HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lack och Fanering fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:22:12  Show Profile Send christopher a Private Message
Har en liten fråga angånde lack och fanering.
Jag har hittat svar på fanering och lack på andra tråder. Mitt problem är att jag bygger ett par MArtin Logan Acsent, kolla inhttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34429.
Siderba på panelerna, den smalla bitten kommer jag lägga faner på, och Basbitten skall vara svart lack. Skall jag lacka hela lådan först eller skall jag börja med faneringen och sedan lacka?
Jag har tänkt att det skall bli klar lack över faneringen och svarta lacket. Så min fråga är bara i vilken ordning jag skall göra faneringeng och lackningen.

Tack
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:42:12  Show Profile Send orthanc a Private Message
jag hade nog börjat med att lacka svart, efter det har torkat maskera de ytor som riskeras att utsättas för lim och sedan fanera. Det är väl i den ordningen jag skulle göra det.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/01/31 :  14:39:58  Show Profile Send christopher a Private Message
ok
Tack för svaret orthanc.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:31:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hade själv tänkt att göra precis så. Fast då lägga lite tjockare bitar massiv trå på sidorna och... limma? fast dem.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/01 :  08:54:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Trä har en förmåga att röra sig, så skruvar man fast det så är det risk att trät spricker (om man gör fel + att det ser inte speciellt snyggt ut ur estetisk synpunkt)Då är det bättre att limma fast träbitarna.

Kan ha fel, så någon av de mer kunniga får rätta mig om så är fallet.

Edit: stavning

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2005/02/01 08:55:45
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:32:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
trä trå, det är samma sak om det inte gick hem

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/02/01 :  13:32:40  Show Profile Send orthanc a Private Message
Labbe: Håller med. Limmar man rätt så sitter det som bara den, en riktig limfog skall aldrig få brott i fogen utan det skall alltid bli i trät.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:33:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Orthanc: Jo och vill man plocka bort den så skall man vara tvungen att göra det med en sådan där asfalts "borr"maskin.
Skämt å sido hur funkar det med olika limsorter? eller räcker det med vanligt trä-lim? (lite nyfiken)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000