HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hurra för säkringar!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/01 :  11:38:22  Show Profile Send pak a Private Message
vilken klant man är i bland altså!
jag skulle bara flytta suben lite-och vad händer.
högnivåkabeln lossnar och faller i golvet!bananerna slår ihop och POFF!!!
F......N också!
men när jag lyft på locket till slutsteget(adyton) så ser jag att det sitter några (pust)säkringar som är svarta där.första gången som jag blivigt glad för att se brända säkringar.
nu låter det igen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/01 :  12:45:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Säkringar är bra men jag har lyckats med att brännar slutrissorna i 2 slutsteg under åren. Den värsta smällen resulterade i att bara pinnarna satt kvar i kortet och det som en gång var trissor inte fanns kvar alls. Upp i rök. Det blev dyrt och reparatören frågade lite försiktigt vad jag gjort men än idag så vet jag inte det. Den bara small.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/07/01 :  15:06:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Trevligt för dig att ha väl fungerande säkringar! Mina var tydligen lite för långsamma så en hel del av slutstegets komponenter hann bli som säkringarna.

Men imorgon är det julafton, får tillbaka ett helt nytt istället för det gamla och det verkar som att det går på försäkringen så...

Men det är ju märkligt att vissa steg går sönder och andra inte när detta händer (roligt att se att man inte är ensam om det..), är det olika konstruktion på säkringarna eller handlar det om 'tur' och 'otur' också?

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/01 :  16:14:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Med risk för att sticka ut hakan väl långt men det är generellt mkt dåligt med skyddskretsar (system) hos hifi slutsteg, här tycker jag det finns mkt att lära av pro sidan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2004/07/01 :  16:26:50  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
martinsson: Jag tycker nog att man ska sticka ut hakan lite längre och även hävda att de flesta kopplingsdon som används i hifi-sammanhang är helt värdelösa. Naturligtvis ska inte en olycka som den här kunna hända.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/01 :  17:38:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett exempel som jag tror får de flesta hifi steg att blekna i jämförelse när det gäller skyddstänkande.

Amplifier Protection QSC Powerlight2 224

Full short circuit, open circuit, thermal, ultrasonic, & RF protection. Stable into reactive or mismatched loads.

Front:AC switch, Ch.1 and Ch.2 gain knobs
Rear:DIP switch for Ch.1 and Ch.2:clip limiter on/off, LF filter on/off, LF filter, freq select-30 or 50 Hz; inputs parallel or stereo;bridge mode

(extra roligt exempel då jag snart är ägare till ett sånt här steg)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/07/01 17:45:08
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:33:20  Show Profile Send filkingian a Private Message
Kom tjock rök ur mitt ena monoblock häromdagen! Vågar inte pilla upp blocket, så det får åka på reparation direkt..

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:49:00  Show Profile Send pak a Private Message
det konstigaste jag varigt med om var på bilstereotiden för ca 10 år sen.jag lyckades tappa taget på några sladdar till slutsteget när jag kopplade om lite.det small till som ett pistolskott och sen rök det kritvitt ur steget i några sekunder.då blev jag kall i magen innan jag märkte att det lät ju precis som det skulle efteråt i alla fall!konstigt!!
men denna gång blev jag livrädd då jag hört att adyton är inte alls billigt att reparera.men man måste nog ha lite tur nån gång-får nog lämna in lottokupongen tror jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:55:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte haft ett slutsteg utan att jag någon gång lyckats kortsluta högtalarutgångarna.
Jag är väl en stor klant, men det är väl på grund av alla stora klantar som man sätter in säkringar.
På ett slutsteg rök transistorerna, men dom andra två gångerna det hände räddade säkringarna mig från smäleken att behöva skicka in slutsteget till en verkstad.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:43:02  Show Profile Send dali a Private Message
Är jag den ende som slår av prylarna innan jag drar ut högtalarkablarna? Enkelt sätt att slippa rökmoln ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:53:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag trodde det var Vattenfall som stängde av strömmen.
Det gör dom hemma hos mig rätt ofta illafall.
Menar du att man måste stänga av strömmen själv?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/02 :  20:49:20  Show Profile Send pak a Private Message
för min del är det så att jag är inte van att ha saker som ska vara påslagna hela tiden-man tänker helt enkelt inte på att grejerna inte är av.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000