HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fjernkontroll for Dummys
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roy-E
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:30:10  Show Profile Send Roy-E a Private Message
Her er en link til en fjernkontroll for volum som kan enkelt bygges inn i de fleste applikasjoner.

http://www.audioelectronicsupply.com/

Søk etter RVC-2

Har selv bygget en MAD Octal 6A forforsterker med denne fjernkontrollen. Det er de samme delene som Cary bruker, står
faktisk Cary på fjernkontrollen . Potentiometeret er ett motorisert Alphs sak. Alt som må bygges ekstra er en strømforsyning på 12 VDC.

Mvh

Roy-E

If it ain't broken keep on tweeking.

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/07/07 :  17:31:53  Show Profile Send vagabond a Private Message
200$ låter väl mycket för en fjärrkontroll, AoE har en artikel om en fjärkontrollkrets för volym, kostar 200-300 spänn att bygga.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:36:15  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vagabond: Har du någon länk till AoE?

Någon som har en bra ide hur man fjärrkontrollerar en volymtrafo?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:48:14  Show Profile Send mac a Private Message
Kolla på http://www.schuro.de/ De har fjärrstyrning och motodrivna pottar.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/08 :  01:44:30  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag håller på med en fjärrstyrning för motorpotentiometrar. Den är nog färdig, men jag har inte haft tid att bygga ihop och prova den än. Tanken är att lägga ut byggbeskrivning och källkod här sen. Det står lite om den i tråden om Bernts nya försteg. Den bör kosta under 200:- att bygga, exklusive potentiometer. När den är klar lägger jag ut en separat tråd om den.

En volymtrafo fjärrstyr man nog enklast med en fiffig mjukvara och ett gäng reläer. Ett något större projekt alltså.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/10 :  12:50:58  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tråden om Bernts försteg är intressant. Speciellt med fjärrstyrning.

Uniper: Du verkar ha koll på utveckling av mjukvara. Den hårdvarumässiga biten med reläer reder jag nog ut. Kan du förklara vad som behövs i mjukvara/programmering?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:29:28  Show Profile Send Uniper a Private Message
Bardis: Att ta emot fjärrkontrollkoder är egentligen inte särskilt svårt, det handlar mest om att mäta längden på pulserna som fjärren skickar. Sen beror det på vilket protokoll som används hur man ska tolka det hela. Det vanligaste protokollet är nog RC5, men jag har bara pillat med Sonys egen variant än så länge. Du kan hitta all information du behöver om protokollen via en sökning på Google.
Om man inte har krav på att processorn ska göra en massa annat samtidigt kan man skippa interrupts, och köra polling istället. Det blir lite lättare att få till. Det är ingen särskilt elegant lösning, men det fungerar riktigt bra. Sen finns det ganska gott om färdiga projekt man kan titta på för inspiration.

Jag har rätt dålig koll på volymtrafos, så jag vet inte riktigt hur många reläer som kan behövas. Men om antalet utgångar på processorn inte räcker till kan man relativt enkelt utöka det med lite extra logikkretsar.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/11 :  11:39:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
S&B trafon har 20 attenuator steg per kanal.
En Sowter har 27 steg per kanal. Men man behöver ju inte använda alla.

Har tittat på ELFAS sortiment på enchipsdatorer. Kan det vara en lämplig utgångspunkt? För att programmera dessa behövs det inte en del kunskap i C++ programmering

Om man nu bemödar sig med volymkontroll vore det kul med ingångsväljare också

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/12 :  02:09:58  Show Profile Send Uniper a Private Message
Är det en sekundärlindning med 21 eller 28 anslutningar? Det blir många reläer... Eller är det ett antal sekundärlindningar som kombineras på fiffiga sätt?

Elfa har flera enchipsdatorer som skulle funka fint. Jag gillar Atmel, men det borde funkar precis lika bra med tex Pic. Och jo man behöver kunna programmera lite. Många enchipsdatorer går att progammera i Basic, så C är ingen nödvändighet.

Har man gjort en volymkontroll är det enkelt att lägga till en ingångsväljare.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:58:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag är rädd att det blir många reläer
Har inte programmerat i Basic sedan ABC80 datorer var moderna. hu!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:12:02  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jasså du har programmerat innan. Basic är ju ganska lätt att förstå sig på så det ska nog gå bra att komma igång igen. Bara att testa
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:17:33  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan man testa programmet innan man köpt enchipsdatorn?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:07:04  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja det kan man göra till viss del. Det enklaste är att kommentera bort alla kommandon som gör något med hårdvaran och ersätta dom med utskrifter på skärmen. Sen kör man programmet på pc:n istället.
Men man kan också köra programmet i en emulator. Det har jag inte testat, och jag misstänker att det är lite bökigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000