HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nu e dom sålda... ;)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:09:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
dali concept2orna dvs...så nu börjar det bli dags för hfls-1orna
så jag tänkte bara höra lite filter-komponents tips?
vad ska jag använda vill alltså ha något mer "exklusiva" komponenter...bandspolarna som hifikit säljer tänkte jag använda men duger tex Audyn-Cap Plus kondensatorerna till nåt? dom va ju rätt mycket dyrare men dom kanske är värda det? (2700:-) ca 1200 för normala, spelar det någon roll vilka motstånd man använder? hifikit sålde ju i princip bara en sort

sen hade jag också planerat en lite lådda utanför högtalaren där filtret tänkte få ett eget hem (dvs filtret blir inbyggt i själva högtalarkabeln) finns det några nackdelar med det? tänkte kanske modda filtret efterhand så det kändes kanske bäst om det nu är en bra ide dvs..

hmm det var nog allt för tillfället men tveka inte å komma med mer förslag då jag inte tänkte spara en enda krona på bygget :)


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:17:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"tveka inte å komma med mer förslag då jag inte tänkte spara en enda krona på bygget :)"

Ja du, jag kommer direkt att tänka på papper i olja-kondensatorer, vanliga papperkondensatorer(inte så vanliga som jag får det att låta), teflonkondensatorer, Mcap Supreme eller kanske Mcap Supreme silver/oil.
Jag har aldrig testat någon av dem men de kondensatorerna hörs det i stort sett bara bra saker om!

Vad ska du ha för internkablage?

Filter i låda utanför fungerar utmärkt om det inte är medräknat på något sätt i lådan(förmodligen inte, i så fall kan du ju lägga in en sten eller så), då skyddas filtret från vibrationerna i högtalarlådan också. Bygg en stabil filterlåda!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:23:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
icke att oroa sig allt kommer vara stabilt

men vart köper man mcap supreme då?

hmm e filtret med räknat i lådan? nån som vet?

har ej bestämt mig för internkablage...förslag mottages gärna!

edit: har funderat lite på svalanderfläta, men det kanske e lite overkill?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/06 22:30:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:33:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska du inte spara föreslår jag Mcap Supreme Silver/Oil kondingar.
Finns på http://www.goldenagemusic.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/06 22:34:36
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:45:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
HEHE oj vad dom va billiga (jag hade naturligtvis ingen aning att det kunde bli så dyrt)

men ok vi sätter ett tak max 3500:- för filter vad ska man välja?

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/filterkomponenter/filterkomponenter_rmundorf3.html

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:08:45  Show Profile Send OlaH a Private Message
Hej Haakan
Kolla med Pär på
http://www.engelholmaudio.com
han vet nog vad du ska ha.Han är återförsäljare för golden age.

mvh/ola
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:19:41  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
é de möjligt???

i någon konstruktion så har jag sett att man har tagit någon kondensator av mycket god kvalité (då med ett lågt värde) och parallelkopplat denna med en kondensator av något enklare typ.

I ditt fall så kanske du skulle kunna ta en Mcap Supreme Silver/Oil med värde 0,1uF och paralellkoppla denna med en billigare Mcap.

Kanske ett sätt att hålla upp prestandan på filtret till ett lägre pris.

Vad säger ni med bättre erfarenhet???

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:41:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
om man bestämmer sig för att man vill ha riktigt GOD kvalite på "halva" filtret bör man lägga den på diskant lr bas...det bästa e kanske å hålla samma nivå på alla komponenter?

edit : många dumma frågor men frågar man inte får man inga svar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/06 23:41:48
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:48:36  Show Profile Send Sondek a Private Message
Det viktigaste är nog att man lägger pengarna på de komponenter som sitter i själva signalvägen.
Avkopplings komponenterna kan var av billigare slag.

Typiskt kör man med en dyr seriekonding för diskanten och en dyr serie spole för basen!


Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000