HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utgångstrafo ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/07/03 :  21:26:27  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har kommit över ett antal gamla (ca 20 år) 100W monoblock av märket Elecktro scandia (Sant !)
De är tillverkade för "publik miljö som sjukhus mm" och är sk. instickmoduler.
Vikt ca 7-8 kg/styck och ca 250x150x150 mm
Kanske inte så mycket Hifi, men rent tekniskt är det mycket påkostad mekanik och komponentval.
Min första tanke var att de var skräp och skall kasseras.
Men när jag kolar lite närmare sitter bl.a en linjetrafo av något slag.
Jag kan ej utröna vilken funktion denna har då den enbart är ansluten till bakplanskontakten (jag har ej bakplanet (stativet).
En misstanke är att det kan vara en utgångstrafo.
Så min tanke var att dessa kanske bör sparas.
De är svenska och av märket ELAB (bobinens märkning).
Det är 3 st lindningar och samtliga är med en trådtjocklek av ca 0,8 mm.
Mått ca 80x80x80 och vikt ca 1kg/st.
Är det någon som känner igen dem eller vet vad de är till för
Och framför allt ar det något att spara ?




/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/03 :  22:45:31  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Så vitt jag kan förstå borde transingarna vara nått i stil med en bakvänd utgångstrafo för rörslutsteg, d.v.s. lågimpediv primär för sluttransistorerna och högimpedivt för högtalarlinjen. Publika miljöer brukar innebära störa avstånd mellan förstärkare pch högtalare så för att undvika kabelförluster kör man med hög impedans/spänning och vänder tillbaka detta med en motsvarande mindre trafo vid respektive högtalare. Finns ett uttag exakt i mitten av sekundärlindningen borde man kunna använda dem i ett PP rörslutsteg om bara omsättningen är vettig. Single-ended blir nog marigare då de knappast lär ha något luftgap. Utan att egentligen veta säkert vad jag snackar om borde man kunna uppskatta omsättningsförhållandet genom att köra in en känd spänning i ena änden och mäta vad man får ut, sedan borde det vara en baggis att räkna ut hur det passar mot tänkta högtalare och anodbelastning.

Jag råkade bara vara snabbast att svara, någon av de mera rutinerade hemmamicklarna kan nog ge ett säkrare svar. (forumabstinens efter en veckas semester i obyggden... ;-)
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000