HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur funkar balanserade kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:09:07  Show Profile Send pewe a Private Message
Som relativt tekniskt okunnig måste jag vända mig till detta exellenta forum och den samlade kunskap som finns här. Jag undrar vad skillnaden är mellan vanliga signalkablar och balanserade. Att många tillverkare rekommenderar balanserad överföring mellan ex.vis cd o förstärkare har jag upptäckt men vad är det egentligen som händer? Och varför låter det bättre? Jag lyssnade på Primare D30.2 cd och A30.2 förstärkare i obalanserat läge och fick tipset om att jag absolut skulle prova denna kombo balanserad, skulle låta mycket bättre då enheterna är gjorda för att låta optimalt i denna konfiguration. Tyvärr hade jag inga balanserade kablar tillhands så det smög sig...Kan ni förklara skillnaden för mig?
Skulle också uppskatta om ni kan rekommendera någon balanserad, prisvärd signalkabel som passar just till ovanstående Primarekombo.

Tackar på förhand!

Pewe

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:19:49  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Just hur balanserade lösningar finns det förklarat flera gånger tidigare mycket bra så det hoppar jag över.

Däremot så vad det gäller kablar så har jag en lite rekommendation. Jag kör själv bla Primare SP31.7, DVD30 och A30.2 balanserat och slutade efter en del testande med en egen beställd kabel. Jag kör med SilK kablage och sen med Furutechs nya XLR kontakter i rodium utförande. Passar mig väldigt bra, lagom prisvärt och kan varmt rekommendera även SilK med neutrix kontakterna eller enklare versioner av furutechs kontakter. Jag har beställt mina från Ljudmakarn som då även bygger ihop dessa själv och därför kan du få efter önskad längd och tex med inbränning om så önskas. Standard utförande kostar ca 2000:- för 1m par och ligger väl lite över tusenlappen begagnade.

Forumet här verkar inte tillåta dynamiska sökvägar till bilder av all förståelse så skickar istället med länken till lite bilder på kablaget. På bilderna finns även samma kabel i obalanserat utförande med RCA-kontakter som även dessa är från Furutechs Rodium serie.

http://www.component.se/members/?user=tober

Driver sajten component.se.

Edited by - tober on 2004/07/02 10:21:59
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:49:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Signalen skickas på två ledare där signalen är inverterad i den ena ledaren.
Sedan tar man ut skillnaden på signalen i mottagarändan.
Vitsen är att störningar utifrån inte kommer att märkas av eftersom avståndet mellan signalerna inte förändras av störningarna som påverkar signalerna i dom båda ledarna lika.
Fördelarna märks mest vid långa kabeldragningar så i studios använder man alltid balanserad överföring så vitt jag vet.
Viss elektronik är också konstruerade på samma sätt med dubbla signalbanor, och där bör man använda balanserade kablar, annars är det nog ingen större vits tror jag. Då har nog signalkabelns kvalitet större betydelse.
Man vill inte konvertera fram och tillbaka mellan balanserat och icke balanserat eftersom det blir fler komponenter i signalvägen.
Så den enkla regeln är nog, är elektroniken av en balanserad konstruktion, använd balanserade kablar, annars inte.
Rätta mig gärna om jag har fel. Dessutom är regler till för att brytas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/02 :  15:16:10  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ska se när jag kommer hem sen om jag har kvar den länken som många har refererat till tidigare. Det är redan förklarat men alltid bra att ha. =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/07/02 :  19:41:15  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Black Silver XLR kostar 1400kr inkl. frakt, har flera kunder med Primare system som fått kanonresultat med denna kabel.

Mattias Stridbeck på Harmony Design skriver på ett bra och lättfattligt sätt om balanserad transmission: http://www.harmonydesign.se/balanserade.htm

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/02 :  23:15:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ingen som vet vilken länk det är jag tänker på? Hittar den inte nu bland min länksamling.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:07:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Björn-Ola har en bra lättfattlig förklaring som jag håller med om.
En del apparater som har balanserade in och utgångar är inte alltid bäst att använda balanserade kablar till.
Det gäller bla. Linn,s cdspelare och vad jag själv har lyssnat på Cairn. Dom spelar bättre med obalanserade kablar.
Advantage och Bladelius spelar absolut bäst med balanserade kablar.
"Dessutom är regler till för att brytas" så det bästa är att lyssna sig fram till vad som är bäst. Det är kombinationen av appareter som man måste testa vad som är bäst.
Tim de Paravicini sa att hans apparater är bäst obalanserade oavsett vilka andra apparater man kopplade ihop dom med.
Ear 509 effektförstärkare som jag har haft hemma både i obalanserad och i balanserad version var absolut att föredra balanserade ihop med Bladelius Gondul. Så där bröt jag en regel som konstruktören försökte tuta i mig. Balanserat i den blandningen var absolut mycket bättre.
Sorry Tim som dom sa i ett test i Stereophile.
Dom ansåg också att det var bättre att köra balanserat med en av hans apparater som han hade rekomenderat att den skulle köras obalanserat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/03 :  01:41:35  Show Profile Send Mullansson a Private Message
En länk som förklarar ganska enkelt:

http://www.electrocompaniet.no/nyweb2/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000