HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den bästa cd spelaren , och varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:33:48  Show Profile Send Mahler a Private Message
MIN!!!

För att den är MIN!!

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:50:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett skäl så gott som något.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:53:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ehrrmm!!

Tack Bernt!!

Visste väl att jag kunde lita på dig!!

heheh

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:55:44  Show Profile Send Carlos a Private Message
Mahler lägger fram det mycket bra, inget att orda om jag måste provlyssna den.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:58:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja,

Ni är förståss välkommna på "hemma hos" besök när lilla Meridianna vuxit till sig lite och när hon sjunger som en näktergal!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:00:36  Show Profile Send Carlos a Private Message
Det verkar som ni tycker att jag har en rätt hyfsad spelare, svårt att veta när man inte kan ta hem och provtesta alla fina spelare.

Man vill ju få ut det bästa av sitt system.
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:31:45  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
Hei.

Sjekk: www.teac.com/esoteric - dette er utrolig bra spiller. Sjekk spec.
alt. sjekk top spilleren til Cary. www.caryaudio.com

Siden jeg er norsk, se også www.electrocompaniet.no Denne spilleren er utrolig bra. Se tester i internasjonale HiFi magasin!

Lykke til.

My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300

Edited by - R.H. on 2004/07/08 19:34:48
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/08 :  20:23:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Min.... TEAC DV50 (står på inspelning) så trotjänaren sedan ett år tillbaka T+A1240(som f.ö. är en av de bästa CD-spelarna ) får ge sig ut i kylan.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/07/08 20:23:53
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:54:49  Show Profile Send bebop a Private Message
Tycker de flesta svar är försvarstal till de val var och en har gjort och det är ju inte så enkelt att säga att "mitt eget val är ett dåligt val". Övriga tar till med de skulle vilja ha men inte har råd till.

Jag skulle vilja börja i en annan ände:
1. Hur vill jag det skall låta? Vilka är mina idéal, vilket ljud passar min musik?
2. När jag väl hittat min modell, vill jag då ha förstärkare från samma märke (normalt svar på denna fråga bör vara "ja" eftersom samma märke normalt är maximalt anpassade till varandra i en helhet (både elektriskt och ljudmässigt).
3. Är form och design viktigt för mig (skulle kunna inkluderas i punkt 2).
4. Vilka gränser sätter min ekonomi.

Därefter är det bara att åka ut på mässor, läsa tidningar (i de tyska blaskorna finns de flesta spelarna listade), besöka butiker och lyssna hos hifi-vänner.

Jag kan naturligtvis lista ett antal maskiner också: Bow, Krell, Mark Levinson, Ayre, Wadia, Audio Research, Burmeister, Accuphase. Dom är jättebra men kostar naturligtvis en slant - från ca 50.000 upp till över 100.000. Jag skulle lika gärna kunna lista Arcam, Quad CD-P, Cyrus, Shanling, Sony, Marantz m.fl, som prismässigt ligger från ca 10.000 upp till 35.000. Beror på vad Du hänger på efteråt, din ekonomi, designönskemål, hur du lyssnar etc.

Mitt bästa tips är att plocka ihop några favorit-CD och ge dig ut i sterodjungeln för att lyssna.

Själv har jag valt Bow Wizard med tillhörande förstärkeri (Walrus + Warlock) därför att den kombinationen ger det bästa ljudet rent objektivt sett. Dessutom är det vackert ... se www.bowtechnologies.com


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

Edited by - bebop on 2004/07/08 22:58:06
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:35:03  Show Profile Send eliot a Private Message
Om vi tänker som Linn att källan är viktigast och vi är beredda att satsa mycket pengar på en digital källa så är min uppfattning det finns några mycket intressanta alternativ:

- Om jag satsade mycket pengar så skulle jag välja en CD-spelare som kan spela SACD eftersom det är ett rejält lyft mot vanlig CD. Har jag ingen vinylsvarv så skulle jag välja en CD-spelare som klarar sig utan försteg....

Intressanta produkter finns dessutom från Linn (någon av Unidisk modellerna), Meridean, Bladelius mm

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:47:04  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Er selv i samme situasjon, dvs. at jeg skal investere i en kompromissløs CD-spiller. Vil helst ha en muliti mode spiller, som har den heftigste upsamplings-teknologien for avspilling av vanlige CD'er OG tar SACD + DVD Audio. Tror jeg vil rangere mine fremste kandidater slik:
1. TEAC Esoteric 24 bit/768 kHz upsampling, multi mode avspilling, inkl. SACD & DVD Audio, er nok en av markedets desidert råeste spillere for tiden.
2. Cary Audio multi mode spiller i $ 8000-klassen, tror at det vil komme noe slikt fra den kanten før eller siden - kanskje en god grunn til å vente å investere?
3. Et kompromissløst drivverk sammen med den beste DAC'en fra Dodson Audio. Koster mer enn det smaker, kanskje?
3. Talk Thunder 3.1, en meget god spiller
4. Electrocompaniet EMC-1 Upsampler, en fantastisk god spiller med et ekstremt bra drivverk/solid mekanikk og en 24 bit/192 kHz DAC som fungerer meget bra. Utrolig "value for money".

MITT SYSTEM:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

Mvh Morten
HighEnd
Nordic Distributor of
MONTANA / PBN OLYMPIA
www.pbnaudio.com
kontakt@highend.no

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/07/09 :  10:12:19  Show Profile Send mabron a Private Message
Kan bara hålla med Bernt och Gustaf .
Har haft Muse 9 sign och har nu Ayre CD-X 7 som är snäppet bättre i mitt tycke som ljudförmedlare även om vi här pratar om små skillnader. Men Ayre är en "ren" CD-spelare. Kostar ny c:a 40 lakan. Jag inbillar mig att det är svårt att slå den i, samma prisklass + en bit upp. Spelar i mina öron detaljerat och med ett neutralt ljud. Hur de(n) sedan passar till dina prylar …?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000