HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnetisk avskärmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  08:08:09  Show Profile Send danielbas a Private Message
Hej!

Är det någon som har försökt sig på (eller tror sig veta något om) magnetisk avskärmning av högtalare?

Jag undrar om det kan fungera att lägga en formskuren aluminiumskiva direkt under TV-n (så att skivan inte syns alltså) och sedan använda sig av ett par vanliga högtalare som center placerade (liggande) på en hylla under TV-n? Hyllorna är av glas och det blir en luftspalt på en knapp dm mellan högtalarna och översta glasskivan.

Om det kan funka, hur tjock borde Al-skivan behöva vara? Eller letar magnetismen sig runt till TV-ns sidor iallafall? Man har ju ett minne från skolfysiken av magnetiska fält som sprider sig i vågor...
MVH, Daniel

Edited by - danielbas on 2002/09/26 08:12:13

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  08:51:45  Show Profile Send P.P a Private Message
Al är omagnetiskt så det lär inte göra så mycket för det magnetiska fältet....
Även om du byter ut skivan mot 2mm av lämplig stålplåt så tror P.P att det bara kommer inverka marginellt på skärmningen men är inte helt säker.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:06:32  Show Profile Send Per a Private Message
nej du får väl hitta en lika stor magnet som de som sitter i högtalaren och vända polerna tvärs emot för att motverka. eller nåt sånt. har för mig att det är så man gör.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:32:41  Show Profile Send danielbas a Private Message
När jag sökte på Internet läste jag på ett par sidor att företag som erbjuder hjälp mot elektromagnetisk strålning använder sig bl a av skyddskåpor av aluminium. Men jag har inte hittat någonstans hur högtalartillverkare går tillväga. Man lär väl knappast få något svar om man skriver till någon heller, det är säkerligen var och ens yrkeshemlighet...

Det är ingen nyfiken som har skruvat bort elementen och kikat inne i en avskärmad centerhögtalare?

Edited by - danielbas on 2002/09/26 09:35:16
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:40:36  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

När jag sökte på Internet läste jag på ett par sidor att företag som erbjuder hjälp mot elektromagnetisk strålning använder sig bl a av skyddskåpor av aluminium. Men jag har inte hittat någonstans hur högtalartillverkare går tillväga. Man lär väl knappast få något svar om man skriver till någon heller, det är säkerligen var och ens yrkeshemlighet...

Det är ingen nyfiken som har skruvat bort elementen och kikat inne i en avskärmad centerhögtalare?


bly då. fast mindre miljövänligt eller? elelr köp en center det blir nog billigare än att köpa tjocka aluplattor.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:55:47  Show Profile Send danielbas a Private Message
Det tråkiga är att tillverkaren av mina fronthögtalare, Acoustic Energy, inte gör (eller kommer att göra heller verkar det som) en center i deras Reference-serie. Så jag tänkte att man kunde köpa ett par begagnade AE1:or och ha som center.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:01:10  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

Det tråkiga är att tillverkaren av mina fronthögtalare, Acoustic Energy, inte gör (eller kommer att göra heller verkar det som) en center i deras Reference-serie. Så jag tänkte att man kunde köpa ett par begagnade AE1:or och ha som center.



jahaja det var ju trist. om du inte tycker att absolut klangmatchning är av vikt. kan du väl ta ngt billigare från ae. ljudet på film är ju ändå ganska trist i de flesta fall. man har liksom inte så mkt referenser till det som man har med musik så det spelar kanske inte jättestor roll. fast det är ju klart ett högtalar system som matchar utseendemässigt är ju trevligt att få. vad har du för bakhögt då?

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:08:13  Show Profile Send danielbas a Private Message
Har varken center eller bakhögtalare än. Men det känns som om märket på bakhögtalarna är av mindre vikt än centern. Låter de hyfsat lika bör det bli ganska bra.
Centern däremot tror jag spelar en rätt stor roll huruvida ljudbilden ska låta rätt. Jag lär spela klart mer musik-dvd än filmer så ljudet känns ganska viktigt...
Go to Top of Page

Jim
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:58:12  Show Profile Send Jim a Private Message
jag jämförde ett par system audio stativare, minns ej vilka, med ett par ae1 en gång och tyckte att de lät ganska snarlikt varandra

system audio har ju en centerhögtalare som ska vara jäkligt bra
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:08:17  Show Profile Send P.P a Private Message
Två snabba!

Fasgången mellan frontarna (alltså inklusive centern) bör vara snarlik för att man inte ska få problem med ljud som låter i minst en plus centern (de båda sidohögtalarna brukar ju vara snarlika i det hänseendet). surroundarna är inte så viktiga där fasgången kan vara lite si och så då många av dem förlitar sig på reflekterat ljud.

Högtalartillverkare använder sig av magnetiska skärmar av rätt tjock plåt med avrundade kanter som de sätter över magneten för att avleda magnetfältet. Utöver det så kan de använda sig av motriktade magneter som sitter baktill på elementens normala magneter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000