HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Motivation att bygga en högtalare sökes...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:15:30  Show Profile Send Mickeman a Private Message
.. för att på kuppen bli fullfjädrad DIY'are.

Impulsköpte i höstas ett par Sennheiser HD590 och åkte lyrisk hem och spelade alla gamla fin-inspelningar. Lurarna låter kanon och, äntligen tänkte jag, kan jag lyssna på bra musik även när jag sitter på jobbet.

Ack vad man bedrog sig. Nog för att jag har Harman/Kardon-högtalare till datorn så låter ju (givetvis, när man tänker efter) den inbyggda hörlursförstärkaren skunk. Då tänkte undertecknad att det måste ju man kunna bygga själv så efter lite googlingar så hamnade jag på www.headwize.com och fick upp ögonen för rör och födde ett DIY intresse, sedemera hamnade jag här och insåg att jag inte är ensam.

Anyway - efter en liten hörlursstärkare så blir en (läs två) Aleph, och kanske någon gång en högtalare. Då till min fråga;

Jag kan väl motivera mig att lägga tid och pengar på att bygga egna slutsteg och förstärkare då man kan bygga välljud för en bråkdel av vad motsvarande apparat hade kostat i kommersiella livet, men däremot hajjar jag inte riktigt det här med att bygga högtalare riktigt.

Ok om man vill bygga sina specialhögtalare som ser ut som hejkomockhjälpmig men som låter fantastiskt pga sin udda design och hemgjorda banddiskant etc. Däremot så får man för att bygga en HFLS-1'a hosta upp 6-8000 kr och då är steget till fabriksgjorda och välljudande högtalare inte så långt.

Så, förutom att det är ett jäkligt kul hobbyprojekt, är det värt pengarna att bygga en HFLS-1 eller en ProAc-klon?

Vänligen
Micke


Think what's inside the box!

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:25:56  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Nu har jag inte stenkoll på vad en HFLS-1:a kostar riktig,t men jag tror inte att ett par landar på 6-8k om du inte använder dig av väldigt exotiskt fanér eller ett ovanligt dyrt delningsfilter.


Har räknat på att min ProAc-klon kommer att kosta runt 7-8k (och då snålar jag inte in på filter, internkablage eller terminaler) och då får jag en högtalare som förhoppningsvis ska spela i klass med orginalet som kostar nånstans mellan 30-40k ny.

Men mest bygger man såklart för att det är roligt =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:30:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HFLS-1 kostar då inga 7000kr. Snarare 4000kr. Dom spelar "på riktigt" bättre än sin prisklass och står sig otroligt väl i jämförelse med mycket dyrare skaplser. Det lades trots allt drygt ett ½ år på konstruktion... Bara gödsla med effekt så!

Att bygga egna högtalare är kul och lärorikt. Avancerade (konstiga) former kan emellertid ställa till det ljudligt sett (/hört). Man skall vara liiiite restriktiv med former, baffelvariationer osv. Beprövat är bra. Kanske bäst.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:39:57  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Bygger du en HFLS1 för 6-8000 kronor har du verkligen lyckats lägga ner mycket pengar på den.
Jag vet ingen som byggt den för mer än halva av det priset. Jag tror det här är en av sakerna som lockar med DIY. Att man själv kan välja precis i vilken prisklass man vill lägga sig.

I princip kan man dra ner på kostnaderna kraftigt men då också få ett lite sämre resultat. Om man vill kan man göra precis tvärt om och fanera med det exklusivaste träslaget och köpa de exklusivaste filterkomponenterna och då få en mycket dyr högtalare.

DIY är också mycket mer än att "tjäna" pengar. Har du ett intresse så vill du (åtminstone jag ) fördjupa mig i intresset och förstå mig på det.

Min dröm är en anläggning och lyssningsrum där jag själv gjort jobbet till största delen. Då inte bara för det ekonomiska utan även för känslan.

I sanningens namn så "tjänar" man inte pengar på DIY. Högtalarna du bygger blir aldrig mer värda än det du själv betalat för dem. Men både ljudmässigt och ägandekänslan överstiger det dubbla priset.

Hur bra ProAc och HFLS spelar jämfört med köbehögtalaren har jag aldrig provat så det vågar jag inte svara på. Saken är att det iaf är mycket prisvärda.

Så gå och bygg för bövelen.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:03:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja enligt mina öron spelar hfls-1 bättre än alla stativare jag lyssnat på (dvs ca 12ooo:-) sen om du skulle köpa ännu finare filter-komponenter så lär du säkert sträcka dig ännu en bit upp i prisspannet...

sen är det ju kul att "mecka" ihop nånting som låter så ljuvligt!
gör du det dessutom snyggt kommer nog ingen förstå att det e diy högtalare...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:10:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är jättekul att bygga. Min erfarenhet är att man "tjänar" mer på att bygga dyra högtalare eftersom dom har mycket större pålägg i försäljningsledet. Speciellt om dom har dyra element och är tunga. Man förlorar bara när man försöker sälja dom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:15:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det finns ju mycket man kan bygga som kanske är svårt eller kanske omöjligt att köpa i butik som tex HFLS

Fast man måste ju tycka att det är kul att bygga oxå =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:17:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Två grejjer vill jag lägga till:
* Man lär sig mycket av att bygga själv - om man vill lära sig! Man kan testa olika saker och få erfarenheter. Ta bara en sån grejj som diskantnivån! Kostar ca 80 kr extra att köpa ett extra värde till diskantdämpningen så kan man själv erfara vilken skillnaden blir. väldigt lärorikt och sätter saker i nytt perspektiv.
* Man måste verkligen VILJA bygga. Annars blir det garanterat dåligt. Det kräver engagemang och viss uthållighet. Kanske även lite envishet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:20:56  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
En motivering jag hade, om än inte uttalad, när jag byggde mina var en skepsis mot försäljare i hifibutiker. Efter att ha gått runt och lyssnat på olika högtalare i 6-10kkr klassen så var det många gånger där en försäljare insisterade på att få lägga upp en betalningsplan om jag köpte dem direkt, och ett nej var inget alternativ, trots att jag uttryckligen sa att jag tittade runt på marknaden och inte var redo att slå till. Som beslutsunderlag hade man en högtalare, med en viss design och några siffror på maxeffekt, ohmtal och ett lyssningsintryck ifrån okända förstärkare och CD spelare.

Jämfört med HFLS-1 där det fanns tillgång till loggar ifrån designdiskussioner, valda avvägningar i designen, frekvensgångsdiagram och standardiserade komponenter så att man lätt kunde se 'merkostnad' (eget arbete) av högtalaren jämfört med delarna. Jag riskerade alltså inte att köpa en 'gaincard' där kostnaden är väldigt hög jämfört med ingående komponenter.

För att sammanfatta. Prisvärdheten var dels där, dels var omdömmet att den var prisvärd lätt att verifiera.

--- Mikael R

PS. Min åsikt. Jag hade antagligen otur när jag träffade försäljarna. Mina HFLS-1 kostade 4000:- paret med uppgraderade spolar .DS

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:26:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har båda Pro AV klonen och HFLS-1. Båda högtalarna är påkostade med div fin filter och specialbeställda komponenter.

Jag har lyckats lägga ner ca. 4000:- på HFLS-1 med finfilter, finfaner och lite annat special. På Pro Ac klonen har jag lyckats lägga ner ca. 7500:- med samma grejer. De enda som möjligen kan läggas ner mer pengar på är terminalerna(polskruvar-WBT) men några 6-8000:- kommer du har svårt att komma upp i för en HFLS-1:a.

Prisvärt är bara förnamnet på båda dessa högtalare. Bygg någon av dem och du är nöjd!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/05 :  16:35:21  Show Profile Send Mickeman a Private Message
ojoj... motivation är ju bara förnamnet. Jag har inget annat val än att på vägen hem svänga förbi Bauhaus och köpa MDF och en överhandfräs.

Sagt och snart gjort!

Tackar tackar för er input!

Mvh Micke
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/05 :  17:21:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
det tycker jag låter som en vettig ide :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000