HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparenta högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:43:19  Show Profile Send Carlos a Private Message
Tjena
Letar efter kablar som är tranparenta (inte bildligt talat).

Nån som vet vilket märke som tar fram denna egenskapen mer änn andra?

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/07/07 :  00:41:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Föreslår att du använder "Search"-funktionen uppe till höger och söker på de ord som du är intresserad av. Du kommer att få massa med träffar med mycket läsning från tidigare trådar i ämnet.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:07:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Tjena, Carlos

Måste först bara fråga om du tycker det är spännande med att exempelvis experimentera med olika kablage och är allmänt intresserad av att "tweaka" ljudet i din anläggning, eller om du vekligen är intresserad av att få ett högtalarkablage som inte medför inverkan på återgivningen.

Gillar du iden med att med olika fabrikat och modeller på kablage försöka krydda din anläggning så finns det gott om råd i "search" som Jörgen_G förslog. Vill du däremot i verkliga termer ha en transparent kabel så duger vilken som helst, men en vanlig grov el-sladd från järnaffären med pålödda banankontakter av lämplig kvalitet torde väl vara billigast.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:28:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Vill du däremot i verkliga termer ha en transparent kabel så duger vilken som helst, men en vanlig grov el-sladd från järnaffären med pålödda banankontakter av lämplig kvalitet torde väl vara billigast.


Det är ju en syn på saken...


//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:29:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Däremot så färgar en lampsladd ljudet som bara de....
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:41:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Och så kan man koppla på röda och gröna lampor..

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:40:52  Show Profile Send Woland a Private Message
Dessa kablar är garanterat Transparanta.....

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2953&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mvh
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:45:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Woland, Varför inte länka till Transparents hemsida istället ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:47:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Och varför samma inlägg i 3, 4 olika trådar?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:49:53  Show Profile Send Woland a Private Message
Transparants hemsida lär väl ändå inte visa detta???
Det vore ju inte affärsmässigt...eller..?

Mvh
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:01:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur kan en trasig kabel vara Transparant ?
GE DIG nu. Du har länkat in tråden på faktiskt flera gånger nu.

och du lär väl ändå inte göra affärer med så Transparent, så bry dig för en gångs skull?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:22:33  Show Profile Send molsson a Private Message
Men den är kul. Håll med om det.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:08:06  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag skulle vilja ha en mer öppen ljudbild, som om det fanns mer luft mellan tonerna och rösterna.

Några förslag? spelar ingen roll om det är elkablar eller dyra referens kablar
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:28:03  Show Profile Send Woland a Private Message
Zalve:

Den kabeln var ju Transparant i ordets rätta mening. Du ser ju hela innehållet. Dessutom heter den ju t o m Transparant.

Mvh
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:20:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Woland, hur gammal är du,du kan inte vara gammal i alla fall. För barnsligare person får man leta efter på detta forum.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:16:42  Show Profile Send palm a Private Message
Back to topic!!!! Jag skulle föreslå Kimber 8TC som är mucket öppen och luftig i ljudet. Kostar ny 600/m men finns flera annonser ute till salu eller kanske QED silver spiral.
Lycka till

Palm
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:22:40  Show Profile Send Carlos a Private Message
Tackar , är kimber generelt kända för att vara öppna och luftiga?
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:30:48  Show Profile Send palm a Private Message
När det gäller högtalarkaben så tycker jag att 8TC är det utan att bli påträngande å vass har även testat 4PR men den är lite spretig och jobbig att lyssna på.
Håller just på att spela in mina nya PAD Museaus och dessa är EXTREMT luftiga utan att kännas påträngande

Palm
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/08 :  01:39:10  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Carlos!

Det beror lite på vilken budget du har. Tror liksom palm att Kimber 8 TC är ett säkert kort som du säkert kommer att kunna ha glädje av under lång tid. Själv har jag Purist Audio Museaus som jag är extermt nöjd med. Acoustic Zen Satori är minst lika bra. Var nästan på väg att köpa Acoustic Zen istället för Purist Audio. Det kändes som "fifty/fifty" när jag valde. Se Mahlers inlägg om Acoustic Zen. Han beskriver kablarna jättebra. Om du vill komma billigare undan ca: 2 000-2500 kr kan du kolla efter Synergistic Research (kommer inte ihåg modellnamnet) eller Eichmann Tech. Express 4 SC.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/08 :  01:49:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Woland, det är dags för dig att svara på våra PM

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:01:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om du vill ha lite "luftigare återgivning" så skulle jag snarare se över invinkling och avstånd mellan högtalarna. 0:-/m
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/07/08 :  10:37:51  Show Profile Send Carlos a Private Message
Gör det inte att ljudet bara blir lite mer tillbakalutat och man får lite mer luft emellan sig och ljudet. det jag menar är att tonerna ska vara lika tydliga men med luft omkring dom.

Det kanske mer har med källan att göra än med kablar, men jag tänkte att om det fanns kablar som tog fram dessa egenskaper mer än andra.

Jag har två utgångar för stereo på min multispelare(Pioneer 757ai),när jag spelar signalen genom front kanalerna 5.1 utgången tappar jag luftigheten, än när jag spelar genom cd utgången.
Däremot får jag starkare transistenter och basen kommer fram mer.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000