HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 subfråga-Hz-delning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/29 :  23:49:54  Show Profile Send pak a Private Message
nu är det så att jag byggt ny låda till mina xls 10-or.
lådan är väl på ca 30liter.hade tidigare en låda på 36l med bas och slav på motsatt sida-lät kass på musik!den nya har båda elementen framåt på en vinklad baffel-låter riktigt ok.MEN mitt rilasteg delar vid ca 40hz minst,med aldeles för dålig dbdämpning-skulle varigt brantare.problemet är att suben låter mest vid 40-50 hz och där har jag väldigt bra bas från frontarna så det blir för fett!
hur kan man enklast och billigast skära av basen lägre eller brantare?
jag vill inte ha så mycket över 40 hz alls i suben-då den bara stökar till ljudet. rila sw5000 tror jag det heter.400g slav.eller skulle lådan varit större?basen blir väl långsammare då.har ingen lust att kosta på några summor alls egentligen,så det måste finnas en billig lösning,annars får väl brorsan låna den i fortsättningen också.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:40:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Plugga igen porten till dina frontar? (hifi-)strumpor går utmärkt att nyttja för pluggandet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/30 :  23:36:20  Show Profile Send pak a Private Message
det är synd det också tycker jag,då de spelar rätt så bra som de gör.
vill helst kunna spela hela vägen ner med full kraft utan att suben ska "höras" bara flytta luft.man måste väl kunna skära av den brantare på nåt enkelt sätt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:08:13  Show Profile Send AndersP a Private Message
Om dom spelar bra som dom gör så behöver du väl ingen sub?

Det Pär föreslår är ett billigt och enkelt sätt att få din sub och högtalare att summera bättre. Att dela subben djupare kräver nytt aktivt delningsfilter och ingrepp i sub-förstärkaren, men det låter inte billigast och enklast för mig iaf.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:15:00  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Håller med AndersP där, du kan inte pröva, ta bort, lägga till vikt på slavbasen annars och se om det skulle spela roll?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/01 :  11:30:25  Show Profile Send pak a Private Message
ok.tänkte bara om man kunde ändra i delningsfiltret eller nåt sånt.
vad händer med en tyngre slav?lättare kan jag inte göra den.
jag kan ju testa med att täta igen basportarna i alla fall.
varför behöver jag en sub när mina högtalare går nästan spikrakt ner till 28hz?det behöver jag inte,egentligen.men det är så att jag har en stående sen hembiotiden,som jag har lust att få liv i,mest för att jag gillar när musiken känns i kroppen,och för att det är trist att den bara står och samlar damm.men jag misstänker att jag får köra utan då intergreringen oftast är mycket svår.därför vill jag att den bara ska gå under 35-40 hz om det går.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2004/07/01 11:58:51
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  13:17:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att plugga igen portarna är väl skitlätt gjort? Bara att testa och återkomma med erfarenheten. Funkar det inte vet du det och då får du titta på nån annan lösning.

Med tyngre slav blir det lägre avstämning. Om det är Peerless XLS slav du har finns det M-gänga baktill på slaven - perfekt för att skruva fast tyngder med.
www.d-s-t.com finns information om XLS-bygge.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/02 :  20:43:14  Show Profile Send pak a Private Message
nu tjatar jag lite men hur mycket kan man hänga på slaven(vikt)?
om man fantiserar om att ändra i det aktiva delningsfiltret,vad ska man göra egentligen för att få brantare eller lägte delning??även om det kanske kostar lite då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/03 :  01:17:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Får man tjata tillbaka? Läs DST's site!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:28:22  Show Profile Send pak a Private Message
aha!nu hittade jag infon,såg det inte tidigare.
får testa att hänga på 200g då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/03 :  21:35:43  Show Profile Send pak a Private Message
nej...
nu åker skiten ut!
den låter lika kass oavsett vad jag gör.
sockor i portarna gör ingen skillnad alls,200g mer på slaven gör ingen skillnad alls,olika placering gör ingen skillnad.fast den är rätt kopplad inuti och utanpå så måste faskopplaren stå 180 grader fastän suben står mellan högtalarna.!?direkt när den kopplas in så förvandlas ljudet till en enda gröt!nej fy f.. vilken dynga.jag spelar utan i stället.om inte det går att skära den vid kanske 30 hz så förblir den värdelös i min anläggning.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000