HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rör+sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/02 :  02:15:29  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ponera att jag köper en Audion Silver Night stereo ... skulle den orka driva en subbas? Om inte, skulle man kunna lösa problemet genom o koppla till en aktiv sub istället?

Dessutom.... borde inte detta vara en bra lösning för de som gillar rörens närvaro o klang i mellan/övre register men saknar kraft/fasthet i basen?

Jag sitter o drömmer lite bara men tänkte det kunde va kul o höra era åsikter om diverse kombinationer för eventuella framtisköp.

Edited by - Silversurfaren on 2004/07/02 02:15:50

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:13:10  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Mitt system: Cd spelare AH! Njoe Tjoeb (rörbestyckad) + Jolida JD502B rörförstärkare + Jm Lab Cobalt 816s + SVS PC+25-31 aktiv sub (525 klass D watt @4Ohm).

signalen till subben matas in via pre out från Jolidan.

Kombinationen rör+aktiv sub funkar perfekt.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:03:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag använder också rörslutsteg och har valt att komplettera med en aktiv sub för att avlasta rörslutsteget. Jag har ställt in min hembioförstärkare som används som försteg till 2-kanalslyssning så att allt under 80hz går till suben. På så sätt fick jag både rörens underbara diskant och mellanregister samt en tung/djup/fast bas.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:32:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror nog att en bra aktiv sub är det bästa för dig. Kör själv med rörslutsteg och
stöttar i basen med dipolbasar drivna av transistorer för tillfället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/03 :  18:07:26  Show Profile Send palm a Private Message
Jag kör med så kallad passiv aktiv delnin på ingången till mitt rörsteg "en konding i serie" för att spara effekt och har en aktiv sub till botten har -6 db vid 60 Hz och det funkar OK sparar ju lite effekt till mitt ASL steg på 20Watt som slipper jobba på djupet
Har du en passiv subb så går det ju att köpa ett billigt transistorsteg och delningfilter till basen.
Jag kör med ett aktivt Mirage filter och Peerles sub
MVH Fredrik

Palm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000