Varför? Korten är gjorda så med tanke på jordningen i synnerhet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/24 :  00:21:38  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ok jag skall kolla på länkarna på sidan och laborera med späninngarna man kan ju liggga något högre på den ena kanalen och mäta och provlyssna.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:39:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har man smetat fast dom små gynnarna till ena kanalen!
köpte ett förstoringglas med lampa på bitema,funka bra.
En fråga,(Per-Anders)AD8620 smd var köper man den enklast?
Priset har ingen större roll.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  09:54:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Enklast är nog att försöka tigga dessa direkt från Analog Devices. I Sverige kan du nog inte köpa dessa i mindre kvantitet än ett rör = 100 st! Arrow till exempel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000